تماشا کنید: «جعبه‌گشایی» از تلسکوپ فضایی جیمز وب در پایگاه فضایی گویان

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان موسوم به جیمز وب که چیزی به شروع ماموریتش نمانده،‌ در اتاق تمیزی در پایگاه فضایی گویان «جعبه‌گشایی» شد.
تبلیغات

تلسکوپ فضایی جیمز وب، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان قرار است به‌زودی مأموریت خود را برای رصد کهکشان‌ها و جستجوی سیارات فراخورشیدی قابل سکونت آغاز کند؛ اما پیش از پرتاب لازم است مراحل آماده‌سازی بسیاری را از سر بگذراند و سفری پرپیچ‌وخم را در خشکی، دریا، هوا و فضا طی کند. ویدیوی جدیدی که آژانس فضایی اروپا منتشر کرده، بیرون آوردن این تلسکوپ را از محفظه حمل‌ونقلی ویژه آن نشان می‌دهد.

تماشا در یوتیوب

ماه گذشته، تلسکوپ جیمز وب در کالیفرنیا بسته‌بندی شد و ازطریق کانال پاناما به گویان فرانسه در شمال آمریکای جنوبی منتقل شد و قرار است از آنجا ماه آینده به فضا پرتاب شود. اما بسته‌بندی تلسکوپی با این ظرافت و اندازه کار ساده‌ای نیست و باید با دقت طوری در محفظه مخصوص قرار داده می‌شد تا در طول سفر سالم بماند.

به گفته آژانس فضایی اروپا،‌ «تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از ورود به بندر پاریاکابو در گویان فرانسه در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۰ مهر) به پایگاه فضایی گویان منتقل و در اتاق تمیز از محفظه بیرون آمد. این تلسکوپ برای پرتاب توسط موشک آریان ۵ در ماه دسامبر در حال آماده‌سازی است.»

اگرچه وزن این تلسکوپ تنها شش تُن است، ارتفاع آن بیش از ۱۰٫۵ متر و عرض آن در حالت تاشده، تقریباً ۴٫۵ متر است. حمل‌ونقل این تلسکوپ در حالت تاشده در یک محفظه به طول ۳۰ متر به همراه تجهیزات کمکی با بیش از ۷۰ تن وزن، انجام شد.

از تلسکوپ فضایی جیمز وب در اتاق تمیزی در پایگاه فضایی گویان معروف به بندر فضایی اروپا جعبه‌گشایی شد.

اتاق تمیز محیطی کنترل شده است که از ورود گرد و غبار و هرگونه آلودگی جلوگیری می‌کند. برای ورود به اتاق تمیز، مهندسان باید هرگونه گرد و غبار را از کفش، مو و پوست خود پاک کنند و لباس‌های استریل بپوشند تا مطمئن شوند هیچ ذره آلودگی در عملکرد تلسکوپ اختلال ایجاد نکند.

ماه گذشته ناسا اعلام کرد که پس از سال‌ها تأخیر، تلسکوپ فضایی جیمز وب سرانجام ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) زمین را برای رصد ستارگان و کهکشان‌ها ترک خواهد کرد. سفر پرهیجان و پیچیده این تلسکوپ تا رسیدن به زمان پرتاپ را در ۸۰ روز تا پرتاب جیمز وب بخوانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات