هابل به زندگی بازگشت

شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
تلسکوپ فضایی محبوب هابل پس از تقریبا یک ماه خاموشی به دلیل خطای سخت‌افزاری، فعالیت خود را از سر گرفت.
تبلیغات

تلسکوپ نمادین و کهنسال هابل پس از تقریبا یک ماه خاموشی به دلیل خطای سخت‌افزاری، دوباره به زندگی بازگشت. به گزارش Science، کامپیوتر کنترل پیلود در طول ۲۴ ساعت گذشته با کامپیوتر بکاپ جایگزین شده است و اپراتورهای هابل ارتباط با ابزارهای تلسکوپ را از سر گرفتند و رسما امروز این تلسکوپ به حالت عادی بازگشت. بر اساس ایمیل تام براون به کارکنان مؤسسه‌ی Space Telescope Sicence، سرپرست دفتر مأموریت‌های هابل:

هابل برگشته است!‌ برای بازگشت هابل به فعالیت عادی و اکتشاف جهان بسیار هیجان‌زده‌ام.

مشکل هابل درست در تاریخ ۱۳ ژوئن آغاز شد؛ یعنی زمانی که کامپیوتر پیلود ابزارهای علمی را کنترل و با نظارت بر وضعیت تلسکوپ، خطای برقراری ارتباط را در ابزارها کشف کرد و آن‌ها را در حالت امن (safe mode) قرار داد. اپراتورهای هابل در ابتدا تصور می‌کردند ماژول حافظه عامل ایجاد خطا است؛ اما جایگزینی هر کدام از سه ماژول پشتیبان، خطای مشابهی تولید کرد. با تداوم خطا دستگاه‌های دیگر هم بررسی شدند.

در نهایت تصمیم بر این شد که کل واحد SIC&DH (واحد کنترل داده‌های و دستور ابزار علمی) که کامپیوتر پیلود هم بخشی از آن است، واحد حالت پشتیبان شود. کارکنان در طول هفته‌ی گذشته این روال را به‌صورت تمرینی برای سخت‌افزارهای زمین انجام دادند و مطمئن شدند آسیبی به تلسکوپ نخواهد رسید. ناسا در فاصله‌ی کوتاهی قبل از جایگزینی کامپیوترها، واحد کنترل توان (PCU) را به‌عنوان منبع مشکل گزارش داد. این واحد بخشی از واحد SIC&DCH است و منبع ولتاژ پایداری برای کامپیوتر پیلود تأمین می‌کند. ولتاژ این واحد از محدوده‌ی نرمال خارج شده و عامل اصلی قرائت‌های پر از خطا بود. از آنجا که یک PCU یدکی در SIC&DCH وجود دارد، جایگزینی انجام شد. ریچارد الیس، ستاره‌شناس کالج لندن می‌گوید:

به همه بگویید تا چه اندازه‌ مضطرب بودیم. این تلسکوپ یک دارایی جهانی است. همه هابل را دوست دارند؛ زیرا منحصربه‌فرد است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات