دانشمندان با یافتن شواهدی مبنی بر وجود امواج گرانشی به اثبات تورم کیهانی و در نتیجه وقوع مه‌بانگ نزدیک‌تر شدند

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
مطمئناً تا حال نام استفان‌هاوکینگ را شنیده‌اید. مشخص‌ترین ویژگی این دانشمند بزرگ، عدم توانایی وی در حرکت حتی در جزئی‌ترین حالت ممکن است که حتی قدرت تکلم را نیز از وی سلب کرده است؛ اما علی‌رغم این ناتوانی جسمانی، می‌توان این مرد را نه‌تنها یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان معاصر، بلکه بزرگ‌ترین دانشمند در طی اعصار مختلف عنوان کرد. وی یکی از بنیادی‌ترین نظریه‌های فیزیکی بشر را ارائه‌ داده که به‌نوعی به مسأله‌ی پیدایش زمین پاسخ داده است. مه‌بانگ (Big Bang) نظریه‌ای است که بسیاری از دانشمندان آن را به‌عنوان نقطه‌ی آغاز پیدایش جهان عنوان کرده‌اند؛ اما دانشمندان پس از ارائه‌ی این نظریه در پی نشانه‌هایی از آن بودند تا قطعیت آن را به اثبات برسانند که هم‌اکنون پس از تلاشی 9 ساله، امواج گرانشی یافت شده گواهی بر وجود تورم کیهانی (cosmic inflation) است که پس از مه‌بانگ به‌وقوع پیوسته است. در ادامه با ما همراه باشید تا جزئیات این یافته را کنکاش کنیم.
تبلیغات

کیهان‌شناسان معتقدند که جهان پس از تولدش در اثر پدیده‌ی مه‌بانگ، دچار انبساطی بسیار سریع شده است که از آن به‌عنوان تورم کیهانی یاد می‌شود. اما اولین اثرات چنین تورمی در ایجاد جهانی بسیار ناهمگن و خمیده متجلی است؛ در صورتی که ظاهرا جهان ما به‌نظر بسیار همگن، تخت و همسان‌گرد به‌نظر می‌رسد. اما یافتن نشانه‌هایی از الگوهای ناهمگون در تشعشعات کیهانی که در اثر پدیده‌ی مه‌بانگ ایجاد شده است، نشانی از صحت این نظریه و وقوع تورم کیهانی است. با انجام یافتن انفجار بزرگ، ذرات پر انرژی در جهانی که پر از هیچ بوده است پخش شده و همه جا را امواج گرانشی پرقدرت درنوردیده و تحت تأثیر قرار داده است.

لینک دانلود ویدئو

این تحقیقات توسط گروهی از محققان از انجام یافته است که برای 9 سال با استفاده از تلسکوپ مستقر در قطب جنوب به رصد امواج کیهانی پرداخته‌اند تا اینکه نشانه‌ای این‌چنین را یافتند. نکته‌ای که در این تحقیقات نهفته است و سیر پیشرفت این یافته‌ها را جالب توجه می‌کند، در امواج گرانشی و نظریه‌ی تورم نهفته است؛ بطوریکه امواج گرانشی ریشه در فیزیک کلاسیک دارد، در حالی که نظریه‌ی تورم، ریشه در فیزیک کوانتوم دارد. شاید بتوان این‌چنین نتیجه گرفت که گرانش نیز همچون سایر نیروها ماهیتی کوانتومی دارد که نهایتاً منجر به مصالحه بین طرفداران این دو نظریه بنیادی خواهد شد. این یافته‌ها ازجمله‌ی مهمترین کشفیاتی است که در فیزیک به انجام رسیده است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات