وزارت دفاع آمریکا سه شرکت را برای توسعه موشک‌های امنیتی ملی برگزید

شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
سه شرکت، برنده‌ی قرارداد ۲ میلیارد دلاری وزارت دفاع ایالات متحده شدند. این سه شرکت، کمک‌های مالی دولت را برای توسعه موشک‌های جدید دریافت خواهند کرد.
تبلیغات

نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد که سه شرکت هوافضایی برنده‌ی قراردادهای (در مجموع به ارزش ۲ میلیارد دلار) برای توسعه‌ی موشک‌هایی شدند که ماهواره‌های امنیت ملی را به فضا پرتاب خواهند کرد. این سه شرکت، اتحادیه مشترک پرتاب، نورثروپ گرومن و بلو اوریجین هستند. در این فهرست، نام اسپیس ایکس دیده نمی‌شود؛ شرکتی که قرارداد پرتاب‌های فعلی وزارت دفاع ایالات متحده را برعهده دارد.

این قراردادها بخشی از «برنامه سرویس‌های پرتاب (Launch Service Agreement)» وزارت دفاع ایالات متحده هستند. هدف این برنامه کمک به توسعه‌ی موشک‌های تجاری و حصول اطمینان از دسترسی مداوم فضایی دولت ایالات متحده برای محموله‌های امنیت ملی خود است. وزارت دفاع می‌گوید که در نهایت، دو شرکت را به‌عنوان پیمانکاران رسمی دولت ایالات متحده انتخاب خواهد کرد که پرتاب‌های آن از سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود.

اتحادیه‌ی مشترک پرتاب از سال ۲۰۲۴، مبلغ ۹۶۷ میلیون دلاری را برای توسعه‌ی موشک جدید خود، ولکان (Vulcan) دریافت می‌کند که بر اساس توان‌ موشک‌های فعلی این شرکت، اتلس ۵ (Atlas Vدلتا ۴ (Delta IV) ساخته می‌شود. نورثروپ گرومن نیز، کمک ۷۹۱٫۶ میلیون دلاری را برای ساخت سیستم پرتاب اومگاای (OmegA) دریافت می‌کند. بلو اوریجین نیز برای کمک به توسعه موشک جدید خود،  نیو گلن (New Glenn) ملبغ ۵۰۰ میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

رندر هنری از سیستم پرتاب اومگاای (OmegA) شرکت نورثروپ گرومن

نیو گلن، یک موشک مداری قابل استفاده مجدد است که به مانند موشک‌های فالکون ۹ اسپیس ایکس، قادر به بازگشت مجدد به زمین و فرود خواهد بود. هر شرکت ۱۰۹ میلیون دلار پاداش خود را برای سال مالی ۲۰۱۸ دریافت خواهد کرد. بلو اوریجین اعلام کرد که با این پول، می‌خواهد برای موشک نیو گلن، یک سکوی پرتاب جدید خارج از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا بسازد.

بلو اوریجین همچنین قصد دارد که موشک جدید خود را از مجتمع پرتاب سابق ناسا در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا موسوم به مجتمع پرتاب ۳۹ پرتاب کند. اما اکنون این شرکت، دو سکوی پرتاب در اختیار دارد که می‌تواند موشک‌های خود را از آنجا نیز پرتاب کند.

برنامه‌ی سرویس‌های پرتاب از سوی وزارت دفاع ایالات متحده برای پایان دادن به اتکای آمریکا به تکنولوژی موشکی روسیه آغاز شد. در دهه‌ی گذشته، بسیاری از محموله‌های امنیت ملی به‌وسیله‌ی موشک‌های اتلس ۵، به فضا پرتاب شدند که از موتورهای روسی آر دی-۱۸۰ بهره می‌بردند. اما از زمان مداخله‌ی نظامی روسیه در اوکراین در سال ۲۰۱۴، وزارت دفاع تلاش کرد تا استفاده از موتورهای آر دی-۱۸۰ را به‌طور کامل ممنوع اعلام کند. برنامه‌ی سرویس‌های پرتاب، همچنین ضامن توسعه‌ی سیستم‌های جدید پرتاب توسط شرکت‌های آمریکایی خواهد بود.

هدر ویلسون، وزیر نیروی هوایی ایالات‌متحده، در بیانیه‌ای گفت:

برنامه پرتاب ما نمونه‌ای عالی از نحوه‌ی پیشرفت سریع و دقیق نیروی هوایی برای فردا است. ما بیشترین بهره را از رای مقامات کنگره خواهیم برد و دیگر به موتور موشک آر دی-۱۸۰ روسیه متکی نخواهیم بود.

در حالی که نام اسپیس ایکس در این فهرست به چشم نمی‌خورد، این بدان معنی نیست که این شرکت دیگر قادر نخواهد بود ماهواره‌های وزارت دفاع را پرتاب کند؛ اما این قراردادهای جدید تلویحا، بدین معنا خواهند بود که اسپیس ایکس دیگر کمک‌های مالی دولت را برای پروژه‌های در دست توسعه خود مانند موشک بزرگ فالکون (BFR) دریافت نمی‌کند. فالکون هوی، موشک پرقدرتی که ایلان ماسک امیدوار است در ماموریت‌های آینده به ماه و مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

اسپیس ایکس هنوز تاییدیه‌ی لازم برای حمل محموله‌های امنیت ملی با موشک های فالکون ۹ خود را در اختیار دارد. اسپیس ایکس همچنین امیدوار است که در هنگام انجام ماموریت آزمایشی خود برای نیروی هوایی در سال ۲۰۱۹، تاییدیه جدیدی را برای موشک فالکون هوی خود دریافت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات