نخستین خدمه کرو دراگون اسپیس ایکس ۱۲ مرداد به زمین بازخواهند گشت

یک‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
دو ماه پس از پرتاب تاریخی کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس، باب بنکن و داگ هرلی، خدمه‌ی این فضاپیما، قرار است سرانجام دوم اوت (دوازدهم مرداد) به زمین بازگردند.
تبلیغات

باب بنکن و داگ هرلی، فضانوردان ناسا، قرار است دوم اوت (دوازدهم مرداد) پس از تقریبا دو ماه حضور در فضا، سوار بر کپسول جدید کرو دراگون اسپیس‌ایکس به زمین بازگردند. این فضاپیما دهم خرداد خدمه‌ی ناسا را به فضا حمل کرد و نخستین پرواز فضایی خصوصی به مدار زمین را رقم زد.

به‌نقل از جیم برایدنستاین، مدیر ناسا، این سازمان فعلا برنامه دارد اول اوت، خدمه‌ی کنونی‌اش در ایستگاه فضایی بین‌المللی سوار کرو دراگون شوند و سپس روز بعد، روی زمین فرود آیند. به‌گفته‌ی مدیر ناسا، وضعیت هوا عامل اصلی در تعیین تاریخ بازگشت فضانوردان خواهد بود. بنکن و هرلی در طول مدت اقامت دوماهه‌ی خود در فضا بسیار پرکار بوده‌اند. به‌عنوان مثال، بنکن چندین پیاده‌روی فضایی انجام داد تا باتری‌های قدیمی خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را تعویض کند.

بازگشت فضانوردان ناسا به زمین واپسین آزمایش بزرگ کپسول کرو دراگون خواهد بود و موفقیت در آن، توانایی فضاپیمای اسپیس‌ایکس را در رساندن ایمن سرنشینانش به زمین اثبات خواهد کرد. این کپسول سپری حرارتی دارد که به‌منظور محافظت از مسافران دربرابر گرمای سوزان ایجادشده دراثر عبور فضاپیما از درون اتمسفر زمین طراحی شده است. همچنین، کرو دراگون به مجموعه‌ای چهارگانه از چترهای نجات مجهز است که به‌محض نزدیک‌ترشدن کپسول به زمین، گشوده خواهند شد و سرعت افتادن فضاپیما به درون اقیانوس اطلس را کاهش خواهند داد. سپس، قایق بازیابی مخصوص اسپیس‌ایکس به‌سراغ کرو دراگون خواهد رفت و فضانوردان را از آب خواهد گرفت.

اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، افتادن کپسول در آب پایان نخستین پرواز آزمایشی سرنشین‌دار کرو دراگون به‌نام دمو ۲ را رقم خواهد زد. این مأموریت نمایشی تعیین خواهد کرد که آیا کرو دراگون آماده‌ی ارسال منظم فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگردندن آن‌ها به زمین خواهد بود یا نه. پرواز بعدی کرو دراگون فعلا برای نیمه‌ی دوم سپتامبر (اواخر شهریور یا اوایل مهر) زمان‌بندی شده است. در جریان این پرواز که نخستین مأموریت عملیاتی فضاپیمای اسپیس‌ایکس خواهد بود، چهار فضانورد به ایستگاه فضایی فرستاده خواهند شد؛ اما پیش‌ازآن، باید امیدوار باشیم که گام نهایی پرواز کنونی با موفقیت برداشته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات