اسپیس ایکس دسته پانزدهم ماهواره‌های استارلینک را پرتاب کرد

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با پرتاب دومین مأموریت استارلینک در یک هفته، دسته‌ی پانزدهم ماهواره‌های اینترنتی اسپیس ایکس با موفقیت به مدار زمین فرستاده شد.
تبلیغات

اسپیس ایکس، سازنده‌ی کالیفرنیایی راکت، تازه‌ترین ناوگان ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را امروز شنبه با موفقیت روانه‌ی مدار زمین کرد. فالکون ۹ دومرحله‌ای پیش‌تر استفاده‌شده امروز در ساعت ۱۱:۳۱ به وقت محلی (۱۹:۰۱ به وقت ایران) از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال برخاست و ۶۰ ماهواره‌ی جدید استارلینک را درقالب دسته‌ی پانزدهم به مدار زمین حمل کرد. به‌دنبال پرتاب، اسپیس ایکس موفق شد مثل همیشه با فرود راکت روی دریا، مأموریت را به‌پایان برساند.

تقریبا ۹ دقیقه پس از پرتاب، مرحله‌ی اول بوستر فالکون ۹ به زمین بازگشت و روی یکی از کشتی‌های بدون‌سرنشین اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. این کشتی بزرگ با نام «فقط دستورالعمل‌ها را بخوان»، یکی از دو شناور بازیابی‌کننده‌ی ناوگان پرتابگرهای اسپیس ایکس محسوب می‌شود.

اسپیس ایکس ابتدا قصد داشت مأموریت امروز را ۲۲ اکتبر (اول آبان) پرتاب کند؛ اما به‌منظور بررسی مشکلات فنی مرتبط با دوربین نصب‌شده روی مرحله‌ی دوم راکت پرتاب را لغو کرد. این تأخیر دوروزه با بهبود جزئی در پیش‌بینی هوا همراه بود؛ به‌نحوی که مقام‌های هواشناسی در تیپ چهل‌وپنجم فضایی احتمال مطلوب‌بودن شرایط در زمان برخاست را ۶۰ درصد پیش‌بینی کردند.

هرچند پیش‌تر درباره‌ی وجود ابرهای کولوموس در آسمان ساحل فلوریدا نگرانی‌هایی وجود داشت، هنگام برخاست فالکون ۹ هوا نسبتا صاف بود و بازیابی بوستر در اقیانوس نیز زیر آسمان شفاف آبی انجام شد. اسپیس ایکس برای پرتاب مأموریت امروز استارلینک، B1060، یکی از اعضای جدید ناوگان پرتابگرهایش را انتخاب کرد. این بوستر پیش‌تر ماه جون ماهواره‌ی پیشرفته‌ی جی‌پی‌اس را برای نیروی هوایی آمریکا به فضا حمل کرد. مأموریت امروز دومین پرواز این بوستر و شصت‌وسومین بازیابی فالکون را رقم زد و یازدهمین فرود موفقیت‌آمیز روی کشتی بدون ‌سرنشین جدید اسپیس ایکس در دریا بود.

افزون‌براین، پرواز امروز نوزدهمین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۰ و نودوششمین پرواز فالکون ۹ محسوب می‌شد. این شرکت برای شکستن رکورد بیشترین پرتاب در یک سال که به سال ۲۰۱۸ با ۲۱ مأموریت تعلق دارد، باید تا پیش از پایان سال، تنها سه راکت دیگر را به‌پرواز درآورد. اسپیس ایکس چند پرتاب دیگر را برای ماه‌های آتی برنامه‌ریزی کرده است؛ ازجمله نخستین مأموریت عملیاتی فضاپیمای مسافربری کرو دراگون و نخستین مأموریت فضاپیمای باربری دراگون ۲.

اسپیس ایکس از خدمات اینترنت استارلینک به‌عنوان وسیله‌ای برای تأمین هزینه‌های مأموریت‌های مریخ استفاده می‌کند. این شرکت برای رسیدن به سیاره‌ی سرخ به سخت‌افزار گران‌قیمت و راکت‌ها و فضاپیماهای پیشرفته‌تر نظیر استارشیپ نیاز دارد. بدین‌منظور، اسپیس ایکس از ناوگان فالکون‌هایش بهره می‌برد تا ماهواره‌های صفحه‌تختی را پرتاب کند که اینترنت پرسرعت و کم‌تأخیر را برای تمام نقاط جهان، به‌ویژه نواحی دورافتاده و روستایی ارائه خواهند داد.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس، برآورد کرده است که خدمات استارلینک می‌تواند سالانه ۳۰ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت به‌همراه داشته باشد؛ هرچند هنوز هزینه‌ی استفاده از سرویس رسما اعلام نشده است. درحال‌حاضر، خدمات استارلینک در حال گذراندن برنامه‌ی آزمایش بتای خصوصی با کارکنان شرکت است. گزارش‌های اولیه نویدبخش کیفیت درخورتوجه اینترنت استارلینک بوده‌اند. انتظار می‌رود مرحله‌ی گسترده‌تر بتای عمومی تا پایان سال در شمال آمریکا و جنوب کانادا آغاز شود. ناگفته نماند همچنان موانع رگولاتوری بر سر راه وجود دارد؛ اما اکنون با وجود بیش از ۸۰۰ ماهواره در مدار، استارلینک مسیر تحقق اهدافش را به‌خوبی پیموده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات