وزیر ارتباطات: کاربردی و اقتصادی کردن صنعت فضایی در دستور کار است

جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته (۱۴ بهمن) خود اعلام کرد که یکی از مصوبات شورای عالی فضایی، کاربردی و اقتصادی کردن صنعت فضایی است.
تبلیغات

به گزارش زومیت، سیزده سال قبل با قرار گرفتن ماهواره‌ی امید در مدار، ایران توانست به ۱۰ کشور دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره بپیوندد. عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه زنده تلویزیونی درباره برنامه‌های فضایی کشور اعلام کرد که بیش از یک دهه است با همت متخصصان کشور به جمع کشورهایی که فناوری ساخت و پرتاب ماهواره دارند، پیوسته‌ایم. به گفته‌ی او چند ماه قبل بعد از یک دهه، جلسه شورای عالی فضایی با حضور ریاست جمهوری و نقش‌آفرینان صنعت فضایی تشکیل شد و در این شورا برنامه یک ساله‌ی فضایی تدوین شد که یکی از مهم‌ترین بندهای آن تثبیت ارسال ماهواره به لایه‌ی لئو بود.

او در این مورد گفت:

تاکنون ظرفیت خوبی برای دستیابی به این مدار داشته‌ایم اما باید آن را افزایش دهیم. برنامه ما این است که بتوانیم ماهواره‌های ۱۰۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دهیم. در آخرین پرتاب به مدار ۴۷۰ دست پیدا کردیم اما به سرعت لازم نرسیدیم تا ماهواره در مدار قرار بگیرد.

به گفته‌ی او در تمام دنیا تثبیت یک ماهواره‌بر به ۱۰ تا ۱۲ پرتاب نیاز دارد تا به نقطه‌ی مطلوب برسد. زارع‌پور تأکید می‌کند که ماهواره‌بر ایران تاکنون هفت پرواز داشته و باید در آینده این هدف محقق شود. به گفته‌ی او توسعه کاربردهای صنعت فضایی از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است. به باور او صنعت فضایی یکی از پیشرفته‌ترین صنایع در جهان است و حضور در این صنعت باعث می‌شود ایران نیز در زمره‌ی کشورهای پیشرفته باشد.

اقتصادی کردن صنعت فضایی

وزیر ارتباطات در این گفت‌وگو اعلام کرد که یکی از مصوبات شورای عالی فضایی، کاربردی و اقتصادی کردن صنعت فضایی است. به باور او کشور نیازمند یک برنامه بلندمدت برای دستیابی به افق‌هایی است که در صنعت فضایی ترسیم شده‌اند.زارع‌پور در این زمینه توضیح داد:

در گذشته یک برنامه‌ی ۱۰ ساله‌ی فضایی داشتیم که به پایان رسیده است. در برنامه‌ی جدید ۱۰ ساله‌ی فضایی نگاه مشخصی به رسیدن به لایه ژئو (مدارهای بالاتر از ۳۵ هزار کیلومتر را مدار ارتفاع بالا یا ژئو می‌نامند) داریم که یک موقعیت بسیار استراتژیک برای ایران است و باید برای حفظ نقاط مداری خود در این لایه تلاش کنیم. هدف ما این است که در دولت سیزدهم به لایه ژئو برسیم؛ البته کار سختی است. برای دستیابی به این هدف، یک برنامه‌ی هشت ساله پیش‌بینی شده و در‌ حال کار کردن روی آن هستیم. البته در جلسه‌ای که برگزار شد، تصمیم بر این شد که این برنامه را سریع‌تر اجرایی کنیم.

او با اشاره به برنامه‌های دیگر ایران در صنعت فضایی، گفت: «به‌دنبال این هستیم تا با همگرایی با تمام دستگاه‌ها، مسیر رسیدن ایران به فناوری‌های تثبیت‌شده برای لایه‌های مختلف زمین را هموار کنیم. این کار را از لایه لئو آغاز کردیم و سال بعد، سال تثبیت ماهواره در مدار لئو (ارتفاع سطح زمین تا ۲ هزار کیلومتری را مدار ارتفاع پایین زمین یا لئو (LEO) می‌نامند) خواهد بود و برای لایه‌های دیگر نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

جبران عقب‌ماندگی‌ها

به باور عیسی‌ زارع‌‌پور ایران در بخش صنعت فضایی وضعیت خوبی دارد، اما در ۱۰ سال گذشته وقفه‌هایی رخ داده که باید آن را جبران کرد. بر‌ اساس توضیحات او در لایحه‌ی بودجه‌ی ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل بودجه‌ی کمتری برای این بخش در نظر گرفته شده اما به‌صورت کلی این بودجه بسیار بهتر از سال‌های قبل است. بنابر اظهارات وزیر ارتباطات، تمام ظرفیت‌های دولت سیزدهم پای کار آمده‌اند تا عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنند و برنامه‌ی صنعت فضایی کشور را به سرعت پیش ببرند.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: «در این مدت کوتاه، امید به فعالان صنعت فضایی بازگشته است و این نوید را می‌دهیم که با گسترش پروژه‌هایی که در دست اقدام داریم، متخصصان این حوزه به چرخه‌ی صنعت فضایی برگردند و در توسعه‌ی صنعت راهبردی کشور نقش‌آفرینی کنند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات