کاوشگر خورشیدی ناسا خورشید را لمس کرد

چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کاوشگر خورشیدی پارکر برای اولین بار در تاریخ بشریت خورشید را لمس کرد و در جو ناشناخته خورشید و یکی از تاج‌های آن فرو رفت.
تبلیغات

کاوشگر پارکر که با هدف مطالعه خورشید به فضا فرستاده شده بود، توانست با موفقیت وارد منطقه‌ای از فضا شود که هیچ فضاپیمایی قبلاً به آن وارد نشده بود. درواقع این کاوشگر ناسا اولین فضاپیمایی است که از جو بیرونی خورشید یا تاج خورشیدی عبور کرده است.

تاج خورشیدی یا کرونا محیط بسیار گرم اطراف خورشید است که از فوران شعله‌های سطح خورشید ایجاد می‌شود.

دانشمندان این خبر را ساعاتی پیش در جریان نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا اعلام کردند.

کاوشگر خورشیدی پارکر در حال بازدید از محیط بسیار گرم اطراف خورشید، معروف به تاج

آژانس فضایی ناسا این دستاورد را گامی بزرگ برای کاوشگر پارکر و جهشی عظیم برای علم خورشیدی توصیف کرد.

کاوشگر خورشیدی ناسا در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) چندین بار از جو فوقانی خورشید به نام تاج (corona) عبور کرد. چند ماه طول کشید تا داده‌های جمع‌آوری شده‌ از خورشید به زمین برسد و ناسا نیز برای تحلیل و تأیید این اطلاعات به چند ماه دیگر زمان نیاز خواهد داشت. این کاوشگر به احترام یوجین پارکر، اختر فیزیکدان آمریکایی، پارکر نام‌گذاری شده که مجهز به سپر حرارتی ویژه‌ای برای محافظت دربرابر دمای بالا و تشعشعات شدید خورشید است و در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) از دماغه کاناورال، فلوریدا به فضا پرتاب شده بود.

به گزارش digitaltrends، این کاوشگر روز سه‌شنبه ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۳ آذر ۱۴۰۰) با عبور از تاج خورشیدی توانست تا فاصله هشت میلیون مایلی مرکز خورشید به آن نزدیک شود.

اطلاعات جمع‌آوری شده از هشتمین تلاش این فضاپیما برای نزدیک شدن به خورشید و عبور از تاج خورشیدی به دست آمده است و ناسا امیدوار است تا بتواند به کمک این داده‌ها درباره نزدیک‌ترین ستاره به زمین، تاثیرش بر منظومه شمسی و طوفان خورشیدی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

‌طوفان خورشیدی اصطلاحی است که توسط یوجین پارکر، ابداع شد و به جریانی پرسرعت از ذرات خورشید گفته می‌شود که در برخورد با سطوح فوقانی جو زمین باعث ایجاد شفق قطبی می‌شود و حتی گاهی در عملکرد ماهواره‌ها و جریان‌های برق و سیستم‌های ارتباطاتی اختلال ایجاد می‌کند.

سرعت پارکر در یکی از پیمایش‌های اولیه‌اش به سرعت ۲۱۳٫۲۰۰ مایل بر ساعت (حدود ۳۴۳٫۰۰۰ کیلومتر بر ساعت) رسید و انتظار می‌رود که در آخرین پرواز خود در سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) سرعتش به ۴۳۰٫۰۰۰ مایل بر ساعت (حدود ۶۹۲٫۰۰۰ کیلومتر بر ساعت) نیز برسد.

جاستین کسپر از دانشگاه میشیگان درباره اولین ورود پارکر به تاج خورشیدی گفت:

این عبور حدود پنج ساعت طول کشید. با اینکه پنج ساعت مدت زمان کوتاهی است، اما سرعت پارکر به قدری بالا است که در این مدت مسافت زیادی را طی کرده است.

در ویدیوی زیر، با دستاورد اخیر کاوشگر خورشیدی پارکر بیشتر آشنا می‌شویم و در پایان نیز فیلم‌هایی باورنکردنی از عبور پارکر از تاج خورشیدی را مشاهده می‌کنیم:

توماس زوربوخن، معاونی در ناسا گفت:

لحظه‌ای که کاوشگر خورشیدی پارکر خورشید را لمس کرد، لحظه‌ای تاریخی برای علم خورشیدی و شاهکاری قابل توجه است. این دستاورد نقطه عطفی برای تاریخ بشریت محسوب می‌شود و نه‌تنها بینش عمیق‌تری از تکامل خورشید و تأثیرات آن بر منظومه شمسی به ما می‌دهد، بلکه کمک می‌کند تا هر آنچه را که در مورد ستاره خودمان می‌دانیم در مورد باقی ستارگان نیز بیاموزیم.

جوزف اسمیت، یکی از مدیران برنامه پارکر در ناسا، اضافه کرد:

ما مشتاقانه منتظر دستاورد‌های بیشتر این فضاپیما در سال‌های پیش رو هستیم.

دیدگاه شما درباره دستاورد ناسا و لمس خورشید چیست؟ این فضاپیما چه اطلاعاتی درباره تکامل خورشید دراختیار بشریت خواهد گذاشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات