ایستگاه فضایی چین سال آینده به زمین سقوط خواهد کرد

دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مقامات چینی اعلام کرده‌اند که ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 از کنترل خارج شده و اواخر سال میلادی ۲۰۱۷ به زمین اصابت خواهد کرد.
تبلیغات

اولین ایستگاه فضایی چین قرار است با پایان تلخی رو به رو شود. گفته شده کنترل این ایستگاه که ۸.۵ تن وزن دارد از دست خارج شده و قرار است اواخر سال آینده میلادی وارد جو زمین گشته و به نقطه‌ای نامعلوم سقوط کند.

تیانگونگ 1 که در زبان چینی به معنی مکان بهشتی است سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی به فضا پرتاب شد و در حال حاضر در مدار کره زمین به ارتفاع ۳۷۰ کیلومتری قرار داشته و به دور آن می‌چرخد.

بعد از اینکه خبرگزاری‌های چین در ماه ژوئیه اعلام کردند که مسئولان در برقراری ارتباط با تیانگونگ 1 به مشکل برخورده‌اند تئوری توسط فضانوردان شکل گرفت مبنی بر اینکه احتمالا کنترل این ایستگاه فضایی از دست مسئولان چین خارج شده است.

حال مقامات چین به طور رسمی اعلام کرده‌اند که تیانگونگ 1 پس از قرار داشتن به مدت ۴.۵ سال در مدار کره زمین، انتظار می‌رود که در اواخر سال ۲۰۱۷ وارد جو شده و به زمین سقوط کند.

مقامات چین در سخنرانی که داشته‌اند اعلام کرده‌اند که این ایستگاه ماموریت خود را که از آن به نام ماموریت تاریخی یاد شده در مارس ۲۰۱۶ به اتمام رسانده است. وو پینگ، معاون مدیر دفتر مهندسی فضایی سرنشین‌دار (CMSEO) در رابطه با سقوط ایستگاه فضایی گفته است:

بر اساس محاسبات و تحلیل‌هایی که داشته‌ایم انتظار می‌رود اکثر قطعات این ایستگاه در مسیر سقوط به زمین بسوزند.

طبق گفته‌های سایت Space.com در صورتی که مسئولان چینی بتوانند با ایستگاه ارتباط برقرار کنند می‌توانند محل سقوط آن را تغییر داده و به سمت اقیانوس هدایتش کنند.

مانند سقوط‌های دیگری که تاکنون مشاهده کرده‌ایم ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 نیز پس از اینکه به جو زمین وارد شود با حرارت بالا رو به رو شده و قطعات آن شروع به سوختن می‌کنند. درنتیجه به جای اصابت یک ایستگاه ۸.۵ تنی به زمین، شاهد سقوط قطعات در حال سوختن و فلزهایی که به حالت مذاب رسیده‌اند خواهیم بود البته قطعاتی نیز وجود دارند که ممکن است به صورت یکپارچه باقی مانده و برخورد آنها به زمین موجب خسارت شود.

جاناتان مکدوول، متخصص فیزیک نجومی از دانشگاه هاروارد به گاردین گفته که بیانیه مقامات چین به این معنی است که ایستگاه فضایی آنها به صورت طبیعی وارد جو زمین شده و این یعنی کنترلی بر روی سقوط آن وجود ندارد. به عبارتی برای ما غیرممکن خواهد بود که محل برخورد این ایستگاه را حدس بزنیم. او در مصاحبه‌اش گفته است:

واقعا غیر ممکن است که بتوانید چنین چیزی را هدایت کنید. حتی چند روز قبل از ورود این ایستگاه به جو زمین باز ما نمی‌توانیم محل سقوط را حدس بزنیم. در واقع تا ۶ یا ۷ ساعت قبل از ورود به جو همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داشت. همچنین باید بدانید وقتی گفته می‌شود که نمی‌دانیم چه زمانی سقوط می‌کند به این معنی باید تعبیر شود که نمی‌دانیم کجا سقوط خواهد کرد.

وی ادامه داد:

قطعاتی که سقوط خواهند کرد نیز احتمالا باید به اندازه ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشند که باید گفت به اندازه کافی برای ایجاد تخریب، قدرتمند هستند. شرایط جوی نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد برای مثال تغییر کوچکی در شرایط جوی می‌تواند به ابعاد یک قاره، محل اصابت ایستگاه به زمین را تغییر دهد.

هرچند وو پینگ در مصاحبه‌اش با پایگاه خبرگزاری چینی Xinhua گفته است:

سقوط ایستگاه بر روی حمل و نقل هوایی تاثیری نگذاشته و در زمین نیز خسارتی به همراه نخواهد داشت. دولت چین همیشه به جمع‌آوری و انجام آزمایش‌ها بر روی زباله‌های فضایی اهمیت داده و پس از اصابت ایستگاه به زمین وارد عمل خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات