کشف جدید ناسا و گوگل: یک منظومه‌ شمسی مشابه منظومه‌ی ما

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
ناسا و گوگل اعلام کردند موفق به کشف یک منظومه‌ی شمسی جدید شده‌اند. آن‌ها یک سیاره‌ی جدید به نام Kepler 90i را هم در این منظومه کشف کردند.

ناسا و گوگل سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، خبر یک کشف بزرگ را اعلام کردند: یک منظومه‌ی شمسی دیگر با هشت سیاره. آن‌ها با یافتن یک سیاره‌ی جدید به نام Kepler 90i موفق به این کشف شدند، این سیاره یک جسم کروی داغ است که حول یک ستاره‌ی مشابه خورشید به‌ نام Kepler 90 می چرخد و ۲۵۴۵ سال نوری از زمین فاصله دارد.

این سیاره با استفاده از یک سیستم یادگیری ماشین متعلق به گوگل و بر اساس داده‌های سفینه‌ی کپلر ناسا شناسایی شد. کپلر یک تلسکوپ فضایی است که در مدار زمین به‌ دور خورشید می‌چرخد و به‌ دنبال یافتن علائم سیارات دوردست، تاکنون به مشاهده و بررسی ۱۴۵ هزار سیاره‌‌ی شبه خورشید پرداخته است.

ستاره‌شناسان قبلا اطلاعاتی در مورد منظومه‌ی خورشیدی Kepler 90 داشتند؛ اما موفق به کشف سیاره‌ی مذکور نشده‌ بودند. Kepler 90i سومین سیاره‌ی این منظومه است که دقیقا هر ۱۴ روز یک بار به‌ دور ستاره‌اش می‌چرخد. دمای سطح Kepler 90i تقریبا ۹۸۰ درجه‌ی سلسیوس است.

آندرو واندربرگ یکی از ستاره‌شناسان دانشگاه تگزاس در یک نشست مطبوعات گفت اصلا علاقه‌مند به بازدید از Kepler 90i نیست. مهندس نرم‌افزار هوش مصنوعی گوگل، کریستوفر شالو در این پروژه به واندربرگ کمک کرد و به توسعه‌ی ابزار برای کمک به ستاره‌شناس‌ها پرداخت.

Kepler 90i  سومین سیاره‌ی این منظومه است که دقیقا هر ۱۴ روز یک بار به دور ستاره‌اش می‌چرخد

واندربرگ و شالو موفق به کشف یک سیاره‌ی دوم به نام Kepler 80g هم شدند. یادگیری ماشین گوگل برای کشف این دو دنیای جدید، روش شناسایی سیگنال‌های سیارات خارجی را ارائه می‌دهد که از داده‌های کپلر به دست آمده‌اند.

از طریق یک شبکه‌ی عصبی پیچشی که تقلیدی از پردازش اطلاعات مغز انسان است، ۱۴ میلیارد نقطه‌ی داده‌ای از چهار سال تصاویر کپلر به‌ دست آمد. ناسا و گوگل می‌گویند این فناوری به دانشمندان در یافتن تعداد زیادی از سیاره‌های خارجی در آینده کمک خواهد کرد. به‌عقیده‌ی واندربورگ، این احتمال وجود دارد که منظومه‌ی شمسی Kepler 90 سیاره‌های بیشتری داشته باشد که هنوز کشف نشده‌اند. او می‌گوید:

اگر تعداد سیاره‌ها بیشتر نباشند باید تعجب کرد؛ یک منظومه‌ی شمسی هشت‌سیاره‌ای درست شبیه منظومه‌ی شمسی ما واقعا خارق‌العاده است. شاید منظومه‌های دیگری با تعداد زیادی سیاره وجود داشته باشند که منظومه‌ی شمسی ما را بسیار معمولی جلوه دهند.

قبل از این تحلیل، آخرین بررسی ناسا از داده‌های کپلر، وجود ۲۱۹ دنیای جدید را در بیش از ۴۰۰۰ نمونه‌ی منتخب کپلر ثابت کرد. این سازمان فضایی تاکنون موفق به اثبات ۲۵۲۵ سیاره‌ی خارجی شده است که از این رقم، ده سیاره‌ی سنگی، هم‌اندازه با زمین و احتمالا قابل سکونت هستند.

شاید برخی نگران باشند سیستم هوش مصنوعی گوگل  ستاره‌شناسان را کنار بزند؛ اما به‌گفته‌ی ناسا جای نگرانی نیست. جسی دوتسون، یکی از دانشمندان پروژه‌ی کپلر در مرکز پژوهشی آمز ناسا در سیلیکون ولی، می‌گوید همیشه قبل از ورود اطلاعات به شبکه‌ی عصبی، برای طبقه‌بندی اجرام به ستاره‌شناس نیاز خواهیم داشت؛ بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند روش بررسی داده‌های جدید را یاد بگیرید