اسپیس ایکس به‌زودی طراحی جدید استارشیپ را رونمایی می‌کند

یک‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
به‌گفته‌ی ایلان ماسک، در روزهای آتی نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ای از فضاپیمای استارشیپ رونمایی خواهد شد.
تبلیغات

اسپیس‌ایکس اعلام کرد به‌زودی به‌روزرسانی‌هایی از طراحی فضاپیمای استارشیپ معرفی خواهد کرد که قرار است در آینده& انسان را به ماه و سپس مریخ ببرد. ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اجرایی شرکت اسپیس‌ایکس، قبلا وعده داده بود بعد از آزمایش پرواز آزاد نسخه‌ی آزمایشی این فضاپیما موسوم به استارهاپر (Starhopper)، آخرین تغییرات طراحی استارشیپ را نیز رونمایی کند. این فضاپیما به‌تازگی اولین پرواز آزاد خود را تکمیل کرد. این نقطه‌‌ی عطف پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در تأسیسات شرکت در نزدیکی بوکاچیکا ویلیج تگزاس اتفاق افتاد. به‌گفته‌ی ماسک، اسپیس‌ایکس احتمالا تا اواسط اوت (اواخر مرداد) این تغییرات را رونمایی می‌کند.

بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس در توییت هفته‌ی گذشته‌اش نوشت:

 اکنون که استارهاپر پرواز کرد، احتمالا طراحی استارشیپ نیز در مدت دو هفته به‌روزرسانی می‌شود.

ماسک برای اولین‌بار در خلال کنگره‌ی فضانوردی بین‌المللی (IAC) مکزیک در سپتامبر ۲۰۱۶ (مهر ۱۳۹۵)، بعد از ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی طرح بزرگش برای استعمار مریخ، جزئیاتی از این فضاپیما را معرفی کرد. در آن زمان، این فضاپیمای ۱۰۰ سرنشین‌دار و دارای قابلیت کامل چندبار مصرف‌ به‌همراه تقویت‌کننده (بوستر) بزرگش «سامانه‌ی حمل‌و‌نقل بین‌سیاره‌ای» (ITS) نام داشت.

ماسک در کنگره‌ی فضانوردی سال ۲۰۱۷ که این‌بار در آدلاید استرالیا برگزار می‌شد، آخرین جزئیات طرح استعمار مریخ اسپیس‌ایکس را معرفی کرد. سپس، به خبرنگاران گفت ITS به BFR، سرواژه‌ی «موشک بزرگ فالکون» (Big Falcon Rocket) و فضاپیما نیز به BFS، سرواژه‌ی «فضاپیمای فالکون بزرگ» (Big Falcon Spaceship)، تغییرنام داده است.

بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس در سپتامبر ۲۰۱۸ نیز به‌روزرسانی دیگری انجام داد و اعلام کرد این موشک‌فضاپیما روی‌هم ۱۱۸ متر ارتفاع خواهند داشت. براساس گفته‌های ماسک، موشک‌فضاپیما مذکور ۱۱ درصد از پیش‌بینی قبلی بلندتر است. همچنین، گفت موشک فالکون بزرگ از باله‌های بزرگی در نزدیکی دُم خود برخوردار خواهد بود که به‌ وسیله‌ی نقلیه کمک می‌کند با سهولت بیشتری از جوّ کرات دیگر عبور کند و روی سطح با امنیت فرود بیاید. ایلان ماسک افزود یک پایه‌ی دیگر نیز به‌گونه‌ای به فضاپیما اضافه خواهد شد تا شبیه موشک‌های کتاب کمیک «کاشفان روی ماه» (Explorers on the moon) از سری کتاب‌های مصور «ماجراهای تن‌تن و میلو» چاپ سال ۱۹۵۴ شود.

دو ماه بعد، ماسک تغییرنام دیگری را نیز اعلام کرد که BFS اکنون استارشیپ و BFR هم سوپر هوِی (Super Heavy) نام خواهد داشت. آن‌طورکه پیش‌بینی شده است، فضاپیمای استارشیپ از موتور نسل ششم اسپیس‌ایکس موسوم به رَپتور (Raptor) بهره خواهد برد و موشک سوپر هِوی نیز به ۳۵ موتور رَپتور و جایگاهی برای تعبیه دو موتور اضافی دیگر در صورت نیاز مجهز خواهد بود. همان‌طورکه از شواهد پیداست، کلِ طراحی ممکن است تغییر کند؛ بنابراین، باید صبر کنیم و ببینیم ماسک در به‌روزرسانی طراحی آینده چه تغییراتی را اعلام می‌کند.

 اسپیس‌ایکس می‌خواهد در آینده، استارشیپ و سوپر هِوی تمامی وظایف شرکت را برعهده بگیرد؛ از پرتاب ماهواره‌های (مشتریان تجاری‌دولتی) تا حمل فضانوردان به ماه و سپس مریخ و حتی انجام سفرهای نقطه‌به‌نقطه روی زمین. درنتیجه، اسپیس‌ایکس سرانجام دیگر وسایل نقلیه‌ی کارآمد خود مانند موشک‌های فالکون ۹ و نسخه‌ی قوی‌تر و جدیدترش، فالکون هِوی و نسخه‌های محموله و خدمه‌ی کپسول فضایی دراگون را از رده خارج خواهد کرد.

این موضوعی است که ایلان ماسک در مصاحبه‌ی اخیرش با نشریه‌ی تایم نیز اذعان کرده بود. او در بخشی از مصاحبه به جفری کلوگر، خبرنگار فضایی این نشریه، گفته بود:

 فکر می‌کنم عموما برای شرکت سازنده‌ی فناوری، این ایده بهتر است که تلاش کند تا بتواند محصولات خودش را در سریع‌ترین زمان از رده خارج کند. این مسئله کمی ناراحت‌کننده است؛ چراکه کارهای زیادی روی فالکون ۹ و فالکون هِوی و دراگون انجام دادیم؛ اما درواقع، آنچه باید انجامش دهیم، این است که همه‌ی آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن از رده خارج و روانه‌ی موزه کنیم.

اسپیس‌ایکس قصد دارد با استفاده از استارشیپ و سوپر هِوی از اوایل سال ۲۰۲۱ ماهواره‌های مشتریان خود را به مدار زمین ارسال کند. در اولین مأموریت سرنشین‌دار زوج فضایی استارشیپ و سوپر هِوی، یوساکو مائزاوا، میلیاردر ژاپنی و احتمالا ۶ تا ۸ هنرمند دیگر را در سال ۲۰۲۳ به سفری به دور ماه خواهد برد.

فضاپیمای آزمایشی استارهاپر که تا‌به‌حال سه‌بار از زمین بلند شده است، علاوه‌بر پرواز هفته‌ی گذشته، به‌گفته‌ی ایلان ماسک، در پرواز آخر به ارتفاع ۲۰ متری رسیده است. این وسیله‌ی نقلیه در اوایل آوریل (اواخر اردیبهشت) دو آزمایش را پشت‌سر گذاشت که در هر دو پرواز مختصر، به‌دلایل امنیتی به‌وسیله‌ی تسمه‌های ویژه‌ای به زمین متصل شده بود؛ اما آزمایش هفته‌ی گذشته یک پرواز آزاد بود. در آزمایش پنجشنبه گذشته که در ساعت ۲۳:۴۵ به وقت محلی شروع شد، فضاپیما لحظاتی پس از شناوری به‌آرامی روی سکوی فرود نشست و کل پرواز حدود ۱۰ ثانیه طول کشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات