پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب تا سال ۲۰۱۹ به تعویق افتاد

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ناسا فرآیند پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب را بارها به تعویق انداخته بود و حال به نظر می‌رسد که دوباره این کار را کرده است.
تبلیغات

ناسا به تازگی اعلام کرده که با توجه به فرآیند خاص ادغام و قرارگیری در فضاپیما، تصمیم گرفته است که تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب را از اکتبر ۲۰۱۸، به وقتی بین ماه مارس و ژوئن ۲۰۱۹ موکول کند. تلسکوپ فضایی جیمز وب، قدرتمندترین تلسکوپ ساخته شده توسط بشر بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این تلسکوپ قرار است که جانشین تلسکوپ فضایی هابل باشد و عصر جدیدی را در علم ستاره‌شناسی آغاز کند.

پس از آخرین بررسی مشکلات فنی اساسی و همچنین کارهای مربوط به یکپارچه سازی تلسکوپ، ناسا تصمیم گرفته است تا تاریخ پرتاب این تلسکوپ را چند ماهی به عقب بیاندازد. این تاخیر به وجود آمده، به دلیل پروسه نصب باس‌های ماهواره‌ای و محافظ خورشیدی است. ناسا می‌گوید فرآیند یکپارچه سازی این تجهیزات، بیش از آن‌چه که پیش‌بینی می‌شد زمان‌بر است؛ خود تلسکوپ هیچ مشکل خاصی ندارد.

james webb

اریک اسمیت، مدیر پروژه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب گفت:

فضاپیمای حامل تلسکوپ و محافظ خورشیدی، بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از بسیاری از فضاپیماها هستند. فرآیند مونتاژ و یکپارچه سازی برخی از بخش‌ها، بیش از آن‌چه که برنامه‌ریزی کرده بودیم زمان‌بر است. به عنوان مثال، ما بیش از ۱۰۰ دستگاه رهاساز پرده‌های محافظ خورشیدی را داریم که باید آزمایش شوند؛ همچنین ما مدتی پیش مدت زمان انجام آزمایشات ارتعاش را افزایش دادیم و با توجه به اطلاعاتی که از آن به دست آوردیم، باید بگوییم که فرآیند ادغام و آزمایش آن نیز زمان‌بر خواهد بود. با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری هنگفت ناسا روی این پروژه و عملکرد خوب و رضایت‌بخش تا به امروز، ما تصمیم گرفته‌ایم که روی این آزمایش‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهیم تا همه چیز برای پرتاب تلسکوپ در بهار سال ۲۰۱۹، آماده باشد.

در حال حاضر آینه‌ی ۱۸ تکه‌ای برلیم-طلایی تلسکوپ فضایی جیمز وب در محفظه‌ی A آزمایش شده است. محفظه‌ی مشهور A که در مرکز فضایی جانسون قرار دارد، بزرگ‌ترین محفظه‌ی حرارتی خلأ در جهان است که می‌توان تلسکوپی مدارگرد در مقیاس جیمز وب را درون آن قرار داد. تلسکوپ توانسته با موفقیت آزمایش‌های مربوط را در شرایطی همچون فضا در دمای منفی ۲۵۰ درجه‌ی سلسیوس پشت سر بگذارد و اکنون وقت آن رسیده تا از محفظه‌ی A بیرون آورده شود. در گام بعدی،‌ تلسکوپ به ساحل ردوندو کالیفرنیا برده می‌شود تا در آن‌جا فرآیند یکپارچه سازی با فضاپیما آزمایش شود.

james webb

اهداف ستاره‌شناسی

این تلسکوپ طلایی بسیار قدرتمند، آینه‌ای به قطر ۶.۵ متر دارد و در مقایسه با تلسکوپ هابل، می‌تواند اجرامی که ۱۶ بار کم نورتر هستند را به خوبی رصد کند. این تلسکوپ می‌تواند نور فروسرخ را نیز دریافت کند؛ بنابراین ستاره‌شناسان می‌توانند بیش از پیش در فضا و زمان به عقب بازگردند. تلسکوپ فضایی جیمز وب با مشاهده‌ی سیارک‌های موجود، به بررسی ریشه‌های پیدایش منظومه‌ی شمسی می‌پردازد. این تلسکوپ با بررسی اجرام نزدیک به زمین، می‌تواند به دانشمندان در جهت محافظت از سیاره مادری کمک کند. همچنین این تلسکوپ به بررسی پدیده‌های زمین‌شناسی و جوی زحل، گرداب قطب جنوب نپتون و لکه‌ی سرخ مشتری می‌پردازد و می‌تواند امکان پشتیبانی از حیات را در سیاره‌های فراخورشیدی بررسی کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط آژانس فضایی اروپا به فضا پرتاب می‌شود و خوشبختانه قرار نیست که تاریخ پرتاب مجدداً تغییر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات