تماشا کنید: ناسا و انجام بزرگ ترین آزمایش آتش سوزی در فضا

یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ناسا برای آزمایش تامین امنیت فضانوردان یک بلوک از جنس کربن-فایبرگلس را روی فضاپیمایی که در حال بازگشت به زمین بود، آتش زد. با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ این کپسول، آزمایش مذکور را می‌توان بزرگ‌ترین تست ناسا تا به امروز دانست.
تبلیغات

ناسا توجه ویژه‌ای به تامین ایمنی فضانوردان دارد و در این راستا تصمیم گرفته تا با انجام برخی آزمایش‌ها، امنیت آن‌ها را در مقابل آتش‌سوزی در فضا بالا ببرد، به این منظور بلوکی از جنس کربن‌-فایبرگلس روی فضاپیمایی که در حال بازگشت به زمین بود را آتش زده است.

با توجه به اینکه این بلوک ۱۶ در ۳۷ اینچ ابعاد دارد و بار آخری که ناسا اقدام به آتش زدن یک جسم در فضا کرده بود ابعاد آن با ابعاد یک کارت کوچک برابری می‌کرد، می‌توان آزمایش مذکور را بزرگ‌ترین تست انجام شده توسط ناسا تا به امروز دانست. این آزمایش که Saffire-I نام گرفته است روی فضاپیمای Cygnus صورت پذیرفته است. این فضاپیما بزرگ‌ترین محموله‌‌ی تاریخ ایستگاه فضایی را در ماه مارس ارسال کرده است.

مرکز تحقیقات گلن ناسا ماژول مخصوصی را برای این کار ساخته تا اطمینان حاصل کند شعله‌های آتش در حین انجام آن پخش نمی‌شوند. این آتش‌سوزی از راه دور و چند ساعت پس از آن که سایگنوس ایستگاه فضایی را ترک کرد، به وقوع پیوسته است. این کپسول چندین هزار کیلومتر را در حالی که آتش گرفته بود، طی کرده است.

ناسا دو آزمایش دیگر را نیز در این زمینه انجام خواهد داد. در اولین آزمایش که Saffire-II نام خواهد داشت، ماده‌ای با ابعاد ۲ در ۱۲ اینچ سوزانده خواهد شد محدودیت‌های آتش‌سوزی اکسیژن ارزیابی شود و در آزمایش سوم با نام Saffire-III، کپسول بزرگی به آتش کشیده خواهد شد.

در ویدویی زیر می‌توانید لحظاتی از این آزمایش را که توسط ناسا منتشر شده را مشاهده کنید. این کپسول در حدود ۸ دقیقه در حال آتش گرفتن بوده است:

دانلود ویدیو

در ویدیوی زیر نیز می‌توان سایاگنوس را در حال ترک زمین و در فضا مشاهده کرد:

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات