اسپیس ‌ایکس ۲۹ موتور رپتور روی موشک سوپر هوی نصب کرد

اسپیس ‌ایکس ۲۹ موتور رپتور روی موشک سوپر هوی نصب کرد

نصب بسیار سریع ۲۹ موتور روی نسخه آزمایشی موشک سوپر هوی، پیشرفتی خارق‌العاده محسوب می‌شود؛ اما رفع موانع قانونی برای پرتاب مداری با سرعتی آهسته پیش می‌رود.

سرعت پیشرفت‌هایی که در سایت استاربیس، محل ساخت سامانه پرتاب نسل بعدی اسپیس ایکس، رخ می‌دهد، به‌معنای واقعی کلمه بی‌سابقه است. روز یکشنبه، اسپیس ایکس ساخت نمونه آزمایشی موشکی به‌نام «بوستر ۴» را به‌پایان برد که انتظار می‌رود نخستین مدل پروازی بوستر سوپر هوی باشد. بوستر ۴ موشکی عظیم و تک‌هسته‌ای است که تقریبا ۷۰ متر ارتفاع و ۹ متر قطر دارد و نیروی رانش آن نزدیک به دوبرابر بیشتر از ساترن ۵، موشک حامل فضانوردان به ماه، خواهد بود.

سپس روز گذشته، اتفاقی چشمگیر رخ داد. تکنیسین‌ها و مهندس‌ها در تأسیسات ساخت اسپیس ایکس در نزدیکی دهکده بوکاچیکا در تگزاس، ۲۹ موتور رپتور به موشک بوستر ۴ متصل کردند که هرکدام لوله‌کشی و اتصالات پیچیده خود را دارند. سوپر هوی برای پرتاب‌های آزمایشی اولیه با این تعداد موتور پرواز می‌کند؛ اما پیکربندی نهایی احتمالا شامل ۳۳ موتور خواهد بود.

نصب ۲۹ موتور در عرض مدتی کوتاه، دستاوردی خارق‌العاده محسوب می‌شود؛ زیرا در صنعت موشک‌سازی، نصب فقط یک موتور معمولا چندین روز طول می‌کشد. بوستر ۴ پس از برخی بررسی‌های اولیه در محل مونتاژ، به سایت پرتاب در فاصله چندکیلومتری منتقل می‌شود. نسخه آزمایشی سوپر هوی در آنجا احتمالا آزمایش‌های فشار و مجموعه‌ای از آزمون‌های احتراق ثابت را پشت‌سر خواهد گذاشت. با‌ وجود‌ این تعداد زیاد از موتورهای ارزشمند رپتور، احتمالا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اسپیس ایکس نهایت احتیاط را برای آزمایش بوستر ۴ به‌خرج دهد.

اسپیس ایکس تقریبا ساخت «شیپ ۲۰»، جدیدترین نسخه آزمایشی استارشیپ را نیز به‌پایان برده است. برای انجام نخستین پرتاب مداری سامانه استارشیپ، این نسخه به‌عنوان مرحله فوقانی برفراز بوستر ۴ قرار خواهد گرفت.

گرید فین نصب شده روی سوپر هوی

اسپیس ایکس علاوه بر ۲۹ موتور رپتور، ۴ گرید فین نیز روی سوپر هوی نصب کرده است.

هرچند اسپیس ایکس در زمینه سخت‌افزاری به پیشرفتی چشمگیر دست یافته، سرعت برداشته‌شدن موانع قانونی کُند بوده است. به‌نظر می‌رسد مونتاژ سریع استارشیپ، بوستر سوپر هوی و مجتمع پرتاب مداری در تگزاس جنوبی به رویارویی حساس دوباره بین اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) و اسپیس ایکس منجر خواهد شد. اسپیس ایکس به‌زودی آماده پرواز می‌شود؛ اما معلوم نیست این نهاد نظارتی چه زمانی بررسی خود برای ارزیابی وضعیت محیط‌زیستی استاربیس را به‌پایان می‌برد و اجازه پرتاب‌های مداری از آنجا را صادر می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

از ماه‌ها پیش، اسپیس ایکس مشغول همکاری با FAA برای انجام ارزیابی محیط‌زیستی بوده است. پس از انتشار پیش‌نویس این ارزیابی، بازه زمانی دست‌کم سی‌روزه‌ای برای اظهارنظر عمومی وجود خواهد داشت و سپس، دیگر گام‌ها برداشته خواهد شد؛ ازجمله تعیین اینکه اقدامات پیشنهادی اسپیس ایکس برای بهبود وضعیت محیط‌زیستی کافی خواهد بود یا به تلاش بیشتر نیاز است.

با‌‌‌توجه‌‌‌به تمام موانع اشاره‌شده، به‌سختی می‌توان تصور کرد که اسپیس ایکس تأییدیه‌های نظارتی لازم برای پرتاب استارشیپ در پرواز مداری را تا پیش از پاییز پیش‌ رو دریافت کند. بااین‌حال، این شرکت به‌منظور تکمیل مونتاژ بوستر ۴ و تأسیسات سایت پرتاب، در حال افزایش حجم فعالیت‌هایش در تگزاس جنوبی و آوردن صدها کارمند از مقر خود در کالیفرنیا و دیگر نقاط به این محل است؛ درنتیجه، اگر تا چند ماه دیگر از تأییدیه قانونی خبری نیست، چرا اسپیس ایکس چنین کاری می‌کند؟

به‌نظر می‌رسد افزایش حجم فعالیت‌ها تلاشی حساب‌شده برای مجاب‌کردن اداره هوانوردی فدرال به حرکت سریع‌تر است. دیدن بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک دنیا روی سکوی پرتاب درحالی‌که درانتظار تشریفات اداری است، اصلا جالب نیست. اکنون که ناسا و وزارت دفاع آمریکا هر دو به موفقیت استارشیپ چشم دوخته‌اند، اسپیس ایکس احتمالا می‌تواند متحدانی قدرتمند در دیگر بخش‌های دولت آمریکا پیدا کند.

منبع arstechnica

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید