تلسکوپ فضایی جیمز وب ۲۷ آذر پرتاب خواهد شد

چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پس از سال‌ها تأخیر و انتظار، تلسکوپ فضایی جیمز وب سرانجام نزدیک به سه ماه دیگر برفراز موشک آریان ۵ به فضا پرتاب خواهد شد.
تبلیغات

هفته گذشته، ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب واپسین آزمون‌های زمینی‌اش را با موفقیت گذرانده و در حال آمادگی برای ارسال به سایت پرتاب در گویان فرانسه است. اکنون، این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری پرتأخیر تاریخ پرتابی رسمی دارد: ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۷ آذر ۱۴۰۰). ناسا، سازمان فضایی اروپا (ESA) و آریان‌اسپیس، شرکت پرتابگر جیمز وب، تاریخ پرتاب جدید را امروز چهارشنبه اعلام کردند. این تلسکوپ فضایی برفراز موشک آریان ۵ پرتاب خواهد شد.

چرا گران‌قیمت‌ترین ابزار علمی ناسا باید با موشکی اروپایی پرتاب شود؟ در پاسخ باید گفت سازمان فضایی اروپا در ازای به‌دست‌آوردن زمان رصد با تلسکوپ ناسا، مسئولیت پرتاب آن را برعهده گرفته است. جیمز وب به‌عنوان تلسکوپی فروسرخ درمقایسه‌با تلسکوپ فضایی هابل، طول موج‌های بلندتر نور را رصد خواهد کرد و به‌لطف این خصوصیت می‌تواند قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان را ببیند.

مشکلات فنی بی‌شمار، ساخت تلسکوپ جیمز وب را در طول دهه گذشته به‌تأخیر انداختند و موجب افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها شدند. ازآنجاکه گشودن تلسکوپ ۲۰ متری در اعماق فضا به ۵۰ حرکت اصلی و ۱۷۸ سازوکار آزادسازی اصلی نیاز دارد، برخی از این تأخیرها توجیه‌پذیر هستند. تمام این سامانه‌ها باید به‌طرز صحیح کار کنند؛ درغیراین‌صورت، استقرار تلسکوپ شکست خواهد خورد. جیمز وب قرار است در نزدیکی نقطه لاگرانژی میان خورشید و زمین در فاصله ۱/۵ میلیون کیلومتری از سیاره یا چهار برابر مسافت زمین تا ماه مستقر شود؛ ازاین‌رو، هیچ راه آسانی برای تعمیر آن وجود ندارد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب درون فرینگ محموله آریان ۵

سپر خورشیدی جیمز وب که سازه‌ای ۵ لایه و الماسی‌شکل به‌اندازه زمین تنیس است، به‌نحوی طراحی شده تا امکان تاشدن و جاسازی آن درون فرینگ محموله آریان ۵ فراهم باشد.

تابستان امسال، ناسا درحالی‌که مشغول تلاش برای رفع اشکلات نهایی جیمز وب بود، سازمان فضایی اروپا و آریان‌اسپیس مشکلات خودشان را با موشک آریان ۵ داشتند. این موشک باسابقه که بیش از ۲۵ سال در حال خدمات‌رسانی بوده است، به‌دلیل مشکل در فرینگ محموله، از اوت ۲۰۲۰ تا ژو‌ئیه ۲۰۲۱ زمین‌گیر بود. بااین‌حال، مقام‌های آریان‌اسپیس می‌گویند با بازطراحی فرینگ، مشکل را برطرف کرده‌اند. آریان ۵ پس از یک سال توقف فعالیت، در ۳۰ ژو‌ئیه ۲۰۲۱ با موفقیت پرتاب شد.

مقاله‌های مرتبط:

موشک آریان ۵ پیش از پرتاب جیمز وب، مأموریت دیگری برای پرتاب دو ماهواره تجاری در ۱۵ اکتبر در برنامه دارد. اگر رویه‌های پرواز بعدی این موشک طبق انتظار باشند، آریان‌اسپیس برای پرتاب تلسکوپ جیمز وب آماده خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات