ناسا وجود آب مایع بر روی سطح مریخ را تایید کرد

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
ناسا لحظاتی قبل در کنفرانس رسمی خود وجود آب بر روی سطح مریخ را تایید کرد. محققان موفق به کشف نمک هیدراته بر روی سطح مریخ شده‌اند که توسط آب مایع بوجود آمده‌ و وجود آن را بر روی سطح سیاره‌ی سرخ تایید می‌کنند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ناسا لحظاتی قبل وجود آب مایع بر روی سطح مریخ را تایید کرد و به نظر می‌رسد آب در مریخ بسیار رایج‌تر از آن چیزی است که در گذشته به آن اعتقاد داشتیم. دانشمندان در سال‌های گذشته نیز بر روی سطح مریخ وجود رگه‌هایی را تایید کرده بودند، اما قبل از یافتن نمک هیدراته نمی‌شد از بوجود آمدن این رگه‌ها توسط آب اطمینان حاصل کرد.

اما آب مایع در سیاره‌ای که در حدود منفی ۵۶ درجه سانتی‌گراد دما دارد چگونه می‌تواند وجود داشته باشد؟ علاوه بر گرم شدن هوا در تابستان، نمک موجود در آب نیز باعث می‌شود تا نقطه‌ی انجماد آب پایین بیاید و این دو عامل در کنار یکدیگر باعث وجود آب مایع می‌شوند.

هر چند این یافته‌ها بسیار جذاب هستند اما محققان در حال حاضر منشا این آب‌ها را پیدا نکرده‌اند. جو این سیاره رطوبت بسیار کمی دارد و در ظاهر احتمال اینکه آب از طریق جو به سطح مریخ رسیده باشد کم است؛ اما ممکن است در این مورد و در اندازه‌گیری رطوبت جو کره‌ی سرخ، محققان دچار اشتباه نیز شده باشند.

از طرفی ممکن است آب‌ها در مخازن زیرزمینی ذخیره شده باشند و در مواقع گرم‌تر سال به مقدار کمی مایع شده و به سطح مریخ راه پیدا کنند.

در حال حاضر می‌دانیم که مریخ دارای منابع یخ از جنس آب بوده و حتی میلیاردها سال قبل دارای اقیانوس‌های بزرگ آبی نیز بوده است. اما یافته‌های جدید دید ما از این سیاره را تغییر می‌دهد؛ چرا که به این سیاره به دید یک کویر با وسعت زیاد نگاه می‌شد، اما حالا مشخص شده است که مریخ یک سیاره‌ی زنده و پویا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات