اسپیس ایکس ۲۸۱۴ ماهواره استارلینک را به مدار پایین‌تر زمین منتقل می‌کند

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مجوز FCC به اسپیس ایکس امکان می‌دهد ۲،۸۱۴ ماهواره‌ی استارلینک را از ارتفاع ۱،۱۵۰ کیلومتری سطح زمین به ارتفاع حدودا ۵۵۰ کیلومتری بیاورد. این موضوع نگرانی‌های زیادی بابت تداخل فرکانسی ایجاد کرده است.
تبلیغات

کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده روز گذشته مجوزهای لازم را به اسپیس ایکس (SpaceX) داد تا این شرکت بتواند ۲،۸۱۴ ماهواره‌‌ی مربوط به پروژه‌ی استارلینک را به مدارهای پایین‌تر از برنامه‌ریزی قبلی بیاورد. این اتفاق برای شرکت فضایی ایلان ماسک برد مهمی محسوب می‌شود. به‌نوشته‌ی ورج، تصمیم جدید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا باعث برتری نسبی اسپیس ایکس درمقایسه‌با رقبایی نظیر آمازون و وان‌وب می‌شود. آمازون و وان‌وب به‌دلیل نگرانی از ایجاد تداخل مضر فرکانسی و افزایش احتمال برخورد ماهواره‌ها، تلاش کرده بودند جلو این اتفاق را بگیرند.

کمیسیون فدرال ارتباطات می‌گوید پرواز ماهواره‌‌های استارلینک در مدار پایین‌تر مشکلات تداخل فرکانس چندانی ایجاد نمی‌کند. به‌گفته‌ی کمیسیون فدرال ارتباطات، پایین‌آوردن مدار گردش ماهواره‌ها به اسپیس ایکس کمک می‌کند تغییراتی امنیتی‌محور روی شبکه‌ی ماهواره‌های استارلینک اعمال کند. به‌لطف این تغییر، اسپیس ایکس می‌تواند سریع‌تر ماهواره‌های خراب‌شده یا معیوب را ازطریق واردکردن آن‌ها به اتمسفر زمین از شبکه خارج کند.

اعطای مجوز به اسپیس ایکس با چند شرط انجام شده است: ۱. اسپیس ایکس باید با دیگر اپراتورها هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا مطمئن شود سیگنال‌های استارلینک با سیگنال ماهواره‌های دیگر تداخل پیدا نمی‌کند؛ ۲. اسپیس ایکس باید گزارش‌‌های شش‌ماهه درباره‌ی نقص‌های استارلینک به کمیسیون فدرال ارتباطات ارائه دهد. در این گزارش‌ها باید هرگونه رویداد مرتبط به نزدیکی یا ارتباط با ماهواره‌های دیگر هم ثبت شود. 

در‌حال‌حاضر، شبکه‌ی استارلینک اسپیس ایکس بیش از ۱،۳۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد. این شرکت می‌خواهد برای ارائه‌ی اینترنت پهن‌باند به مناطق دور‌افتاده‌ی جهان هزاران ماهواره‌ی دیگر را هم به فضا بفرستد. آمازون و وان‌وب نیز در حال توسعه‌ی شبکه‌ی اختصاصی اینترنت ماهواره‌ای هستند. وان‌وب فعلا ۱۸۲ ماهواره از ۶۴۸ ماهواره‌ی برنامه‌ریزی‌شده را به مدار زمین ارسال کرده است. پروژه‌ی کایپر آمازون فعلا هیچ ماهواره‌ای در مدار زمین ندارد؛ اما در سال ۲۰۲۰ مجوز کمیسیون فدرال ارتباطات را برای پرتاب ۳،۲۳۶ ماهواره دریافت کرد. نیمی از این ماهواره‌ها تا سال ۲۰۲۶ به فضا فرستاده خواهند شد.

