یک شرکت تحت پوشش ناسا، می‌خواهد راکت‌ همجوشی هسته‌‌ای بسازد

شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی ناسا تصمیم دارد از تکنولوژی هم‌جوشی هسته‌ای برای ساخت راکت‌ استفاده کند.
تبلیغات

شرکت پرینستون ستلایت سیستمز که توسط ناسا تأسیس شده است، ساخت راکت‌هایی با بهره بردن از راکتورهای هم‌جوشی هسته‌ای را پیشنهاد داده است. به گفته‌ی مایکل پالوشک، رئیس شرکت پرینستون ستلایت سیستمز، این تکنولوژی امکان انجام مأموریت‌های جدید و هیجان‌انگیز علمی را فراهم می‌کند که با وجود تکنولوژی‌های امروزی بسیار پرهزینه و دشوارند.

در واقع این تکنولوژی به‌طور بالقوه امکان انجام مأموریت‌هایی در فضاهای دوردست را فراهم می‌کند. همان‌طوری که می‌دانید، راکتورهای همجوشی هسته‌ای قادر به تولید انرژی نامحدودی هستند. راکتور همجوشی، فرایند تولید انرژی از طریق همجوشی هسته‌ای را به همان شیوه‌ ستارگان و خورشید بازسازی می‌کند.

 سوخت هسته‌ای نسبت به سوخت‌های شیمیایی و یونی بسیار کارآمدتر است. سیستم‌های شرکت پرینستون از نوعی انرژی هسته‌ای بهره می‌برند که از گرم کردن ترکیب دوتریوم و هلیم ۳ به همراه امواج رادیویی با فرکانس کم به دست می‌آید. درحالی‌که ساخت این سیستم برای پروژه‌های بزرگ‌تر بسیار پرهزینه (حدود ۲۰ میلیارد دلار) است، اما برای ساخت راکت‌های کوچک، تنها حدود ۲۰ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. این راکت‌های هم‌جوشی هسته‌ای، ۱.۵ متر قطر و بین ۴ تا ۸ متر طول خواهند داشت.

اما به‌جز هزینه، دو مانع مهم پیش روی این سیستم وجود دارد. ابتدا این‌که این سیستم دارای سطح تابشی بسیار بالایی است که انجام مأموریت‌های سرنشین دار را ناممکن می‌کند. علاوه بر این، یک ژنراتور تنها با هزینه ۲۰ میلیون دلار ساخته می‌شود؛ اما در هر فضاپیما به چندین ژنراتور برای اطمینان از ثبات و امکان دستیابی به سرعت‌های بالا احتیاج است.

راکتور همجوشی هسته ای

پروژه‌های دیگر

سفرهای فضایی در بین نخبگان تکنولوژی جهان تبدیل به یک روند شده است و بسیاری از نام‌های بزرگ به دنبال راهکارهای جدیدی برای پیشرفت‌های فضایی و فرستادن انسان به فضاهای دوردست هستند. پل آلن، کارآفرین مشهور و یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت، به‌تازگی اعلام کرده است که می‌خواهد بزرگ‌ترین هواپیمای حامل فضاپیماهای جهان را بسازد؛ به‌طوری که به لایه‌های فوقانی جو دست پیدا کند و میزان انرژی پرتاب فضاپیما از زمین را کاهش دهد.

ایلان ماسک، مؤسس و مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس هم با شرکت فضایی خود در زمینه‌ی استفاده از راکت‌های قابل استفاده مجدد، مجموعه موفقیت‌هایی به دست آورده است. شرکت فضایی ماسک قصد دارد طی ماه‌های آینده، راکت فالکون هِوی را آزمایش کند. فالکون هوی راکتی است که روزی انسان را به ماه  خواهد فرستاد. در همین رابطه باید به مأموریت کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا اشاره کرد که قرار است سال آینده به فضا پرتاب شود و تاج خورشید را بررسی کند.

به این ترتیب، ما انسان‌ها هیچ‌گاه به‌اندازه‌ی امروز به درک و رسیدن به اعماق فضا، این‌چنین نزدیک نبوده‌ایم. ایده‌هایی به‌مانند این بی‌نهایت هیجان‌انگیزند و ممکن است نشانی از ورود ما به عصر طلایی سفرهای فضایی باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات