پایان مرحله هم‌ترازی آینه‌های جیمز وب؛ تلسکوپ اکنون می‌تواند واضح‌ترین تصاویر ممکن را ثبت کند

جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
تصاویر جدید جیمز وب از کیهان نشان می‌دهند که مرحله‌ی طولانی هم‌ترازی آینه‌ها با ابزارهای علمی به پایان رسیده و تلسکوپ اکنون قادر به ثبت تصاویر با فوکوس کامل است.
تبلیغات

دید جیمز وب از اعماق فضا به واضح‌ترین شکل ممکن رسید. ناسا به‌تازگی اعلام کرد که بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان مرحله‌ی چندماهه‌ی هم‌ترازی را با موفقیت به پایان برده و برای نمایش این دستاورد، تصاویری را منتشر کرده است که توانایی جیمز وب در ثبت عکس‌های واضح و با فوکوس مناسب را نشان می‌دهند.

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، دستاورد جدید جیمز وب به تیم مأموریت امکان می‌دهد تا راه‌اندازی ابزارهای علمی را تداوم دهند. بنابراین تلسکوپ پس از چندین ماه هم‌ترازی آینه‌ها و ابزارها اکنون وارد مرحله‌ی تازه‌ای از آماده‌سازی خواهد شد که تقریباً دو ماه طول می‌کشد. اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، فعالیت علمی تلسکوپ اوایل ماه تیر آغاز خواهد شد.

تصاویر واضح و با فوکوس مناسب جیمز وب

برای دیدن تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید.

اسکات اکتون، دانشمند سنجش و کنترل جبهه‌ی موج جیمز وب در شرکت بال ارواسپیس در بیانیه‌ی ناسا گفت: «این تصاویر نحوه‌ی دیدن کیهان را عمیقاً در من تغییر داده‌اند. ما در احاطه‌ی سمفونی خلقت هستیم. کهکشان‌ها در همه‌جا وجود دارند و امیدوارم کل جهان بتواند آن‌ها را ببیند.»

تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری ناسا از زمان پرتاب در ۴ دی ۱۴۰۰ تاکنون به‌شدت مشغول بوده است. جیمز وب ابتدا باید خود را به اعماق فضا در نقطه‌ای به نام لاگرانژی ۲ می‌رساند؛ فرایندی که تقریباً یک ماه زمان برد و سپس فرایند پیچیده و هفت‌مرحله‌ای تراز آغاز شد. هر مرحله‌ی مهم به خوبی طبق برنامه پیش رفت و صرفاً به چند تغییر جزئی در طول مسیر نیاز بود.

هفته‌ی گذشته، مقام‌های جیمز وب گزارش دادند که ۱۸ بخش ۶ ضلعی آینه‌ی اصلی تقریباً به‌طور کامل تا سطح دمایی مورد نیاز برای رصد واضح اجرام در نور فروسرخ سرد شده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد که آینه‌ها آماده‌ی کار هستند و می‌توانند نور کاملاً متمرکز را روی هر ابزار بفرستند.

مقام‌های ناسا در بیانیه‌ی این سازمان گفتند: «عملکرد اپتیکال تلسکوپ کماکان بهتر از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌های تیم مهندسی است.»

آن‌ها خاطر نشان کردند که کیفیت تصاویر صرفاً «محدود به پراش» هستند؛ بدین معنی که هیچ مشکلی در رابطه با عملکرد تلسکوپ وجود ندارد و فقط اندازه‌ی جیمز وب مانع از دیدن جزئیات دقیق‌تر می‌شود. سازمان فضایی سپس افزود از اینجا به بعد تراز آینه‌ها فقط به برخی اصلاحات جزئی نیاز خواهد داشت.

فرایند هم‌ترازی آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب

مرحله‌ی بعدی پیش‌ روی جیمز وب شامل راه‌اندازی ابزارهای علمی به همراه کالیبراسیون تلسکوپ است. در این مرحله لازم است که لنزها، فیلترها و دیگر تجهیزات در پیکربندی‌های مختلف عملکرد صحیح داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند فعالیت عملی خود را انجام دهند. در رابطه با فعالیت‌های کالیبراسیون، فهرستی از نقاط عطف مهم وجود دارد که تلسکوپ باید پیش از ورود به مرحله‌ی عمیاتی، آن‌ها را پشت سر بگذارد.

مقام‌های ناسا درباره‌ی کالیبراسیون می‌گویند: «به تلسکوپ فرمان داده خواهد شد تا نواحی مختلف آسمان را نشانه بگیرد. با این کار مقدار کل تابش خورشید که به رصدخانه برخورد می‌کند، تغییر خواهد کرد تا پایداری حرارتی تلسکوپ حین تغییر اهداف تأیید شود. علاوه‌براین، مشاهدات مداوم نگه‌داری هر دو روز یک‌‌بار هم‌ترازی آینه‌ها را کنترل و در صورت نیاز اصلاحاتی را اعمال می‌کند تا آینه‌ها در موقعیت‌های ترازشان حفظ شوند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات