همکاری ناسا و روسیه برای کاوش سیاره زهره

پنج‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ناسا اعلام کرد که قصد دارد با همکاری روسیه، مأموریتی مشترک برای کاوش سیاره زهره انجام دهد.
تبلیغات

مقامات ناسا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده‌اند که دانشمندان ناسا، چندی پیش با نمایندگانی از مؤسسه‌ی تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه (IKI)، نشستی خصوصی داشته‌اند تا درباره‌ی مأموریت Vendra-D که به منظور کاوش سیاره‌ی زهره انجام می‌شود، به بحث و تبادل نظر بپردازند و اگر ممکن باشد، با یکدیگر برای انجام این مأموریت همکاری کنند. ناسا سابقه‌ی چندانی در ارسال کاوشگر به سیاره‌ی زهره ندارد و این در حالی است که رقیب روسی، ید طولایی در انجام این کار دارد.

اتحاد جماهیر شوروی پیش از فروپاشی، بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۳، ۱۶ کاوشگر را به عنوان بخشی از سری پروژه‌های Vendra به سیاره‌ی زهره فرستاد و تعدادی از این کاوشگرها با موفقیت روی سطح سیاره‌ی جهنمی فرود آمدند. ناسا و IKI در نظر دارند مأموریت Vendra-D را زمانی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰  انجام دهند و این مأموریت، شامل یک مدارگرد و یک کاوشگر خواهد بود که روی سطح سیاره‌ی زهره فرود می‌آید؛ ناسا می‌گوید به احتمال زیاد، این مأموریت یک بالون خورشیدی را نیز شامل می‌شود که در لایه‌های بالایی اتمسفر زهره پرواز خواهد کرد.

venus

آدریانا اوکامپو، یکی از پژوهشگران ناسا که روی گزارش این همکاری مشغول به‌کار است، گفت:

این همکاری بالقوه باعث می‌شود که ما بتوانیم از مأموریت Vendra-D، حداکثر نتایج علمی را به‌دست آوریم. همچنین این همکاری باعث می‌شود که ما به کاوش یکی از مهم‌ترین سیاره‌های موجود در سامانه‌ی خورشیدی ادامه دهیم.

با توجه به بیانیه‌‌ی رسمی منتشرشده از سوی ناسا، دانشمندان ناسا و نمایندگان IKI به‌زودی دوباره با هم ملاقات می‌کنند تا اهداف مشترک کاوش سیاره‌ی زهره را مشخص کنند و هر آن‌چه برای کاوش این سیاره مورد نیاز است، با یکدیگر در میان بگذارند.

سیاره‌ی زمین و زهره، در بسیاری از ویژگی‌ها نظیر ساختار، اندازه و فاصله از خورشید به یکدیگر شباهت دارند؛ اما اتمسفر ضخیم زهره باعث شده است در این سیاره اثر گلخانه‌ای به‌ وجود آید و دمای سطحی این سیاره به شدت افزایش یابد؛ این دما به حدی بالا است که می‌تواند سرب را به‌راحتی ذوب کند. زهره، دومین سیاره از سامانه‌ی خورشیدی محسوب می‌شود و در مقایسه با عطارد، فاصله‌ی بیشتری با خورشید دارد؛ اما این اثر گلخانه‌ای باعث شده است دمای زهره از عطارد بیشتر باشد.

جیم گرین، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا، در جریان بیانیه‌ی رسمی این آژانس فضایی گفت:

زهره، خواهر زمین است؛ اما ما هنوز چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانیم و باید سعی کنیم دانسته‌های خود در مورد این سیاره را افزایش دهیم و باید ببینیم که آیا این سیاره روزگاری اقیانوس داشته و میزبان حیات بوده است یا خیر. با تجربه‌ای که از کار در مریخ و زهره به دست می‌آوریم، می‌توانیم بفهمیم چگونه سیاره‌های زمین‌مانند، در طول زمان تکامل می‌یابند؛ همچنین دانش ما در مورد گذشته، حال و آینده‌ی زمین نیز افزایش خواهد یافت.
venus

ناسا تا به امروز تعدادی کاوشگر به زهره ارسال کرده است تا در مدار، به بررسی این سیاره بپردازند. مدارگرد مارینر ۲، که در سال ۱۹۶۲ به سمت زهره پرتاب شد، نخستین اقدام آژانس فضایی ایالات متحده برای کاوش سیاره‌ی زهره به شمار می‌رفت و آخرین مأموریتی که این آژانس برای کاوش زهره انجام داد، مأموریت ماژلان بود که در سال ۱۹۹۲ انجام شد و در مدت‌زمان ۴ سال، ۹۸ درصد از سطح این سیاره را نقشه‌برداری کرد.

نظر شما در مورد این همکاری چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات