برگزاری مسابقه برای نام‌گذاری مریخ‌ نورد اروپا

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
آژانس فضایی اروپا از عموم مردم دعوت به انتخاب نامی برای مریخ‌نورد ساخته‌ی خود می‌کند.
تبلیغات

اگر با جغرافیا رابطه خوبی دارید، می‌توانید نامی برای مریخ‌نورد اروپایی انتخاب کنید.

آژانس فضایی UK یک رقابت عمومی برای نام‌گذاری مریخ‌نورد ساخته‌ی خودش، ExoMars Rover برگزار کرده است. طبق این برنامه، مریخ‌نورد با مأموریت کاوش حیات در سال ۲۰۲۰ به سمت سیاره سرخ، مریخ پرتاب خواهد شد. تیم پیک Tim Peake، فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) زمان این مسابقه را ۲۰ ژوئیه در نمایشگاه هوایی بین‌المللی فارن‌بورو انگلستان اعلام کرد. او در بیانیه‌ای گفت:

مریخ مقصد شگفت‌انگیزی است؛ جایی که انسان‌ها روزی در کنار ربات‌ها دانش خود را می‌افزایند و در منظومه شمسی به‌دنبال کشف حیات خواهند بود.

پیک می‌افزاید:

مریخ‌نورد ExoMars بخش مهم این سفر کاوشی است و ما از شما می‌خواهیم بخشی از این مأموریت هیجان‌انگیز باشید و مریخ‌نورد ما را که قرار است سطح مریخ را کاوش کند، نام‌گذاری کنید.

این رقابت (مسابقه اروپا برای نام‌گذاری مریخ‌نورد) تنها برای ساکنان کشورهای عضو ESA و اعضای وابسته باز است. افرادی که در اتریش، بلژیک، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلوانی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و بریتانیا زندگی می‌کنید،‌ واجد شرایط هستند.

رقابت از ۱۰ اکتبر شروع می‌شود. کسی که لقب برنده را ارائه دهد (امیدواریم Rovey McRoverface نباشد) یک گردش با تسهیلات ایرباس در استیونجِ انگلستان خواهد داشت؛ جایی که مریخ‌نورد ExoMars در حال ساخت است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به ‌سایت مسابقه مراجعه کنید.

مریخ‌نورد مجهز به دریل کاوش حیات، مرحله‌ی دوم برنامه دو بخشی ExoMars است. این برنامه با ESA روسیه به‌صورت شریک تازه‌کار پیش برده می‌شود. مرحله اول شامل یک نمایش‌دهنده فرود است و اسکیاپارلی Schiaparelli نامیده می‌شود و یک مدارگرد ردیاب گاز (TGO) که با هم در مارس ۲۰۱۶ پرتاب شدند.

اسکیاپارلی در اکتبر ۲۰۱۶ روی مریخ سقوط کرد؛ اما TGO به مدار مطلوبش دست یافت و اخیراً به‌دنبال متان و دیگر نشانه‌های حیات در جو سیاره سرخ است.

ناسا قصد دارد مریخ‌نورد خود را در سال ۲۰۲۰ به فضا ارسال کند. مریخ‌نورد ۲۰۲۰ آژانس فضایی آمریکا در میان دیگرکارها، در جست‌وجوی نشانه‌هایی از حیات کهن سیاره سرخ، ذخیره نمونه‌‌های امیدبخش برای بازگشت احتمالی به زمین در آینده و آزمودن ابزارآلاتی که از کربن دی‌اکسید جو تولید اکسیژن می‌کند، خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات