انتشار عمومی داده های مربوط به سیاره های فراخورشیدی

دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان مجموعه‌ای ارزشمند از داده‌های مربوط به سیاره‌های فراخورشیدی را منتشر کرده‌اند.
تبلیغات

اگر از آن دست افراد علاقه‌مند به نجوم هستید که همیشه به دنبال یافتن سیاره‌های خارج از زمین هستند، اکنون زمان خوبی است که شانس خود را امتحان کنید. گروهی از دانشمندان دانشگاه MIT، دانشگاه کارنگی ملون و دیگر دانشگاه‌ها به‌تازگی مجموعه‌ای از داده‌‌ها شامل ۶۱ هزار سنجش فضایی از ۱۶۰۰ ستاره‌ی نزدیک به منظومه‌ی شمسی را منتشر کرده‌اند. تمام این سنجش‌ها حاصل بیست سال رصد توسط طیف‌سنج HiRES و با استفاده از تکنیک سرعت شعاعی است. این طیف‌سنج بالای یک تلسکوپ ۱۰ متری در رصدخانه‌ی Keck در هاوایی نصب شده است. به‌طور ساده در این تکنیک، ارتعاشات بسیار کوچک ستاره‌هایی که در معرض میدان گرانش سیاره‌های پیرامون خود هستند، اندازه‌گیری می‌شود. در نتیجه، این مجموعه حاوی اطلاعات مربوط به سرعت ستاره‌ها، میزان خطا در سرعت محاسبه‌شده و سنجش فعالیت ستاره‌ها در طول دوران رصد است.

جنیفر برت، یکی از اعضای تیم دانشگاه MIT گفته است آن‌ها در بررسی خود به این نکته پی برده‌اند که منابع انسانی کافی برای پردازش این حجم از اطلاعات ندارند. به همین دلیل است که نرم‌افزار متن‌باز به همراه آموزش‌های لازم برای استفاده از آن را به‌صورت عمومی منتشر کرده‌اند. البته خود دانشمندان نیز دست‌به‌کار شده و تحلیل اطلاعات را آغاز کرده‌اند و تاکنون بیش از ۱۰۰ جرم آسمانی شبیه سیاره‌ را کشف کرده‌اند.

در میان تمامی این اجرام، دانشمندان وجود یک سیاره‌ی در حال گردش به دور ستاره‌ی GJ 411، چهارمین ستاره‌ی نزدیک به زمین را تأیید کرده‌اند. این کشف با نظر دانشمندان مبنی بر کوچک بودن اندازه‌ی سیار‌ه‌های در حال گردش به دور ستاره‌های کوچک کاملا مطابقت دارد. اندازه‌ی ستاره‌ی GJ 411 برابر ۴۰ درصد اندازه‌ی خورشید است و سیاره‌ی کشف‌شده چنان کوچک و چنان نزدیک به این ستاره است که می‌تواند در طول تنها ۱۰ شبانه‌روز زمینی، یک بار به دور آن بگردد.

با توجه به این‌که این مجموعه اطلاعات در طول دو دهه جمع‌آوری شده‌ است، احتمال کشف سیاره‌های دیگر بسیار بالا است. تیم تحقیقاتی امیدوار است دیگر محققان با هدف یافتن سیاره‌های جدید، اطلاعات خود را با آن‌ها ترکیب کنند و تحقیقات ویژه‌ای برای بررسی اجرام کشف‌شده آغاز کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات