محققان موفق به کشف سیستم دوتایی نادر از ستاره‌ها شدند

یک‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
ستاره‌ای در فاصله‌ی ۷۳۰ سال نوری از زمین، در حال بلعیدن مرحله به مرحله‌ی شریک خود در سیستم دوتایی است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سیستم خاص Gaia 14aae که دارای دو ستاره است، احتمال دارد به دانشمندان در درک بهتر چگونگی مرگ ستارگان در سیستم دوتایی کمک بسیاری بکند. در این سیستم ستاره‌ی سفید کوچکی وجود دارد که در حال دزدی مواد از شریک خود است.

Gaia 14aae تنها سیستم دوتایی است که در آن یک ستاره می‌تواند ستاره‌ی دیگر را به طور کامل پوشش دهد. به این معنا که وقتی این ستاره از جلوی ستاره‌ی دیگر رد می‌شود کاملاً جلوی پخش نور آن را می‌گیرد. این اتفاق هر ۵۰ دقیقه یک بار در سیستم مذکور رخ می‌دهد. هتر کمپل از مؤسسه‌ی نجوم کمبریج می‌گوید:

به ندرت پیش می‌آید که سیستمی با این نظم دیده شود. بدلیل این نظم ما می‌توانیم بررسی دقیقی از سیستم داشته باشیم تا به منشأ و چگونگی تحول آن پی ببریم. این سیستم بسیار شگفت‌آور است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

Gaia 14aae هیچ هیدروژنی ندارد که بسیار عجیب به نظر می‌رسد. هیدروژن معمول‌ترین ماده در فضا بوده و در اکثر سیستم‌ها یافت می‌شود. دانشمندان معتقدند در سال‌های گذشته این دوستاره هیدروژن‌های خود را بلعیده‌اند. لازم به ذکر است در حال حاضر ماده‌ی غالب در این سیستم هلیوم است.

pressimage

‌ ستاره‌ی سفید کوچک ابعادی مانند زمین دارد اما نیروی جاذبه‌ی قوی را به شریک خود وارد می‌کند. ستاره‌ی سفید موجود در این سیستم وزنی معادل ۱۲۵ برابر خورشید دارد. بنابر گفته‌ی دانشمندان دانشگاه کمبریج، یک قاشق چای‌خوری ماده از این ستاره، وزنی برابر یک فیل دارد! در نقطه‌ی مقابل، ستاره‌ی بزرگ‌تر تنها یک صدم ستاره‌ی کوچک و سفید وزن دارد. مورگان فریز از مؤسسه‌ی نجوم می‌گوید:

هر از چند گاهی این نوع از سیستم‌های دوتایی به عنوان ابرنواختر منفجر می‌شوند. Gaia 14aae به ما کمک خواهد کرد تا پرنورترین انفجار در جهان  بهتر بشناسیم.

آژانس فضایی اروپا با استفاده از ماهواره‌ی Gaia در ماه اوت سال ۲۰۱۴ میلادی موفق به کشف این ستاره شده است. این سیستم در آن زمان، نسبت به مشاهده‌های اولیه، ۵۰ برابر روشن‌تر بوده است.

مأموریت گایا در سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شده است. این فضاپیما باید نقشه‌ی یک میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری را ترسیم کند. انتظار می‌رود در زمان اتمام این مأموریت پنج ساله، گایا بهترین نقشه‌ی سه بعدی از ستارگان کهکشان ما را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات