وزن زمین هر روز سبک تر می شود! دلیل این کاهش وزن چیست؟

دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
سالیانه 40 هزار تن زباله فضایی وارد سیاره ما می شود. با این وجود، زمین در طول همین مدت 50,000 تن سبک تر می شود. چرا زمین همه ساله وزن خود را از دست می دهد؟ آیا زمین رژیم سرسختی برای کاهش وزن خود گرفته و یا باز هم خرابکاری انسان بر روی زمین، موجب کاهش وزن آن شده است؟ در ادامه دلایل سبک شدن سالیانه زمین را بررسی می کنیم.
تبلیغات

با یک حساب سرانگشتی می توانیم دلایل کاهش وزن زمین را محاسبه کنیم. توجه کنید که در این محاسبه، میزان رشد جمعیت و ارسال موشک ها و ماهواره ها به فضا، در وزن کلی زمین تاثیر ندارد. چراکه انسان ها خود بخشی از وزن زمین محسوب می شوند. از طرفی موشک و ماهواره هایی که از زمین به فضا پرتاپ می شوند، مجددا به زمین باز می گردند و در محاسبه وزن کلی زمین تاثیر چندانی ندارد.

در ادامه ابتدا دلایل افزایش وزن و سپس کاهش وزن زمین را مشاهده خواهید کرد.

اضافه شدن وزن زمین

زمین سالیانه 40,000 تن زباله فض

تا اینجای کار همه ساله 40160 تن به وزن زمین اضافه می شود.

ایی را به دلیل جاذبه ای که دارد به خود جذب می کند. این زباله ها مواد سطح زمین را تشکیل می دهند.

ناسا اعلام کرده وزن زمین همه ساله به دلیل گرم شدن دما، 160 تن زیاد می شود. در واقع زمین با گرم شدن، انرژی بیشتری جذب می کند. توجه کنید که اگر انرژی به سیستمی اضافه شود، جرم ماده در آن سیستم بالا می رود.

تا اینجای کار 40,000 تن وزن زباله فضایی و 160 تن نیز به دلیل گرم شدن زمین که در مجموع سالیانه 40,160 تن به وزن زمین اضافه می شود.

کاهش وزن زمین

هسته زمین دائما در حال از دست دادن انرژی است. در واقع هسته زمین مشابه یک رآکتور هسته ای عظیم است که از سوخت های مختلف استفاده می کند. از دست دادن انرژی به معنی از دست دادن جرم زمین است. 16 تن جرم زمین همه ساله از دست می رود که در مقایسه با جرم هایی که زمین همه ساله به دست می آورد ناچیز است.

همه ساله 95,000 تن هیدرژن و 1,600 تن هلیوم از سطح زمین خارج می شوند. این دو ماده بسیار سبک هستند و به همین دلیل جاذبه زمین نمی تواند آنها را برای خود نگه دارد. پس این مواد به فضا پرواز می کنند. بنابراین زمین همه ساله 96600 تن از وزن خود را از دست می دهد.

با یک حساب سرانگشتی مشاهده می کنید که زمین سالیانه 40 هزار تن وزن بدست می آورد و در مقابل 96 هزار تن از دست می دهد. بنابراین سالیانه حدود 50 هزار تن از وزن خود را از دست می دهد. در واقع وزن زمین همه ساله 0.000000000000001% نسبت به سال قبل خود، کاهش می یابد.

آیا انسان ها باید نگران کاهش وزن زمین باشند؟

میزان هیدروژن در سطح زمین آنقدر زیاد است که تریلیون ها سال طول می کشد تا هیدروژن زمین تخلیه گردد. بنابراین نیازی به نگران بودن برای هیدروژن نیست.

ولی میزان هلیوم در کره زمین به اندازه هیدروژن نیست. این ماده تنها 0.00052% از حجم زمین را تشکیل داده است و در واقع درحال نایاب شدن است.

هلیوم که طی یک فرایند طبیعی به نام تقطیر جز به جز حاصل می شود، در صنعت پزشکی خصوصا در دستگاه های MRI استفاده می شود. از این گاز همچنین برای سرد کردن مگنت ها و رشد سیلیکون و پرورش کریستال های ژرمانیتوم برای تولید تیتانیون و زیرکونیوم استفاده می شود.

منبع: Gizmodo

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات