صحبت‌های محتاطانه ایلان ماسک در مورد مأموریت فالکون هوی

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ایلان ماسک در کنفرانس فضایی هفته‌ی جاری، اذعان کرد که مأموریت پرتاب راکت آینده‌ی اسپیس‌ایکس دارای ریسک بالایی است و امکان شکست در برخی مراحل آن وجود دارد.
تبلیغات

در کنفرانس بخش تحقیق و توسعه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی که هفته‌ی جاری و در روز ۱۹ جولای برگزار شد، ایلان ماسک، به ارائه‌ی برخی از نقطه‌نظرها و دستاوردهای به‌روزرسانی شده در مورد مأموریت سرنشین‌دار آینده‌ی اسپیس‌ایکس به‌سوی سیاره‌ی سرخ پرداخت. وی در گفته‌های خود در این کنفرانس، تصریح کرد که مأموریت مد نظر آن‌ها و موفقیت آن به‌طور کامل متکی به موفقیت‌ مأموریت فالکون هوی (Falcon Heavy) کمپانی است.

فالکون هوری مأموریتی است که در سال جاری میلادی انجام خواهد شد. این مأموریت در واقع پرتاب راکتی است که از آن به‌عنوان توانمندترین راکت عملکردی در دنیا یاد می‌کنند. راکت فالکون هوی قادر به حمل جرمی محموله‌ای به میزان ۵۴ تن خواهد بود. چنین میزان جرمی در واقع به‌اندازه‌ی دو برابر مقدار محموله‌ی قابل حمل در مأموریت Delta IV Heavy است و هزینه‌ای به میزان یک‌سوم هزینه‌ی آن راکت در پی خواهد داشت.

ماسک در صحبت‌های خود اشاره کرد که توسعه‌ی این راکت به‌هیچ‌عنوان کار ساده‌ای نبوده است. وی تا اینجا اشاره می‌کند که طراحی و توسعه‌ی این طرح به‌مراتب از آن میزانی که اسپیس‌ایکس در برنامه‌های اولیه‌ی خود پیش‌بینی کرده بود، دشوارتر بوده است. وی توضیح داد که فالکون هوی مستلزم استفاده‌ی هم‌زمان از ۲۷ راکت با سطح کارکردی مداری است.

به همین علت است که مدیر عامل اسپیس‌ایکس در مورد ریسک بسیار بالا در مأموریت فالکون هوی صحبت به میان می‌آورد. از همین رو وی سعی می‌کند سطح استاندارد نسبتا واقع‌بینانه‌ای برای موفقیت مأموریتشان در پرتاب‌های اولیه ارائه کند. او چنین گفته است:

واقعا شانس قابل توجهی برای این حالت وجود دارد که راکت ما نتواند با موفقیت به مدار برسد. من امیدوارم که راکت به‌ میزان کافی از سکوی پرتاب فاصله بگیرد تا در این مراحل باعث نابودی یا آسیب سکوی پرتاب نشود. من همین امر را نیز به‌منزله‌ی یک پیروزی قلمداد خواهم کرد.

 البته باید اشاره کنیم که مسائل پیش‌آمده در پرتاب‌های اولیه‌ی موشک، لزوما به‌ معنای وجود ایرادات غیرقابل حل در خود موشک یا ساختار کلی آن نخواهند بود و به‌هرحال این مشکلات را باید به‌عنوان بخشی از یک فرایند کلی و زمان‌بر در نظر داشته باشیم. ماسک اشاره می‌کند:

فالکون هوی قرار است یک وسیله‌ی فضایی عالی باشد و موارد خیلی زیادی برای انجام تست‌ روی زمین وجود نخواهد داشت.

 اسپیس‌ایکس پیش از نیز تجربه‌هایی از پرتاب‌های ناموفق در برخی از مأموریت‌های خود داشته است و پتانسیل موجود برای رخ دادن چنین مشکلاتی در مراحل اولیه‌ی پرتاب‌ فالکون هوی باعث می‌شود مدیر عامل آن در مورد شخصیت و شاخصه‌های افراد انتخاب‌شده برای نخستین پرتاب باسرنشین در این طرح، به حالت شوخی صحبت‌هایی مطرح کند. وی اشاره کرده که پرسشی در مورد اینکه چه کسی قرار است در پرواز نخست باشد نباید پرسیده شود و این افراد باید بسیار شجاع و نترس باشند!

سایر کاوشگرهای «شجاع» اسپیس‌ایکس نیز در نهایت قادر خواهند بود که از یک صفر فضایی در مأموریت کرو دراگون کمپانی لذت ببرند؛ مأموریتی که از آن با نام دراگون ۲ نیز یاد می‌شود.

فالکون هوی

فضاپیمای دراگون تا به این زمان همواره برای انتقال محموله‌های مورد نظر به فضا به کار گرفته شده و اینک با اعمال تغییراتی در طراحی آن، تصمیم بر این است که از آن برای مأموریت‌های سرنشین‌دار نیز استفاده شود.

در واقع می‌توانیم چنین برداشت کنیم که دراگون ۲ در نهایت خود ایلان ماسک را نیز به فضا خواهد برد. وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا مایل است سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی را تجربه کند یا خیر، اعلام کرد:

من در مقطعی دوست دارم حتما این کار را انجام دهم؛ اگر همه‌ی روندهای به‌خوبی پیش بروند، فکر می‌کنم که شاید در سه یا چهار سال آینده این اتفاق بیفتد.

 در کنار کارهای مربوط به خود راکت، باید در نظر داشت که کرو دراگون باید در زمینه‌ی پرتاب‌های مداری و توانمندی‌های خود در زمینه‌ی بارگیری خودکار مورد تست قرار گیرد. اخیرا نیز به‌منظور ملحق کردن دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی، بازوی رباتیک این ایستگاه مورد استفاده و بررسی قرار گرفته است.

ماسک همچنین در مورد توان رانشی لازم برای مواقع فرود (راکت‌های بازگشتی و چترهای ویژه) دراگون ۲ اشاره می‌کند که این قابلیت‌ها برای فرود روی مریخ خیلی موضوعیت ندارند و به نظر او این بخش از ماجرا چندان اهمیتی ندارد.

هیجان جمعی در این مقطع بیشتر مربوط به مأموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی و همچنین مأموریت‌های مریخ است. این در واقع باوری است که ماسک در مورد کارهای کمپانی خود دارد. به باور او:

اگر بخواهیم هیجان و کنجکاوی همگانی را تحریک کنیم، باید بگویم که ما به یک پایگاه روی ماه نیاز خواهیم داشت. داشتن حضور دائمی روی یک جرم آسمانی دیگر، چیزی است که به‌منزله‌ی ادامه‌ی رؤیای آپولو محسوب خواهد شد.

البته برخی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه‌ی فضا از چین و اروپا نیز از ورود خود به رقابتی برای ساخت یک پایگاه در ماه خبر داده‌اند و آژانس‌های فضایی مرتبط با آن‌ها هم اعلام کرده‌اند که در حال تلاش برای ورود به یک همکاری بین‌المللی به‌منظور بررسی جوانب مرتبط با دهکده‌ای روی ماه هستند. باید ببینیم که آیا ماسک می‌تواند از آن‌ها پیشی بگیرد یا خیر.

همین خبرهای جدید و اندک از آخرین برنامه‌های اسپیس‌ایکس تا حدود زیادی می‌توانند برای آرام کردن هیجان‌های موجود در میان اهالی علم و پیگیری‌کنندگان برنامه‌ی سفر به مریخ ایلان ماسک بسیار خوشایند باشند. البته قرار است که اطلاعات کامل‌تری از این برنامه‌ها در قالب یک بازبینی و برنامه‌ی مفصل در ماه سپتامبر سال جاری میلادی عرضه شود و در آن به بررسی امکان‌های موجود در مورد تبدیل انسان به موجودی چندسیاره‌ای بحث شود.

تلاش‌های اسپیس‌ایکس در این مقطع زمانی بیش از پیش حیاتی و تعیین‌کننده هستند و از طرفی نمی‌توانیم از کنار اذعان اخیر ناسا در مورد اینکه اسپیس‌ایکسی‌ها قرار نیست نخستین کسانی باشند که ما را به سیاره‌ی سرخ می‌برند‌، به‌راحتی بگذریم. کسی چه می‌داند؛ شاید برنامه‌ی اصلی سفر به مریخ بشر به‌صورت مأموریتی مشترک و با همکاری اسپیس‌ایکس و ناسا انجام شود. نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات