اسپیس‌ایکس فردا ماهواره EchoStar 23 را به فضا پرتاب می‌کند

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در صورت نبودن مشکلی خاص، صبح روز پنج‌شنبه ۲۶ اسفند، یک ماهواره‌ی تجاری ارتباطی را به فضا پرتاب می‌کند.
تبلیغات

شرکت اسپیس‌ایکس در نظر داشت که در ساعت ۹:۰۴ دقیقه صبح روز سه‌شنبه، یک راکت فالکون ۹ که ماهواره‌ی EchoStar 23 را حمل می‌کرد، به فضا پرتاب کند؛ اما متأسفانه به دلیل وزش بادهای شدید، پرتاب راکت به تأخیر افتاد. حال این شرکت فضایی اعلام کرده است که صبح روز پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند ساعت ۹:۰۵ دقیقه صبح به وقت تهران، راکت فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب خواهد شد و فرآیند پرتاب به‌صورت زنده، توسط این شرکت پوشش داده می‌شود. اسپیس‌ایکس اعلام کرده است که اگر مشکل دیگری وجود داشته باشد، ممکن است پرتاب راکت باز هم با تأخیر مواجه شود.

بر خلاف پرتاب‌های گذشته، راکت فالکون ۹ که قرار است ماهواره EchoStar 23 را در مدار قرار دهد، مجدداً به زمین بازنمی‌گردد. ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، اعلام کرده است که ماهواره‌ی EchoStar 23 در مقایسه با سایرین، سنگین‌تر است و باید به مدار انتقال زمین‌ایستا منتقل شود و انجام این فرآیند نیازمند سوخت بسیار است. به همین دلیل، راکت فالکون ۹ برای بازگشت و فرود ایمن روی سطح زمین، سوخت کافی نخواهد داشت. شرکت اسپیس‌ایکس تاکنون موفق شده است ۸ راکت فالکون ۹ را صحیح و سالم روی سکوی اولیه‌ی پرتاب فرود بیاورد و نخستین‌ بار این کار را در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ انجام داد. این کار باعث می‌شود هزینه‌های پرتاب به‌شدت کاهش یابند و شرکت‌ها نیز از آن استقبال کرده‌اند.

falcon

راکتی که قرار است ماهواره‌ی EchoStar 23 را به فضا پرتاب کند، دومین راکت شرکت اسپیس‌ایکس خواهد بود که از سکوی پرتاب Complex 39A مرکز فضایی کندی پرتاب می‌شود. این سکو، برای علوم فضایی از ارزش بالایی برخوردار است؛ زیرا بسیاری از مأموریت‌های آپولو و شاتل‌های فضایی نیز از همین سکو پرتاب شدند. اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۴ برای استفاده از این سکو، یک قرارداد ۲۰ ساله با ناسا امضا کرد و نخستین راکت فالکون ۹، ماه گذشته از همین سکو به فضا پرتاب شد و فضاپیمای دراگون را که شامل محموله‌های متعلق به ناسا بود، به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کرد.

اسپیس‌ایکس قرار بود ماهواره‌ی EchoStar 23‌ را سال گذشته میلادی به فضا پرتاب کند؛ اما هر بار مشکلی پیش آمد و مأموریت را به تأخیر انداخت. به هر حال، گویا احتمال پرتاب این ماهواره در صبح روز پنج‌شنبه ۲۶ اسفند بسیار بالا است و شما نیز اگر مایل هستید، می‌توانید فرآیند پرتاب را به‌صورت زنده از اینجا مشاهده کنید.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات