شبیه‌ساز Game Boy آیفون، نیامده از اپ استور حذف شد!

دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شبیه ساز iGBA گیم بوی آیفون روی گوشی با پس زمینه بنفش
برنامه‌ی شبیه‌ساز کنسول کلاسیک گیم بوی، مدت کوتاهی پس‌ از انتشار در اپ‌ استور، از این فروشگاه حذف شد.
تبلیغات

اپل اعلام کرد که شبیه‌ساز محبوب iGBA که به کاربران گوشی آیفون اجازه می‌داد از اجرای بازی‌های گیم‌بوی لذت ببرند، به‌دلیل نقض قوانین اپ‌ استور از این فروشگاه حذف شده است. به گفته‌ی اپل، این تخلفات به بخش‌های هرزنامه (ماد‌ه‌ی ۴٫۳) و حق تکثیر (ماده‌ی ۵٫۲) مرتبط بوده‌اند.

iGBA کپی غیررسمی اپلیکیشن متن‌باز GBA4iOS ساخت Testut است که از مدت‌ها قبل، در خارج از اپ‌ استور قابل دسترس بود. iGBA پس‌ از انتشار در اپ‌ استور، به‌سرعت در جدول اپلیکیشن‌های محبوب این فروشگاه قرار گرفت، اما نکته‌ی منفی ماجرا، شکایت گسترده‌ی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از تبلیغات زیاد و ماهیت کپی‌برداری آشکار اپلیکیشن مذکور بود.

Testut با انتشار پستی در تردز اعلام کرد: «به‌نظر می‌رسد اپل نسخه‌ی تقلبی GBA4iOS را تأیید کرده است. من به هیچ‌کس اجازه‌ی انجام این کار را نداده‌ام اما حالا برنامه‌ی مذکور با انبوهی از تبلیغات و ردیاب‌های آنلاین در صدر جدول اپ‌ استور قرار دارد.» او سپس با لحنی کنایه‌آمیز گفت: «از وجود بخش بررسی اپ‌ استور برای محافظت از مصرف‌کنندگان دربرابر چنین کلاهبرداری‌هایی بسیار خوشحالم.»

هنوز نمی‌دانیم دلیل حذف iGBA ازطرف اپل، شباهت بیش‌ازحد این شبیه‌ساز به GBA4iOS بوده است یا خیر. کاربران آیفون با استفاده از iGBA می‌توانستند بازی‌های گیم بوی را بارگذاری و رام‌های رایگان دانلودشده از وب را روی آن اجرا کنند. افرادی که قبل‌ از حذف شبیه‌ساز مذکور آن را روی آیفون نصب کرده‌اند، همچنان می‌توانند بازی‌های گیم‌بوی را روی گوشی خود اجرا کنند.

نینتندو در وب‌سایت پشتیبانی ایالات‌متحده‌ی خود اعلام کرد دانلود نسخه‌های غیرقانونی بازی‌های این شرکت غیرمجاز است، اما نمی‌دانیم آن‌ها نیز نیز شکایتی درمورد iGBA به اپل ارسال کرده و نقشی در حذف برنامه داشته‌اند یا خیر.

در توضیحات ماده‌ی ۵٫۲ قوانین بررسی اپ‌ استور که به مالکیت معنوی مربوط می‌شود، آمده است: «مطمئن شوید برنامه‌ی شما فقط شامل محتوایی می‌شوید که خودتان ساخته‌اید یا اجازه‌ی استفاده از آن را دارید. اگر از خط قرمز عبور کنید و از محتوایی بدون مجوز بهره ببرید، شاید برنامه‌ی شما حذف شود. طبیعتاً این موضوع درمورد برنامه‌های دیگر هم صدق می‌کند و اگر کسی از کار شما کپی‌برداری کند، اپلیکیشن او نیز می‌تواند حذف شود.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات