چین تا سال ۲۰۲۰ انسان به ماه می‌فرستد

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
چین از برنامه‌ی خود برای ساخت فضاپیمایی جدید به‌منظور فرستادن انسان به ماه تا سال ۲۰۲۰ پرده برداشت.
تبلیغات

چین در حال ساخت فضاپیمایی جدید با قابلیت پرواز در مدار پایینی زمین و فرود آمدن روی سطح کره‌ی ماه است. اعلام چنین خبری از سوی چینی‌ها اندکی پس از اعلام طرح‌های آمریکا برای فرستادن دو توریست فضایی به اطراف ماه در اواخر سال ۲۰۱۸ توسط شرکت خصوصی SpaceX منتشر شد.

فضاپیمای چین با قابلیت استفاده‌ی مجدد و ظرفیت بیشتر نسبت به نمونه‌های مشابه دیگر طراحی می‌شود. این فضاپیما توانایی ارسال چندین خدمه به فضا دارد. ژانگ باینیان، مهندس هوافضا، این فضاپیما را با فضاپیمای اوریون متعلق به آژانس فضایی آمریکا و اروپا مقایسه کرد. به گفته‌ی باینیان، چین امیدوار است بتواند این فضاپیما را تا سال ۲۰۲۳ برای اعزام فضانوردان به ماه آماده کند.

راکت فضاپیمای شنژو 9

راکت فضاپیمای شنژو ۹

پیشرفت‌های فضایی چین

با وجود آنکه چین به‌تازگی به رقابت‌های فضایی بین کشورها پیوسته است (اولین مأموریت سرنشین‌دار این کشور در سال ۲۰۰۳ انجام شد)؛ موفق به کسب جایگاه مناسبی در میان کشورهای مطرح شده است و در این زمینه مدعی به نظر می‌رسد.

چین اخیراً از نظر تعداد پرتاب راکت‌های فضایی از روسیه پیشی گرفته و با پرتاب مجموعاً ۲۲ راکت، هم‌تراز آمریکا است. در عوض، روسیه با وجود داشتن سابقه‌ای طولانی در برنامه‌های فضایی، با ۱۷ پرتاب، پشت سر چین قرار دارد. به گفته‌ی جاناتان مک‌داول، متخصص فیزیک نجومی دانشگاه هاروارد، آمریکا در صورت شکست نخوردن برنامه‌ی پرتاب موشک فالکون ۹ شرکت SpaceX در سپتامبر ۲۰۱۶، تعداد پرتاب‌های موفق بیشتری برای خود به ثبت می‌رساند.

به‌علاوه، چین در آخرین مأموریت فضایی، دو فضانورد این کشور را به مدت یک ماه به ایستگاه فضایی خود فرستاد و با این کار از برنامه‌اش برای داشتن یک ایستگاه فضایی سرنشین‌دار دائمی، طی ۵ سال آینده پرده برداشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات