دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که از بیگانگان سیگنال دریافت کرده‌اند

پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارشی از دانشمندان چینی که به‌تازگی منتشر و بعدا حذف شد، تلسکوپ عظیم «چشم آسمان» ممکن است سیگنال‌هایی را از تمدن بیگانه‌ای دوردست دریافت کرده باشد.
تبلیغات

به‌نقل از گزارشی که روز سه‌شنبه در ساینس اند تکنولوژی دیلی، روزنامه‌ی رسمی وزارت علوم و فناوری چین منتشر شد، اخترشناسان دانشسرای عالی پکن «چند مورد از آثار فناورانه‌ی احتمالی و تمدن‌های فرازمینی را کشف کرده‌اند.»

سیگنال‌ها به‌وسیله‌ی تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری چین (FAST) با نام مستعار چشم آسمان که بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان محسوب می‌شود، دریافت شده است. در سال ۲۰۱۹، چشم آسمان برای کاوش اعماق فضا به‌کار گرفته شد تا سیگنال‌های رادیویی را که می‌توانند نشانگر حیات فرازمینی باشند، پیدا کند.

پژوهشگران با غربالگری داده‌ها در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که دو سیگنال رادیویی باندباریک و بالقوه مصنوعی مشکوک را شناسایی کرده‌اند. سپس در سال ۲۰۲۲، با پیدا شدن یک سیگنال باندباریک عجیب دیگر حین مطالعه‌‌ی هدفمند سیاره‌های فراخورشیدی شناخته‌شده، شمار سیگنال‌های مشکوک به سه عدد رسید.

ازآنجاکه سیگنال‌ها، امواج رادیویی باندباریکی هستند که معمولاً فقط به‌وسیله‌ی هواگردها و ماهواره‌های انسان‌ساخت استفاده می‌شوند، احتمال داشت که فناوری بیگانه، عامل تولید آن‌ها باشد. بااین‌حال دانشمندان می‌گویند یافته‌هایشان اطلاعاتی اولیه هستند و باید تا زمان تکمیل تجزیه‌وتحلیل با احتیاط به آن‌ها نگاه شود.

ژانگ تونجی، دانشمند ارشد گروه پژوهشی تمدن فرازمینی در دانشسرای عالی پکن به روزنامه‌ی ساینس اند تکنولوژی دیلی گفت: «یافته‌ها چند سیگنال الکترومغناطیسی باندباریک هستند که با گذشته تفاوت دارند و تیم درحال‌حاضر مشغول کار روی پژوهش‌های بیشتر است.» احتمال اینکه سیگنال‌های مشکوک نوعی تداخل رادیویی باشند نیز بسیار زیاد است. تأیید یا رد این مسئله می‌تواند فرایندی طولانی باشد.

گزارش دانشمندان پس از انتشار به سرعت در شبکه‌ی اجتماعی چینی ویبو دست به دست شد و شماری از رسانه‌های دولتی نیز آن را پوشش دادند. بااین‌حال، دلایل حذف ناگهانی آن مشخص نیست.

این نخستین‌بار نیست که سیگنال‌های دریافت‌شده از اعماق فضا دانشمندان را سردرگم می‌کنند. در اوت ۱۹۷۷، هنگام جستجوی هوش فرازمینی (ستی) با تلسکوپ گوش بزرگ دانشگاه ایالتی اوهایو، انفجار الکترومغناطیسی یک دقیقه‌ای فوق‌العاده قدرتمندی شناسایی شد. این انفجار در فرکانسی نمایان شد که دانشمندان گمان کردند ممکن است به دست تمدن‌های بیگانه‌های استفاده شده باشد. جری امان، دانشمندی که آن شب با تلسکوپ کار می‌کرد، به‌محض مشاهده‌ی سیگنال روی پرینت داده‌ها، عبارت Wow را با عجله با قلم قرمز روی صفحه نوشت. سپس این یافته با نام سیگنال واو معروف شد.

جستجوهای بیشتر در همان منطقه از فضا همگی بی‌نتیجه ماندند. پژوهش‌های بعدی نشان داد که سیگنال واو ممکن است از ستاره‌ای خورشیدمانند در صورت فلکی کمان ساطع شده باشد. بااین‌حال منبع سیگنال هنوز هم به صورت یک راز باقی مانده است.

اخترشناسان چینی مایل‌اند که تداخل رادیویی را منتفی بدانند؛ زیرا این امر پیش‌تر دیگر دانشمندان جستجوگر بیگانگان را به دردسر انداخته بود. در سال ۲۰۱۹، اخترشناسان سیگنالی را یافتند که از پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین منظومه‌ی ستاره‌ای به خورشید به زمین ارسال شده بود. این منظومه که تقریباً ۴٫۲ سال نوری از ما فاصله دارد، خاستگاه دست‌کم یک سیاره‌ی بالقوه سکونت‌پذیر است.

سیگنال یادشده نیز یک موج رادیویی باندباریک بود که معمولاً با اجسام انسان‌ساخت مرتبط است و از این‌رو ایده‌ی نشئت‌گرفتن آن از سمت بیگانگان را تقویت کرد. بااین‌حال مطالعات جدیدی که دو سال بعد منتشر شد، نشان داد که یک فناوری انسانی معیوب به احتمال زیاد عامل تولید این سیگنال است. به‌طرز مشابه، مجموعه‌ای از سیگنال‌های معروف دیگر که بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ شناسایی شدند و گمان می‌رفت از جانب بیگانگان باشند، معلوم شد درواقع به‌وسیله‌ی دانشمندانی که وعده‌ی ناهارشان را در مایکروفر گرم می‌کردند، ایجاد شده بودند.

تونجی اضافه کرد که تیم او درحال برنامه‌ریزی برای انجام مشاهدات مکرر از سیگنال‌های عجیب است تا به‌طور قطعی احتمال هرگونه تداخل رادیویی را رد کند و تا حد امکان اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن‌ها به‌دست آورد. او گفت «مشتاقانه منتظریم که [تلسکوپ فست] نخستین ابزاری باشد که وجود تمدن‌های فرازمینی را کشف و تأیید می‌کند.»

اختلاف بین گستره و سن کیهان و فقدان شواهد از اشکال حیات هوشمند در فراسوی زمین که با عنوان «پارادوکس فرمی» شناخته می‌شود، از مدت‌ها پیش ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. این پارادوکس نام خود را از انریکو فرمی، فیزیکدان مشهور برند‌ه‌ی جایزه نوبل گرفته که معروف است پس از تفکر درباره‌ی معمای بیگانگان، گفت «پس بقیه کجا هستند؟»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات