گزارشی از احتمال وقوع طوفان ماده تاریک پیرامون کره زمین

شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مطالعات اخترشناسان نشان داده است که جریانی دنباله‌دار شامل چند ماده‌ی تاریک در حال حرکت به سمت زمین است و به این مهمان ناخوانده به‌زودی از راه خواهد رسید.
تبلیغات

دانشمندان بر این باور هستند که نوعی طوفان ماده تاریک به سمت زمین در حال حرکت است. در حقیقت این امکان وجود دارد که این طوفان همین لحظه از میان ما عبور کند! اما نگران نباشید. این طوفان فعلا قصد کشتن ما  را ندارد. در اغلب موارد، طوفان ماده‌ی تاریک شامل دسته‌ای از مواد تاریک عادی است که کمابیش به یک مسیر هدایت می‌شوند.

در سال ۲۰۱۷، اخترشناسان در بررسی‌های خود شاهد مسیر دنباله‌دار کشیده‌ای از ستارگان در حال عبور در کهکشان راه شیری بودند. دانشمندان نام این جریان دنباله‌دار را جریان S1 گذاشتند که بیانگر نزدیک‌ترین ستارگانی بود که پیرامون کهکشان ما حرکت می‌کنند. هر زمان که کهکشان راه شیری یک کهکشان کوتوله را می‌بلعد، چنین ستارگانی شکل می‌گیرند.

طی یک مقاله‌ی جدید، محققان اعلام کردند که جریان S1 می‌تواند حامل یک ماده‌ی تاریک سنگین باشد که از کهکشان کوتوله‌ی اصلی نشات گرفته است. پژوهشگران عنوان طوفان ماده‌ی تاریک را برای این مجموعه در نظر گرفتند. البته دوباره یادآور می‌شویم که قرار نیست طوفان ماده‌ی تاریک ما را به کشتن دهد یا درب منزل‌مان را از جا بکند! اما می‌تواند باعث بعضی جهش‌های موضعی در ماده‌ی تاریک شود و به محققان کمک کند تا این ماده را شکار و هویت آن را شناسایی کنند!

به همین علت فیزیک‌دانان معتقدند که همه کهکشان‌ها، به‌خصوص کهکشان‌های کوتوله، با ماده‌ی تاریک همراه هستند. به این ترتیب، کهکشان‌هایی که توسط این ماده تکه‌تکه می‌شوند، احتمالا در مسیر حرکت این جریان قرار گرفته‌اند و با دسته‌ای از ماده‌های تاریک برخورد داشته‌اند. مسئله‌ی فعلی در حال حاضر این است که هیچ ابزاری برای تشخیص ماده‌ی تاریک وجود ندارد. زیرا تمام ابزارهای موجود بر اساس حدس و گمان‌های فرض‌شده طراحی شده‌اند (دانشمندان دلایل بسیار خوبی مبنی بر وجود ماده‌ی تاریک دارند اما هنوز در مورد ترکیب آن به حدس اکتفا می‌کنند).

محققان در کنار مقاله‌ی خود به محاسبه‌ی میزان سیگنال مورد نیاز برای شناسایی ماده‌ی تاریک توسط آشکارسازهای در حال ساخت پرداخته‌اند. هنگامی که این آشکارسازها آنلاین شوند، دانشمندان اطلاعات بیشتری در مورد طوفان پیش‌رو خواهند داد. در واقع حقیقت ماجرا این است: ابر فشرده‌شده‌ای از ماده‌ی تاریک از یک کهکشان مرده در اطراف منفجر می‌شود و به‌دنبال آن چند ستاره‌ی باقی‌مانده محکوم به رژه می‌شوند! به نظر شما جالب نیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات