ناسا بدون جایگزین به برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی خاتمه نمی‌دهد

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مطالعه 10 دقیقه
جیم برایدنستاین، مدیر جدید ناسا، یک کنفرانس خبری در مورد برنامه‌های آینده و سرنوشت برخی از برنامه‌های فعلی ناسا صحبت کرد.
تبلیغات

جیم برایدنستاین در طول این کنفرانس خبری، اعلام کرد که ناسا به طرح‌های پژوهشی علوم زمین متعهد خواهد ماند. مدیر جدید ناسا همچنین گفت که ناسا به برنامه‌های به تاخیر افتاده خود مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب و موشک اعماق فضا یا سیستم پرتاب فضایی ادامه خواهد داد. برایدنستاین همچنین گفت که ناسا، بدون در نظر گرفتن یک جایگزین به برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی خاتمه نمی‌دهد.

جیم برایدنستاین روز ۳ اردیبهشت با تایید صلاحیت مجلس سنای آمریکا به عنوان مدیر جدید ناسا برگزیده شد تا به سیزدهمین مدیر ناسا تبدیل شود. برایدنستاین در سال ۲۰۱۲ به عنوان نماینده جمهوری‌خواه ایالت اکلاهما در مجلس نمایندگان انتخاب شده بود و در آنجا ریاست کمیته خدمات مسلح و کمیته علم، فضا و فناوری را بر عهده داشت. او همچنین به عنوان خلبان در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت کرده و سابقه بیش از ۱۹۰۰ ساعت پرواز و ۳۳۳ فرود با جنگنده‌های نورثروپ گرومن ئی-۲ هاوکی و مک‌دانل داگلاس اف/ای-۱۸ هورنت را در کارنامه دارد. برایدنستاین همچنین سابقه مدیریت موزه هوا و فضایی و پلانتاریوم تولسا را دارد.

پایان عصر ایستگاه فضایی بین‌المللی

در طرح بودجه دولت ترامپ برای سال ۲۰۱۹، به ناسا پیشنهاد شده است که بودجه ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا سال ۲۰۲۵ قطع کند. در طرح بودجه پیشنهادی دولت ترامپ، بودجه ۱۹٫۹ میلیارد دلاری به ناسا اختصاص داده خواهد شد که نسبت به سال گذشته ۳۷۰ میلیون دلار افزایش خواهد داشت. این پیشنهاد دولت در واقع برای افزایش سرمایه‌گذاری در ماموریت‌ها و فناوری‌های است که فضانوردان را تا سال ۲۰۲۰ به ماه بازگردانند.

همچنین کاخ سفید می‌خواهد که تا سال ۲۰۲۵، کنترل کامل یا جزئی از آزمایشگاه مدارگرد را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند. با وجود این، بازرس کل ناسا، ماه گذشته در نشست مجلس سنا، این طرح را رد کرد و اعلام کرد که بخش خصوصی علاقه‌ای به این آزمایشگاه مداری ندارد و هنوز مورد تجاری برای ایستگاه فضایی در دسترس نیست. در همین حال، برایدنستاین با این موضوع مخالف است. برایدنستاین می‌گوید، با شرکت‌هایی صحبت کرده که علاقه شدیدی برای به دست گرفتن کنترل ایستگاه فضایی بین‌المللی دارند.

برایدنستاین گفت:

شرکت‌هایی هستند که علاقه‌مندند، مدیریت ایستگاه فضایی بین‌المللی را برعهده بگیرند.

 برایدنستاین می‌گوید که این مسئله قبل از اینکه وارد ناسا شود هم وجود داشته است. به گفته‌ی او، زمانی که نماینده مجلس نمایندگان بوده، چندین شرکت در این مورد با او صحبت کرده‌اند. برایدنستاین اشاره‌ای به نام شرکت‌های مورد نظر نکرد، اما اشاره کرد که ممکن است، شرکت‌های خاصی بخواهند بخش‌هایی از ایستگاه فضایی را اداره کنند. او تاکید کرد که هنوز تصمیم‌گیری در این زمینه صورت نگرفته است.

پرتره رسمی جیم برایدنستاین. برایدنستاین

برایدنستاین معتقد است که عدم دسترسی به مدار پایین زمین برای ایالات متحده یک محدودیت نخواهد بود. اما مدیر جدید ناسا، احتمالا از برخی مسئله غافل است؛ به عنوان مثال، بعد از لغو برنامه شاتل فضایی ناسا، تاکنون هیچ موشک آمریکایی برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی در دسترس نبوده است.

موشک‌های ناسا در مقابل موشک‌های تجاری

ناسا طی یک دهه آینده، موشکی جدیدی به نام جدید سیستم پرتاب فضایی (Space Launch System) را خواهد ساخت که قرار است، انسان را به ماه و مریخ ببرد. با این حال، اولین پرتاب این موشک در طول یک دهه گذشته به طور مداوم به تعویق افتاده است. همچنین پس از ساخت سیستم پرتاب فضایی، انتظار می‌رود که تنها یک یا دو بار در سال به فضا پرتاب شود و هزینه‌ی هر پرتاب آن هم حدود ۱ میلیارد دلار خواهد بود.

بودجه ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۲۵ قطع می‌شود

اما منتقدان، هزینه‌های این موشک را بسیار بالا می‌دانند و به ناسا پیشنهاد کرده‌اند که به جای آن از موشک‌های تجاری ارزان‌تر مانند فالکون هوی اسپیس ایکس استفاده کند که تقریبا قابلیت‌هایی مشابه موشک ناسا دارد و هزینه پایه هر پرتاب آن هم از ۹۰ میلیون دلار شروع می‌شود. هنگامی که در مورد این انتقادها از برایدنستاین سوال شد، او اعتراف کرد که سیستم پرتاب فضایی ناسا، پر هزینه و روند ساخت آن آهسته است.

او گفت:

وقفه‌هایی وجود داشته که هزینه‌های خاص خود را دارند.

 اما برایدنستاین ادعا کرد که از آنجایی که هیچ موشک تجاری با قابلیت‌های سیستم پرتاب فضایی ناسا برابری نمی‌کند، از آن حمایت می‌کند.

 برایدنستاین گفت:

 در برخی قسمت‌ها هنوز توانایی تجاری بالایی نداریم و در صورتی که چنین باشد، نظر من این است که ناسا باید بودجه‌های دولتی چنین توانایی را به دست بیاورد. و وقتی بحث اکتشاف فضای عمیق به میان می‌آید، ناسا دارای قابلیتی است که هیچ سازمان یا شرکت دیگری به اندازه این سازمان توانایی ندارد.

البته به نظر نمی‌رسد که اینطور باشد، ناسا نه تنها در حال حاضر این قابلیت را ندارد، بلکه احتمالا برای مدت طولانی این توانایی را نخواهد داشت. سیستم پرتاب فضایی، در بهترین زمان‌بندی ممکن تا سال ۲۰۲۰ آماده خواهد شد و زمانی که آماده عملیات شود، تمام قابلیت‌های خود را به کار نخواهد گرفت. حداقل سه پرتاب اول سیستم پرتاب فضایی که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ انجام می‌شوند، از مرحله‌ی فوقانی به نسبت کم قدرتی استفاده خواهند کرد. و بعد از آن است که ناسا، اولین نسخه قدرتمندتر موشک خود را آزمایش می‌کند، پرواز آزمایشی که ممکن است تا قبل از ۲۰۲۵ انجام نشود. بنابراین تا دستیابی به توانایی‌های کامل موشک‌های جدید ناسا، سال‌ها زمان نیاز است.

رندر هنری از سیستم پرتاب فضایی. این موشک قدرتمند که طی یک دهه آینده ساخته خواهد شد، قرار است، انسان را به ماه و مریخ ببرد

 برایدنستاین می‌گوید، دید بازی در این مورد دارد و اگر دیگر موشک‌های تجاری قابلیت‌های مورد نیاز را داشته باشند، نظرش را عوض خواهد کرد.

او گفت:

 اگر روزی شرکت یا سازمان دیگری بتواند چنین قابلیت‌هایی را فراهم کند، از آن استفاده خواهیم کرد.

در همین حال، اسپیس ایکس در حال ساخت موشک غول‌پیکری به نام فالکون بزرگ است که انتظار می‌رود، قدرتمندتر از سیستم پرتاب فضایی ناسا باشد. اسپیس ایکس خیلی خوش‌بین است که تا سال ۲۰۲۲ بتواند این موشک فوق‌العاده قدرتمند خود را آزمایش کند.

تاخیر برنامه‌ خدمه تجاری ناسا

قرار است دو شریک تجاری ناسا، اسپیس ایکس و بوئینگ، تا پایان سال ۲۰۱۸،  اولین فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستند.  با این حال، دی ماه بود که دفتر حسابرسی دولت آمریکا گزارش داد که اسپیس ایکس و بوئینگ در برنامه‌های خود تاخیر داشته‌اند. سال ۲۰۱۵ بود که ناسا، قراردادی برای ساخت کپسول‌های فضایی جهت مسافرت‌های خدمه‌دار با دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ امضا کرد. این قراردادها بخشی از برنامه‌ خدمه تجاری ناسا هستند که هدف آن این است که به فضانوردان امکان سفر به مدار زمین را با فضاپیماهای خصوصی شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ را بدهد.

سیستم پرتاب فضایی ناسا، در بهترین حالت تا سال ۲۰۲۵ عملیاتی خواهد شد

در ابتدا، قرار بود که این ماموریت‌ها سال گذشته آغاز شوند. اما برنامه‌های این سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی هم اکنون تا زمانی بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۴ به تاخیر افتاده‌اند. تاخیر این دو شرکت، هزینه‌ی گزافی برای ناسا خواهد داشت، چرا که این سازمان فضایی، گزینه‌ی دیگری برای فرستادن فضانوردان به فضا ندارد.

ناسا در حال حاضر، جایگاه‌هایی را در موشک سایوز روسیه خریداری کرده است که تا پاییز سال ۲۰۱۹ اعتبار دارند. اگر اسپیس ایکس و بوئینگ تا آن زمان برای پرتاب فضانوردان آماده نباشند، بین برنامه‌های ناسا در ایستگاه فضایی فاصله می‌افتد. اما برایدنستاین فکر نمی‌کند که موضوع مشکل‌ساز شود.

او گفت:

مطمئن هستم، زمانی‌که مهلت قرارداد ما با سایوز به پایان برسد، برنامه خدمه تجاری آماده خواهد شد.

به عقیده منتقدان، تاخیر برنامه خدمه تجاری، به این دلیل است که ناسا شرکت‌های طرف قرارداد خود را ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی بسیار بالایی کرده است.  ناسا هر دو شرکت طرف قرارداد خود را ملزم کرده است که ضریب خطر را در فضاپیماهای خود به‌نحو چشم‌گیری کاهش دهند. ضریب خطری که ناسا در نظر گرفته، احتمال وقوع یک حادثه مرگبار فضایی از هر ۲۷۰ پرواز است، در حالی که ضریب خطر شاتل فضایی ناسا، یک از هر ۸۰ پرواز بود.

در حالی که هر دو شرکت هوافضایی، به دنبال رفع این مسائل امنیتی هستند، دفتر حسابرسی دولت (GAO) در گزارش خود، نسبت به برآورده کردن این استانداردها، ابراز تردید کرده بود. در همین حال، برایدنستاین اشاره کرد که این نیاز هم ممکن است تغییر کند.

 برایدنستاین گفت:

به نظر نمی‌رسد در این زمان، چنین خواسته‌ای قابل دستیابی باشد.

سرنوشت تلسکوپ فضایی جیمز وب

اسفند ماه بود که ناسا اعلام کرد، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) تطبق برنامه در سال ۲۰۱۹ به فضا فرستاده نمی‌شود، بلکه در سال۲۰۲۰ به فضا پرتاب می‌شود. این تصمیم پس از ارزیابی مستقل هیئت نظارت ناسا و پس از گزارش دفتر حسابرسی دولت (GAO) گرفته شد. در این گزارش نسبت به تاخیرهای زیاد و افزایش هزینه‌ها ابزار نگرانی شده بود. دفتر حسابرسی دولت پیش‌بینی کرده است که با توجه به تاخیرهای زیاد طی سال‌های اخیر، هزینه‌های ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.  برایدنستاین  تایید کرد که ناسا از شرکت هوافضای نورث‌روپ گرومن (که وظیفه ساخت برخی از قطعات تلسکوپ را برعهده دارد) رضایت ندارد.

ناسا به پژوهش‌های تغییرات اقلیمی ادامه خواهد داد

سال ۲۰۱۲ بود که کنگره بودجه ۸ میلیارد دلاری را برای ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب اختصاص داد. بنابراین قانون‌گذاران مجبور خواهند شد که مجددا در پروژه تجدید نظر کنند، چرا که هزینه‌های افزایش خواهد یافت.

 برایدنستاین  گفت:

وقتی در نشست کنگره حاضر شوم، نمایندگان را تشویق می‌کنم که به این ماموریت متعهد باشند. ما اکنون راه بسیار طولانی را طی کرده‌ایم و دستاوردهای علمی که از جیمز وب به دست می‌آوریم، به اندازه کافی مهم هستند تا این پروژه را به سرانجام برسانیم.

همچنین تاخیر این تلسکوپ، روی برنامه اخترفیزیک ناسا هم تاثیر گذاشته است. در طرح بودجه دولت ترامپ، پیشنهاد شده است که بودجه تلسکوپ مادون قرمز میدان گسترده (WFIRST) قطع شود. این تلسکوپ قرار است که اواسط سال ۲۰۲۰ به فضا فرستاده شود و انرژی تاریک، سیارات فراخورشیدی و طیف وسیعی از پدیده‌های کیهانی را بررسی کند. اما در گزارش طرح بودجه دولت پیشنهاد شده است که به دلیل هزینه قابل‌توجه و اولویت‌های بالاتر، برنامه این تلسکوپ لغو شود. در همین حال، ناسا به دانشمندان تیم تلسکوپ WFIRST اعلام کرده است که هزینه‌های طراحی‌های خود را محدود به ۳ تا ۵ میلیارد دلار کنند. برایدنستاین  اشاره کرد که ناسا برای برنامه‌های پرهزینه‌ی تلسکوپ فضایی، با دشواری‌هایی مواجه است.

رندری از تلسکوپ تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST). زمانی که جیمز وب به فضا پرتاب شود، تبدیل به بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان می‌شود

او گفت:

این نوع ماموریت‌های پرچم‌دار که بخش مهمی از بودجه بخش اختر فیزیک ناسا را به خود اختصاص داده‌اند، چالش‌برانگیزند.

پژوهش‌های علوم زمینی ناسا

نمایندگان دموکرات پس از نامزدی برایدنستاین برای ریاست ناسا، به شدت از اظهار نظرهای او در مورد تغییرات اقلیمی انتقاد کرده بودند. برایدنستاین در یکی از اظهارات خود در طی یک جلسه مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۳ گفته بود که دمای زمین طی ۱۰ سال گذشته افزایش نیافته و باراک اوباما باید به دلیل پرداخت هزینه‌های گزاف برای بررسی تغییرات اقلیمی عذرخواهی کند. او سپس، در سال ۲۰۱۷، در اظهار نظر بسیار نرم‌تری گفته بود که انسان‌ها مسئول تغییرات اقلیمی هستند، اما او نمی‌داند تا چه حدی نقش دارند.

اما برایدنستاین اخیرا در مراسمی که در دفتر مرکزی ناسا در واشنگتن برگزار شد، به کارکنان ناسا گفت:

توافق عمومی در مورد تغییرات اقلیمی را انکار نمی‌کنم. کاملا به تغییرات اقلیمی باور دارم و ما انسان‌ها به طور عمده‌ای در این مسئله نقش داریم. دی‌اکسیدکربن یک گاز گلخانه‌ای است و هم‌اکنون با حجمی به درون جو فرستاده می‌شود که قبلا دیده نشده بود و ما مسئول آن هستیم.

شاید تفکرات برایدنستاین تغییر کرده باشد یا اینکه متوجه شده است که او هم اکنون ریاست یک سازمان فضایی را برعهده دارد که بودجه‌ای ۱٫۹ میلیارد دلاری برای پژوهش‌های مرتبط به علوم زمین در اختیار دارد. ناسا یکی از چندین سازمان فدرال است که به همراه بنیاد ملی علوم، وزارت کشاورزی و وزارت کشور ایالات متحده بودجه پژوهش‌های مربوط به تغییرات اقلیمی را تامین می‌کند.

اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که علوم زمین باید به جای سفر به ماه و مریخ، اولویت ناسا باشد

برایدنستاین اشاره کرد که این تغییر عقیده قبل از اینکه به ناسا بیاید، رخ داده، او گفت زمانی که در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بوده، به شدت از پژوهشی حمایت کرده بود که نحوه‌ی تغییرات اقلیمی بر امنیت ملی را بررسی می‌کرد.

برایدنستاین در کنفرانس همچنین متعهد شد که ناسا به پژوهش‌های تغییرات اقلیمی ادامه خواهد داد. برایدنستاین همچنین گفت که از دو ماموریت علمی آینده ناسا، ماهواره‌ی PACE و رصدخانه‌ فضایی CLARREO که در طرح بودجه سال ۲۰۱۹ دولت ترامپ، پیشنهاد شده بود که لغو شوند، حمایت می‌کند.  

در کنفرانس خبری، خبرنگار نیویورک تایمز از برایدنستاین در مورد نظرسنجی مرکز پژوهشی پیو پرسید که نتیجه‌گیری کرده، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که علوم زمین باید به جای سفر به ماه و مریخ، اولویت ناسا باشد. برایدنستاین گفت که ناسا همچنان به اندازه‌ای که بتواند به اکتشاف فضایی ادامه می‌دهد.

 او گفت:

فکر می‌کنم که ناسا می‌تواند در علوم زمین و اقلیمی پیشرو باشد. فکر می‌کنم برای ناسا مهم است که دیگر ماموریت‌های خود را هم ادامه دهد.

سپس نماینده سابق جمهوری‌خواه، افزود که ماموریت او در ناسا این است که این سازمان را همچنان به‌صورت غیر سیاسی نگه دارد.

 او گفت:

مهم است که ناسا در امور سیاسی دخالتی نداشته باشد و به جای آن به علم بپردازد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات