فرود موشک فالکون 9 اسپیس ایکس برای اولین بار در سواحل کالیفرنیا

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
عملیات پرتاب و فرود موشک فالکون ۹ شرکت SpaceX امروز دو روز پیش انجام شد.
تبلیغات

بعد از ظهر روز یکشنبه‌ی این هفته (۷ اکتبر) SpaceX توانست با موفقیت موشک فالکون ۹ خود را فرود بیاورد. این پروژه  برای این شرکت شصت‌ودومین پرواز، دوازدهمین پرواز زمینی و اولین فرود روی سواحل کالیفرنیا است.

SpaceX یکی از موشک‌های کارکرده‌ی فالکون ۹ خود را از کالیفرنیا پرتاب کرد، پروازی که بعدا با فرود تاریخی این شرکت همراه شد؛ اما این بار اسپیس‌ایکس تلاش کرد موشک را روی سکوی فرود نزدیک به محل پرتاب فرود بیاورد (نه یک کشتی در اقیانوس). این اولین بار است که شرکت اسپیس‌ایکس موفق به فرود واسطه‌ی موشکی در ساحل غربی شده است.

تا کنون تمام فرودهای زمینی اسپیس‌ایکس، خارج از منطقه‌ی Cape Canaveral فلوریدا بوده‌اند که شلوغ‌ترین سکوی پرتاب این شرکت است. شرکت دارای دو سکوی فرود در این منطقه است و برنامه‌ریزی کرده است ۱۱ موشک از نوع فالکون ۹ را روی آن‌ها فرود بیاورد. تمام مأموریت‌های فرود زمینی این شرکت تا کنون با موفقیت انجام شده‌اند.

فالکن ۹

برنامه‌ی دیگر اسپیس‌ایکس فرود خارج از محل پرتاب در محل نیروی هوایی واندنبرگ کالیفرنیا است. این شرکت در سال ۲۰۱۵ برای ساخت یک سکوی فرود یک بخش از این منطقه را اجازه کرد که محل پرتاب سابق موشک‌های تایتان بود. بااین‌حال SpaceX برای استفاده از این بخش باز هم نیاز به مجوز داشت و در طول تابستان برای مجوز فرود در سکوی واندنبرگ درخواست داد و حالا می‌تواند از آن استفاده کند.

فرود موشک در واندنبرگ صدای مهیبی را تولید می‌کند. این صداهای مهیب زمانی به گوش می‌رسند که فالکون ۹ به زمین برگردد؛ در این حالت سرعت موشک از سرعت صوت هم بیشتر است. با حرکت در چنین سرعتی بخش‌هایی از موشک موج‌های شوک‌ مانندی را ایجاد می‌کنند که مردم می‌توانند آن را بشنوند. البته این اتفاق در منطقه‌ی Cape canaveral به دلیل پرتاب‌های شاتل فضایی ناسا رایج بود و با فرود موشک‌های SpaceX ادامه پیدا کرد. ایستگاه نیروی هوای واندنبرگ از قبل در مورد این پرواز به بومیان منطقه هشدار داده بود.

در این مأموریت یک ماهواره‌ی ۱.۵ تنی به نام SAOCOM 1A برای سازمان فضایی آرژانتین به فضا ارسال شد. این ماهواره یک جفت دیگر هم دارد و قرار است در فاصله‌ی ۶۱۹ کیلومتری بالای مدار به نظارت از زمین بپردازد. هر دو ماهواره به رادارهایی مجهز هستند که در مواقع بحرانی به ویژه در بلایای طبیعی هشدار می‌دهند و همچنین اطلاعاتی را در مورد رطوبت خاک به صنایع کشاورزی ارائه می‌کنند. کاوشگر دیگر SAOCOM 1B هم در سال ۲۰۱۹ با فالکون ۹ پرتاب خواهد شد.

 پرتاب این موشک هفدهمین مأموریت SpaceX در سال جاری است

از این موشک قبلا هم برای پرواز از واندنبرگ استفاده شده است. در تاریخ ۲۵ جولای واسطه‌ی موشکی ده ماهواره‌ را برای شرکت ارتباط از راه دور ایریدیوم به فضا پرتاب کرد و سپس روی یک شناور در اقیانوس فرود آمد. SpaceX زمان ۱۰:۲۱ شب منطقه‌ی زمانی شرقی (ET) را برای این پرواز درنظر گرفت. به‌دلیل محدوده‌ی زمانی مشخص پرواز، اگر موشک فورا پرتاب نمی‌شد، اسپیس‌ایکس باید پرتاب را یک روز دیگر تکرار می‌کرد؛ از این‌ رو یک تاریخ پشتیبان هم برای پرتاب در روز پنج‌شنبه ۱۱ اکتبر درنظر گرفته بود.

با بلند شدن این موشک از زمین، هفدهمین پرواز سال برای SpaceX ثبت شد و به این صورت این شرکت تنها یک پرواز برای رسیدن به رکورد ۱۸ پرواز سال گذشته‌ فاصله دارد. هدف SpaceX رسیدن به ۲۴ پرتاب تا پایان سال ۲۰۱۸ است اما با همین آمار هم توانسته است گوی سبقت را از شرکت‌های دیگر ایالات‌متحده و حتی کل پرتاب‌های روسیه برباید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات