ماده تاریک احتمالا پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید

سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان بر این باورند که ماده تاریک با آن همه رمز و رازی که دارد، طبق یک روش ساده عمل می‌کند: اگر توده‌ای از یکی با دیگری برخورد کند، هر دو از طریق گرانش با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. با این حال، شواهد و تحقیقات جدید از وجود عوامل دیگر در این فرآیند خبر می‌دهند.
تبلیغات

بنا بر یک تئوری، ماده‌ی تاریک بخش زیادی از جرم جهان ما را تشکیل می‌دهد. دانشمندان زمانی متوجه وجود چنین ماده‌ای شدند که فهمیدند بنا بر محاسبات‌شان قسمتی از جرم جهان که برای در تعادل ماندن آن نیاز است گم شده و نمی توان آن‌ها را دید. ماده‌ای که سرانجام نام درخور «تاریک» را به خود اختصاص داد. 

شواهد جدید درباره ماده تاریک از طریق هابل و تلسکوپ‌های بسیار بزرگ دیگر در دسترس قرار گرفته‌اند. حال دانشمندان متوجه شده‌اند که ماده تاریک (خط‌های آبی رنگ در تصویر بالا) در پشت کهکشان به علت اصطکاک گیر افتاده‌ و همین موضوع نشانه‌ای از وجود فاکتور‌های بیشتر از گرانش در عمل است.

مقاله‌های مرتبط:

    هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که منبع ایجاد این اصطکاک عاملی آشناست یا چیزی که هنوز کشف هم نشده؛ اما قطعا دانشمندان به تازگی پیچیدگی بیشتر ماده تاریک را متوجه شده‌اند.

    پیدا کردن پاسخ برای ابهامات جدید درباره ماده تاریک زمان زیادی خواهد گرفت. شواهد جدید تنها درباره یک کهکشکان صورت گرفته و در حال حاضر تنها ۰.۱ درصد شانس اشتباه در محاسبات انجام شده وجود دارد.

    محققان هنوز به اطمینان بیشتری برای اعلام رسمی این موضوع نیاز دارند. اگر این اطلاعات جدید حقیقت داشته باشند، بشر حس و تفکر بهتری درباره چیستی واقعی ماده تاریک و اینکه چگونه بر جهان هستی تاثیر گذاشته، پیدا خواهد کرد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات