ناسا تصویر احتمالی اولین هواپیمای در حال پرواز بر فراز مریخ را منتشر کرد

چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
شاید وقتی هواپیمایی را بر فراز مریخ تصور می‌کنید، یک روبات بزرگ با بال‌های عظیم در ذهنتان تصویر نمایید که در حال جمع‌آوری اطلاعات از مریخ است. اما به نظر می‌رسد اولین هواپیمایی که در جو مریخ به پرواز در خواهد آمد کمی با تخیلات ما تفاوت دارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همان‌طور که در عکس منتشر شده توسط ناسا مشاهده می‌کنید، این هواپیما بیشتر شبیه به یک گلایدر است که مشابه آن را در زمین نیز دیده‌ایم. این هواپیما که prandtl-m نام دارد، شبیه بالی است که در هوا به پرواز در آمده است. پرنتل-ام براساس هواپیمای دیگری به نام prandtl-d ساخته شده است که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی توسط ناسا مورد استفاده قرار گرفته بود.

65afaeef47e4e37622a2f9a38625b42d

اولین نسخه‌ی آزمایشی از این هواپیما در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی توسط یک بالن از ارتفاع زیاد رها خواهد شد. رها کردن آن از ارتفاعی تقریباً ۳۰ کیلومتری می‌تواند شرایطی مشابه شرایط موجود در جو مریخ را برای هواپیما شبیه‌سازی کند. هدف نهایی، ساخت بال‌هایی با قابلیت خم‌شدن است تا بتوان آن را در سفینه‌های فضایی جا داد. این هواپیما به احتمال زیاد از مواد سبک وزن و قدرتمند مانند فیبر کربن یا فایبرگلس ساخته خواهد شد و وزنی در حدود ۱.۲ کیلوگرم خواهد داشت.

نسخه‌ی اولیه‌ی این هواپیما دسته‌ای از آزمایش‌ها را طی خواهد کرد تا شرایط جوی مریخ کاملاً برای آن شبیه‌سازی شود. اگر پرنتل-ام بتواند آزمایش رها شدن از ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری را با موفقیت پشت سر بگذارد، می‌توان به پرواز آن بر فراز مریخ نیز امیدوار بود.

تیم توسعه‌دهنده امیدوار است با روند کنونی، اولین هواپیما را در بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ میلادی در جو مریخ به پرواز درآورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات