امارات متحده عربی برای سفر به ماه تا سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی می‌کند

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
امارات متحده‌ی عربی با رونمایی برنامه‌ی سفر به ماه، تا سال ۲۰۲۴ چهارمین کشور جهان و اولین کشور عرب‌زبان خواهد بود که روی تنها قمر طبیعی زمین فرود خواهد آمد.
تبلیغات

امارات متحده‌ی عربی از چشم‌انداز خود برای توسعه و پرتاب ماه‌نوردی اماراتی تا سال ۲۰۲۴ رونمایی کرد. بدین‌ترتیب، امارات چهارمین کشور در کل جهان و اولین کشور عرب‌زبانی خواهد بود که موفق خواهد شد بر سطح ماه فرود بیاید. در این مأموریت، این کشور امیدوار است به دیدگاه‌های علمی منحصر‌به‌فردی درباره‌ی تنها قمر طبیعی زمین برسد.

هفته‌ی گذشته، شیخ‌محمد بن‌رشید آل‌مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده‌ی عربی و حاکم دبی، از برنامه‌ی سفر به ماه رونمایی کرد. ساخت فضاپیمای این مأموریت کاملاً بومی و برعهده‌ی مهندسان و پژوهشگران اماراتی است. ماه‌نورد اماراتی «رشید» با الهام از نام رشید بن‌سعید آل‌مکتوم، حاکم دبی بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۰، نام‌گذاری شده است.

ایالات متحده‌ی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین سه کشوری هستند که در گذشته موفق شدند روی سطح ماه فرود بیایند و حالا اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، امارات متحده‌ی عربی هم به آن‌ها خواهد پیوست. طراحی ماه‌نورد یادشده تا سال ۲۰۲۱ نهایی و ساختش در سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. همچنین، آزمایش‌های اولیه تا سال ۲۰۲۳ عملی و درنهایت ماه‌نورد تا سال ۲۰۲۴ پرتاب خواهد شد.

از اهداف علمی ماه‌نورد اماراتی می‌توان به بررسی خاک و ویژگی‌های گرمایی سطح ماه اشاره کرد. این ماه‌نورد تصاویری به زمین ارسال خواهد کرد. عدنان الرئیس، از مرکز فضایی محمد بن‌رشید (MBRSC) می‌گوید:

طبق انتظار، ماه‌نورد حداقل هزار تصویر را ارسال خواهد کرد. این مجموعه تصاویری از فرود، تصاویر سطح، تصاویری از زمین، تصاویر حرارتی، تصاویر سلفی و حتی داده‌های کنترل و هدایت ازجمله زمان پرواز، داده‌های توپوگرافی سطحی، دما و مصرف انرژی را شامل خواهد بود.

MBRSC مجموعه‌ای از برنامه‌های اکتشافی را در دست اجرا دارد که یکی از آن‌ها با عنوان کاوشگر امید (Hope) در راه مریخ است. این کاوشگر که ماه جولای پرتاب شد، اولین کاوشگر میان‌سیاره‌ای اماراتی محسوب می‌شود که قرار است جوّ مریخ را بررسی و به تولید تصویری کامل از لایه‌های این سیاره کمک کند. این یافته‌ها همراه‌با یافته‌های ماه‌نورد رشید می‌توانند مسیر مأموریت‌های آینده به مریخ را هموار کنند. عدنان الرئیس بیان می‌کند:

مأموریت ماه‌نورد اماراتی راه را برای پیاده‌سازی استراتژی برنامه‌ی Mars 2117 هموار خواهد کرد. در این مأموریت، به پاسخ‌ها و داده‌هایی دست ‌خواهیم یافت که به مأموریت اکتشافی مریخ کمک خواهند کرد و درنهایت، به سود بشر خواهند بود. می‌دانیم امروزه پرتاب کاوشگر کار ساده‌ای نیست و با مشکلات بسیاری همراه است؛ اما هر ریسکی فرصتی برای یادگیری است. توسعه‌ی دانش بومی ازطریق پروژه‌های کاربردی گامی مهم برای ما است؛ زیرا می‌توانیم به این طریق مشکل‌ها را به فرصت‌ها تبدیل کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات