لاکهید مارتین کیوب‌ست‌ لیناس را برای ارتقای ماهواره‌های مستقر در مدار توسعه می‌دهد

جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
لاکهید مارتین در نظر دارد برای کاهش هزینه و تأخیر در نگه‌داری و ارتقای ماهواره‌های ارسال‌‎شده به مدار، از یک جفت کیوب‌ست به نام لیناس استفاده کند.
تبلیغات

لاکهید مارتین می‌خواهد وظیفه بزرگی بر دوش کیوب‌ست‌های کوچک خود قرار بدهد؛ ارتقا و نگه‌داری مداوم از منظومه‌های ماهواره‌ای. سیستم ماهواره‌ای ارتقا در فضای لاکهید مارتین یا به‌اختصار لیناس (LINUSS)، خانواده جدیدی از کیوب‌ست‌ها است که این وظیفه را به عهده خواهد گرفت. مراحل آزمایش محیطی این ماهواره‌ها انجام شده است و آماده استفاده در مأموریت‌های آینده برای بررسی قابلیت‌های ماهواره‌های جدید هستند.

ماهواره‌های امروزی نسبت به ماهواره‌هایی که در گذشته برای انجام مأموریت به‌طور مستقل، طراحی می‌شدند، توانایی بسیار بیشتری دارند. امروزه ماهواره‌ها معمولا به‌عنوان بخشی از یک منظومه ماهواره‌ای فعالیت می‌کنند. این روش قابلیت‌های آن‌ها را بسیار افزایش می‌دهد؛ ولی به همان اندازه نگه‌داری‌شان را پرهزینه می‌کند.

در حال حاضر در صورت نیاز به پر کردن خلأ پوشش‌دهی یا ارتقای یک منظومه، باید ماهواره‌های بزرگی فرستاد و یک ماهواره‌بر نو را مستهلک یا خدمات را با کیفیتی غیر قابل قبول تحمل کرد تا فناوری به اندازه‌ای پیشرفت کند که بتوان تعمیرات اساسی روی ماهواره معیوب انجام داد. هر دوی این رویکرد‌ها بیش از اندازه ناکارآمد هستند. راه بهینه برای چنین مأموریت‌هایی، استفاده از کیوب‌ست‌ها برای انجام ارتقا و به‌طور هم‌زمان، ایجاد بستر‌هایی برای آزمایش سریع و ارزان فناوری‌های نو در ماهواره‌ها است.

لیناس از دو کیوب‌ست LM15 که کمی بزرگ‌تر از تُستر هستند تشکیل شده است. کیوب‌ست‌ها زیر نظر شرکت «تایواک نانو سَتلای سیستمز» توسعه داده شده‌اند و لاکهید مارتین مجموعه تجهیزات الکترو-اپتیکی را فراهم کرده است. صفحات خورشیدی با توان ۲۵۰ وات، انرژی لازم را برای عمر پنج‌ساله آن‌ها تأمین می‌کنند.

این ماهواره‌ها در مدار زمین‌آهنگ (GEO) در ارتفاع ۳۵,۷۸۶ کیلومتری قرار می‌گیرند تا قابلیت کیوب‌ست‌ها را در مأموریت‌های ارتقا و نگه‌داری آینده به نمایش بگذارند. به‌علاوه آن‌ها یک سیستم هشدار فضایی مینیاتوری را آزمایش می‌کنند که ماهواره‌های غیر فعال، بوستر‌های استفاده‌شده و سایر زباله‌های فضایی را پیدا و ردیابی می‌کند و هویتشان را تشخیص می‌دهد.

منظومه ماهواره ای صورت فلکی ماهواره ای در مدار کره زمین

این آزمایش‌ها همچنین شامل بررسی سیستم پردازش داده روی بُرد سریع‌تر، نیرو محرکه با سمّیت پایین، واحدهای اندازه‌گیری لختی (IMU)، بینایی ماشین، قطعات ساخته‌شده با پرینت سه‌بعدی و نرم‌افزار اسمارت‌سَت لاکهید مارتین می‌شود. احتمالا این آزمایش‌ها با هدف تأیید فناوری‌های نام‌‎برده برای استفاده در پلتفرم LM2100 لاکهید مارتین (بستری برای نصب تجهیزات روی یک ماهواره) انجام می‌شوند. این پلتفرم در آینده نزدیک در ماهواره‌های محموله GPS IIIF مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دکتر دیوید بارنهارت، مدیر برنامه لیناس، درباره این سیستم می‌گوید:

مردم ما را به خاطر کار روی ماهواره‌های بزرگ می‌شناسند و بسیاری از شنیدن اینکه لاکهید مارتین از سال ۱۹۹۷ تاکنون، بیش از ۱۵۰ ماهواره کوچک به فضا فرستاده است، شگفت‌زده می‌شوند. لیناس در مقایسه با سایر کیوب‌ست‌ها، تعداد بیشتری تجهیزات در حجمی مشابه حمل می‌کند و بدون نیاز به ارتباط با مرکز زمینی، پردازش‌های بیشتری انجام می‌دهد. این ما را قادر به انجام مأموریت‌های کاملا جدیدی می‌کند. مشتریان ما لیناس را بهترین زوج کیوب‌ست دنیا می‌دانند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات