تغییر سیاست اپل؛ آیفون حالا از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز پشتیبانی می‌کند

شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
شبیه ساز نینتندو روی گوشی آیفون
با تغییر سیاست‌های اپل، شبیه‌سازهای کنسول بازی به‌زودی به اپ‌ استور می‌آیند و در سرتاسر جهان دردسترس قرار می‌گیرند.
تبلیغات

یکی از تفاوت‌های مهم بین گوشی آیفون و گوشی‌های اندرویدی، فروشگاه‌های نرم‌افزاری آن‌ها است. اپ‌ استور اپل محدودیت‌های زیادی دارد، درحالی‌که پلی‌ استور گوگل از رویکرد بازتری بهره می‌برد و به‌همین‌دلیل کاربران اندروید از ابتدای پیدایش این پلتفرم توانسته‌اند از شبیه‌سازهای کنسول بازی روی دستگاه خود لذت ببرند. در واقع، برخی از اولین برنامه‌های اندروید، شبیه‌سازهای کنسول بازی نینتندو بودند.

اپل قوانین اپ‌ استور را به‌روزرسانی کرده است و حالا اجازه‌ی انتشار شبیه‌سازها را می‌دهد. این یعنی برای اولین‌بار، کاربران آیفون می‌توانند بدون دردسر و صرفاً با مراجعه به اپ‌ استور، شبیه‌ساز مورد نظرشان را دانلود کنند.

کاربران قبلاً مجبور بودند آیفون خود را جیلبریک و سپس شبیه‌ساز را با روش سایدلود نصب کنند یا به استفاده از برنامه‌های مشکوکی روی بیاورند که با دور زدن فرایند بررسی اپل، به‌طور مخفیانه شبیه‌ساز کنسول‌ها را در خود جا داده‌اند.

بی‌شک این اقدام پاسخی به فشارهای اتحادیه‌ی اروپا و اتهامات انحصارطلبی علیه اپل است. قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا، اپل را مجبور به ایجاد تغییرات متعدد کرده‌اند. اکنون تغییرات سیاست‌ اپ استور در مورد شبیه‌سازهای کنسول، به‌طور مستقیم پاسخی به قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود.

به‌ بیان دیگر اپل می‌داند کاربران برای دسترسی به شبیه‌سازها به فروشگاه‌های غیررسمی روی خواهند آورد و چنین اتفاقی به ضرر شرکت تمام می‌شود. این اقدام بار دیگر نشان داد افزایش رقابت به‌ نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود.

تغییرات در سیاست‌های اپ‌ استور اپل پاسخی به فشارهای اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود، اما در سرتاسر جهان اعمال خواهد شد؛ بنابراین کاربران آیفون در آمریکا و سایر نقاط دنیا نیز در نهایت به شبیه‌سازها دسترسی پیدا خواهند کرد.

بحث شبیه‌سازها با مسائل حقوقی هم گره خورده است. درحالی‌که دادگاه‌های کشورهای مختلف قانونی بودنِ شبیه‌سازیِ یک سیستم را تأیید کرده‌اند، اما استفاده از نرم‌افزارهای اختصاصی مثل بازی‌ها در شبیه‌سازهای کنسول که به‌طور رایگان از اینترنت دانلود شده‌اند، کاملاً غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود. این موضوع چالشی است که اپل و توسعه‌دهندگان باید با آن کنار بیایند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات