تئوری اینشتین اثبات شد: امواج گرانشی سیاه چاله‌ ها وجود دارند

جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
نزدیک به صد سال پیش، آلبرت اینشتین تئوری وجود امواج گرانشی فضا-زمان را مطرح کرد، اما به دلیل نبود فناوری لازم نتوانست آن را اثبات کند. حال دانشمندان موفق به اثبات این نظریه‌ی مهم شده‌اند.
تبلیغات

دانشمندان آمریکایی موفق به رصد امواج گرانشی شده‌اند، کشفی که منجر به شناخت بهتر نظام هستی می‌شود. محققان رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری (لایگو) گفته‌اند که قادر به تشخیص چنین موجی پس از برخورد دو سیاه چاله‌ی عظیم در ۱.۳ میلیارد سال پیش شده‌اند.

آلبرت اینشتین یک قرن پیش در سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۶، در نظریه نسبیت عام خود وجود امواج گرانشی را که با سرعت نور در فضا-زمان حرکت می‌کنند پیش‌بینی کرده بود. در آن زمان فناوری لازم برای تأیید این نظریه وجود نداشت اما حالا محققان MIT و Caltech، رصدخانه‌ی دوقلوی LIGO را برای رصد امواج گرانشی اداره می‌کنند. این رصدخانه قادر است ارتعاشات کوچکِ عبور امواج گرانشی را رصد کند.

لایگو در سپتامبر ۲۰۱۵ متوجه سیگنال انرژی شد که ۵۰ برابر بیشتر از انرژی کل ستارگان جهان بود! تیم لایگو به مدت ۵ ماه روی این سیگنال کار کرد و پس از تبدیل آن به فایل‌های صوتی، صدای برخورد دو سیاه‌چاله‌ی عظیم با یکدیگر را گوش داد.

رصدخانه‌ی لایگو برای کشف انحنای فضا - زمان از دو دستگاه غول‌پیکر استفاده می‌کند که یکی در لیوینگستون ایالت لوئیزیانا و دیگری در هنفورد ایالت واشنگتن واقع شده است. این کاوشگرها به شکل حرف L و کاملا قرینه‌ی یکدیگر هستند. در هر کدام از دستگاه‌ها و در هر سیکل، یک پرتوی لیزر طول دستگاه را طی می‌کند و در محل خمیدگی به سمت دستگاه دیگر پرتاب می‌شود. وقتی دو دستگاه هم‌زمان باهم این کار را انجام می‌دهند، می‌توانند با محاسبه‌ی دقیق فاصله با یکدیگر، تغییرات لحظه‌ای در فضا - زمان را ثبت کنند. اگر درزمانی که دو بخش تداخل‌سنج، پرتوهای لیزر را به سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند، یک موج گرانشی از بین آن‌ها عبور کند، موجب اختلاف درنتیجه‌ی محاسبه‌ی فاصله توسط هر کدام از دستگاه‌ها خواهد شد که این اختلاف حتی اگر بسیار ناچیز باشد، دلیلی برای اثبات وجود موج گرانشی است. بیشتر بخوانید ...

اینشتین در اوائل قرن بیستم پس از مطرح کردن تئوری نسبیت عام، پیش‌بینی کرده بود که نیروی جاذبه نتیجه خمیدگی فضا-زمان است و نقاط فضا-زمان از هم نزدیک‌تر و دورتر می‌شوند.

دانشمندان می‌گویند این کشف عصر تازه‌ای را برای علم نجوم آغاز خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات