صدای قمر یخ‌زده مشتری را بشنوید

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ناسا به‌کمک داده‌های جمع‌آوری‌شده از پرواز فضاپیمای جونو، کلیپ صوتی ۵۰ ثانیه‌ای از صدای گانیمد (Ganymede)، بزرگ‌ترین قمر مشتری، منتشر کرد.
تبلیغات

دانشمندان هنوز برای درک قمر یخی مشتری و بزرگ‌ترین قمر منظومه‌ی شمسی تلاش می‌کنند و تصور عظمت این قمر می‌تواند کاملا برای ما چالش‌برانگیز باشد. چند ماه پیش و در تابستان ۱۴۰۰، فضاپیمای جونو ناسا نزدیک به سطح یخی قمر گانیمد (Ganymede)، بزرگ‌ترین قمر مشتری رسید.

از چپ به راست: نقشه‌‌ی چندلایه‌ای قابل‌زوم و نقشه‌ی زمین‌شناسی قمر مشتری گانیمد که با ترکیب بهترین تصاویر موجود از فضاپیمای وویجر (Voyager) یک و دو و گالیله ناسا گردآوری شده‌اند

به‌گزارش gizmodo، این فضاپیما توانست در طول سفر خود به صداهای این قمر گوش دهد و با ضبط فایلی صوتی این صداها، اطلاعات ارزشمندی ثبت کند. این صداها می‌توانند اطلاعات بیشتری از قمر غول‌پیکر گانیمد دراختیار دانشمندان قرار دهد و به کشف اسرار علمی آن کمک کند. آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا روز جمعه، ۲۶ آذر ۱۴۰۰، این فایل صوتی ۵۰ ثانیه‌ای را منتشر کرد.

تجهیزات کاوشگر جونو داده‌های امواج رادیویی الکتریکی و مغناطیسی منطقه‌ی اطراف سیاره مشتری را جمع‌آوری کرده بودند. سپس، ناسا فرکانس این داده‌ها را به محدوده‌‌ی صوتی قابل‌شنیدن برای انسان‌ها تغییر داد.

مأموریت فضاپیمای جونو در سال ۲۰۱۱ (‍۱۳۹۰) و با هدف ارتقای درک بشر از نحوه‌ی شکل‌گیری سیارات غول‌پیکر و نقش آن‌ها در ایجاد منظومه شمسی آغاز شد.

اسکات بولتون، محقق اصلی مأموریت جونو از مؤسسه‌ی جنوب‌غربی سن‌آنتونیو، این فایل صوتی را در نشست پاییزی اتحادیه‌ی ژئوفیزیک آمریکا ارائه کرد و در توضیح آن گفت:‌

این موسیقی به‌گونه‌ای است که گویا همراه با فضاپیمای جونو برای نخستین‌بار پس از دو دهه، از کنار قمر گانیمد گذر می‌کنید. اگر با دقت گوش کنید، می‌توانید تغییر ناگهانی از فرکانس کم به فرکانس‌های زیاد ناشی از ورود به منطقه‌ای متفاوت در محیط اطراف گانیمد را احساس کنید.

ویلیام کورث، از دانشگاه آیووا و از محققان ارشد این تحقیقات، درباره‌ی تغییر ناگهانی فرکانس گفت:

ممکن است این تغییر در فرکانس به‌دلیل گذر از نیم‌کره‌ی شب گانیمد به نیم‌کره‌ی روز آن باشد.

جونو در نزدیک‌ترین حالت به گانیمد، در فاصله‌ی ۱٫۳۸ کیلومتری از سطح این قمر قرار گرفت و در لحظه‌ی این تغییر فرکانس، ۶۷ هزار کیلومتر‌‌بر‌‌ساعت سرعت داشت.

تصویر ثبت‌شده از گانیمد، قمر یخی مشتری، به‌وسیله‌ی دوربین JunoCam روی فضاپیمای جونو ناسا در طول پروازش در روز ۷ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۸ دی ۱۳۹۹)

نزدیک‌شدن جونو به گانیمد در سی‌و‌چهارمین سفر خود به دور مشتری اتفاق افتاد و بعد از نزدیک‌شدن فضاپیمای گالیله در سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۸) به این قمر، جونو تنها فضاپیمایی است که توانست تا این حد به بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی نزدیک شود. ناگفته نماند گانیمد از سیاره‌ی عطارد نیز بزرگ‌تر است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی صدای ضبط‌شده از این قمر یخ‌زده چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات