دانشمند فرانسوی عکس سوسیس را به جای تصویر تلسکوپ جیمز وب منتشر کرد

سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
فیزیکدان فرانسوی تصویری را که ادعا می‌کرد تلسکوپ جیمز وب از ستاره پروکسیما قنطورس گرفته، در توییتر منتشر کرد؛ اما بعداً معلوم شد آن عکس مربوط به نوعی سوسیس اسپانیایی است.

چند روز پیش یک فیزیکدان تصویری در توییتر منتشر و ادعا کرد که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شده است. زمان زیادی نگذشته بود که این فیزیکدان اعلام کرد آنچه کاربران در توییتر دیده‌اند تصویر یک برش چوریزو (نوعی سوسیس مخصوص) بوده است.

اتین کلاین، فیزیکدان مورد اشاره که مدیر کمیسیون انرژی‌های جایگزین و انرژی اتمی فرانسه است، ۳۱ جولای (۹ مرداد) تصویر منتسب به جیمز وب را منتشر کرد. در تصویر یادشده جسمی دایره‌ای را که رنگ نارنجی مایل به قرمز دارد، روی پس‌زمینه‌ای مشکی می‌بینیم که مثل منظره‌ی ستاره‌ها به نظر می‌رسد.

کلاین در توییتر نوشته بود: «تصویر پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین ستاره به خورشید، در فاصله‌ی ۴٫۲ سال نوری از ما. این تصویر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شده است. این سطح از جزئیات... روز‌به‌روز دنیای جدیدی آشکار می‌شود.»

Photo de Proxima du Centaure, l’étoile la plus proche du Soleil, située à 4,2 année-lumière de nous.Elle a été prise par le JWST.Ce niveau de détails… Un nouveau monde se dévoile jour après jour. pic.twitter.com/88UBbHDQ7Z— Etienne KLEIN (@EtienneKlein) July 31, 2022

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، زمان زیادی نگذشته بود که تصویر منتشرشده توسط اتین کلاین در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد. توییت کلاین بیش از ۲۰٬۰۰۰ لایک و ۳٬۵۰۰ ری‌توییت دریافت کرد. مدتی بعد کلاین نوشت که تصویر مذکور هیچ ارتباطی به تلسکوپ جیمز وب ندارد بلکه یک برش از سوسیسی اسپانیایی به نام چوریزو را نشان می‌دهد.

توییت‌های کلاین واکنش خشمگینانه‌ی طرفداران تلسکوپ جیمز وب را در پی داشت و در نهایت این فیزیکدان مجبور شد شفاف‌سازی کند که هدفش سرگرم کردن کاربران بوده است. مدیر کمیسیون انرژی‌های جایگزین و انرژی اتمی فرانسه می‌گوید که این اتفاق باید به ما درس بدهد تا به‌راحتی گول هر تصویری را نخوریم و هر حرفی را باور نکنیم.

این‌ که تصویر منتشرشده توسط اتین کلاین باعث چنین استقبال گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شد، ما را متعجب نمی‌کند. ناسا ماه گذشته‌ی میلادی اولین تصاویر علمی تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد و در هفته‌های بعد تصاویر دیگری را نیز دردسترس قرار داد. آنچه جیمز وب از دنیای ناشناخته ثبت کرد به دفعات زیاد در شبکه‌های اجتماعی دیده شد و بحث‌های گسترده‌ای به راه انداخت.

ناسا در دی‌ ماه ۱۴۰۰ تلسکوپ جیمز وب را به فضا پرتاب کرد تا بخش‌های جدیدی از فضا را برایمان به نمایش دربیاورد. جیمز وب که حاصل پروژه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری است بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ ساخته‌شده به دست بشر محسوب می‌شود.

جیمز وب توانسته است در تصاویری هیجان‌انگیز یک ابرنواختر شگفت‌انگیز، دورترین ستاره‌ از ما، نمایی خیره‌کننده از کهکشان چرخ گاری، کهکشان گیج‌کننده‌ی فانتوم و عمیق‌ترین نمای جهان را به نمایش بگذارد.