ناسا با انتشار عکس‌های واضح جیمز وب از سیاره مشتری، توانایی این تلسکوپ را به رخ کشید

شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
جیمز وب نه‌تنها می‌تواند به عمیق‌ترین محدوده‌های کیهان نگاه بیندازد، بلکه در ردیابی اجرام کوچک و پرسرعت واقع در منظومه شمسی خودمان نیز توانایی بالایی دارد.

پس از عکس‌های شگفت‌انگیزی که هفته‌ی گذشته از تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد، ناسا روز پنجشنبه عکس‌های به‌مراتب بیشتری از این تلسکوپ، این بار از منظومه شمسی خودمان منتشر کرد. سازمان فضایی تصاویر جیمز وب از سیاره مشتری به همراه یک سیارک را به‌عنوان اهداف مرجع هنگام کالیبراسیون ابزارهای تلسکوپ به‌ دست تیم‌های مهندسی رونمایی کرد.

تصاویر جدید پیش‌نمایشی کوتاه از داده‌هایی هستند که در ماه‌ها و سال‌های آینده با جیمز وب از منظومه شمسی خود به‌دست می‌آوریم. تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است به‌دلیل توانایی‌اش در نگاه‌کردن به ژرفای کیهان شناخته شده باشد؛ اما دانشمندان از این تلسکوپ برای مطالعه‌ی محله‌ی کیهانی خودمان با جزئیات بسیار بیشتر نیز استفاده خواهند کرد.

سیاره مشتری و برخی قمرهای آن از نگاه دوربین نیرکم تلسکوپ جیمز وب

چپ: مشتری و برخی قمرهای آن از نگاه فیلتر ۲٫۱۲ میکرونی ابزار نیرکم. راست: مشتری و قمرهایش از نگاه فیلتر ۳٫۲۳ میکرونی نیرکم.

ازآنجاکه عکس‌های مشتری به‌عنوان راهنما برای مهندسان جیمز وب به‌کار رفتند، به اندازه‌ی عکس‌های به‌شدت پردازش‌شده و تمام‌رنگی منتشرشده از سحابی‌ها و کهکشان‌های دور درخشان نیستند. بااین‌حال عکس‌ها دقتی را نشان می‌دهند که می‌توانیم از تصاویر جیمز وب از محدوده‌ی بیرونی منظومه شمسی انتظار داشته باشیم. طوفان نمادین مشتری یا لکه قرمز بزرگ این سیاره و همچنین قمر اروپا به‌وضوح در عکس‌ها دیده می‌شوند. حلقه‌های نازک مشتری نیز که در اغلب تصاویر ثبت‌شده از این غول گازی ظاهری بسیار کم‌نور دارند، در عکس‌های جیمز وب به چشم می‌خورند.

تصاویر ثابت می‌کنند که جیمز وب می‌تواند اجرام نسبتاً کم‌نور مانند حلقه‌ها و قمرهای اطراف سیاره‌های درخشان در محدوده‌ی بیرونی منظومه شمسی مانند مشتری و زحل را ببیند. این توانایی در جستجوی مداوم نشانه‌های احتمالی حیات در نزدیکی زمین سودمند خواهد بود. به‌عنوان مثال، دانشمندان باور دارند که اروپا و انسلادوس، دیگر قمر یخی مشتری، دارای اقیانوس‌های مایع در زیر پوسته‌های خود هستند؛ مخازنی از آب که ممکن است از مواد مناسب برای وجود حیات برخوردار باشند. به‌گفته‌ی ناسا، جیمز وب ممکن است بتواند این قمرها و فواره‌های آب بیرون‌آمده از زیر سطح آن‌ها را مشاهده کند.

ردیابی سیارک تنزینگ ۶۴۸۱ با تلسکوپ فضایی جیمز وب

انیمیشنی از سیارک تنزینگ ۶۴۸۱ که با تلسکوپ فضایی جیمز وب ردیابی می‌شود.

عکس‌های سیارکی که ناسا منتشر کرده است، توانایی جیمز وب در ردیابی اجرام پرسرعت را نشان می‌دهد. دانشمندان می‌خواهند از تلسکوپ فضایی جدیدشان برای ردیابی اجرامی مانند سیارک‌ها و دنباله‌دارها استفاده کنند. برای آزمایش این توانایی، تیم مسئول راه‌اندازی ابزارها روی یک سیارک در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قفل کرد و نشان داد که جیمز وب می‌توانند بر آن نظارت کند. درنهایت آن‌ها دریافتند که جیمز وب می‌تواند اجرامی را که دو برابر سریع‌تر از حد انتظار آن‌ها حرکت می‌کنند، ردیابی کند. ناسا در یک پست وبلاگی در توضیح ردیابی این‌گونه اجرام نوشت: «مانند عکاسی از لاک‌پشتی است که در فاصله‌ی یک مایلی شما می‌خزد.»