آمازون و وان وب، رقبای اسپیس ایکس در حوزه‌ی اینترنت ماهواره‌ای، شدیدا با تغییر ارتفاع ماهواره‌های استارلینک مخالف هستند

اسپیس ایکس سال ۲۰۱۹ توانست مجوزهای لازم را برای پایین‌تر‌آوردن اولین گروه از ۱،۵۸۴ ماهواره‌ی استارلینک در مدار زمین را دریافت کند. تقریبا تمامی آن ماهواره‌ها اکنون در فضا هستند و همین موضوع باعث شده است مجوز کمیسیون فدرال ارتباطات برای دسته‌ی بعدی ماهواره‌ها به‌موقع صادر شود.

مجوز کمیسیون فدرال ارتباطات بدین‌معنی است که اسپیس ایکس می‌تواند ارتفاع ۲،۸۱۴ ماهواره‌ی استارلینک را از ۱،۱۵۰ کیلومتر که پیش‌تر برنامه‌ریزی شده بود، به حدودا ۵۵۰ کیلومتر کاهش دهد. این کار باعث می‌شود ماهواره‌های اسپیس ایکس به همان ناحیه‌ی مداری شبکه‌ی ماهواره‌های آمازون بیایند.

کمیسیون فدرال ارتباطات می‌گوید درخواست اسپیس ایکس برای تغییر ارتفاع ماهواره باعث ثبت تقریبا ۲۰۰ دادخواست سازمان‌های دیگر و دَه‌ها نامه شده که اکثر آن‌ها سعی کرده‌اند از عملی‌شدن تصمیم اسپیس ایکس جلوگیری کنند. از بین سازمان‌های مخالف این طرح می‌توانیم به آمازون و وان‌وب اشاره کنیم. این دو شرکت بارها تلاش کردند کمیسیون فدرال ارتباطات را قانع کنند که پایین‌آوردن ارتفاع ماهواره‌های اسپیس ایکس به تداخل فرکانسی با ماهواره‌های نزدیک منتهی می‌شود و خطر برخوردهای مداری را افزایش می‌دهد؛ خصوصا با درنظرگرفتن این حقیقت که سیستم خودمختار جلوگیری از برخورد اسپیس ایکس به دیگر اپراتورها نمی‌گوید ماهواره‌های استارلینک برای برخوردنکردن در کدام مسیر حرکت می‌کنند.

مقابله‌ی آمازون با طرح تغییر ارتفاع ماهواره‌های استارلینک در زمستان سال گذشته رسانه‌ای شد. در آن زمان، ایلان ماسک مدعی شد شرکت جف بیزوس می‌کوشد برای شبکه‌‌‌ای از ماهواره‌ها که در بهترین حالت تا چند سال دیگر هم پرتاب نمی‌شود، به اسپیس ایکس آسیب بزند. آمازون فورا در اطلاعیه‌ای به اتهام ماسک پاسخ داد و گفت تغییرات پیشنهادی اسپیس ایکس باعث آسیب‌رساندن به رقابت در سیستم‌های ماهواره‌ای می‌شود. آمازون ادعا کرد اگر اسپیس ایکس توانایی‌اش را داشته باشد، رقابت را در نطفه خفه می‌کند.

 انتقال ماهواره‌های استارلینک به مدار پایین‌تر خبر خوشی برای ستاره‌شناسان محسوب می‌شود. ستاره‌شناسان چند سال است از اسپیس ایکس به‌‌دلیل ماهواره‌های استارلینک انتقاد می‌کنند و می‌گویند این ماهواره‌ها در طول مشاهدات شب‌هنگام زمینی، نور خورشید را منعکس می‌کنند و با عبور ناگهانی باعث می‌شوند امکان مشاهده‌ی واضح کیهان وجود نداشته باشد. پایین‌آوردن مدار گردش ماهواره‌ها آن‌ها را بیشتر در سایه‌ی زمین قرار می‌دهد. این کار درکنار تلاش‌های دیگری قرار می‌گیرد که اسپیس ایکس برای کاهش انعکاس نور ازطریق ماهواره‌ها انجام داده است و باعث می‌شود شبکه‌ی استارلینک کمتر از قبل برای ستاره‌شناسان مشکل ایجاد کند.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات