دانلود برنامه‌های آیفون از وب‌سایت‌ها امکان‌پذیر شد؛ اما به‌صورت آزمایشی

سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
رابط کاربری ios 15 آیفون ۱۳ پرو مکس
اولین بتای توسعه‌دهنده‌ی iOS 17.5 سرانجام دانلود مستقیم اپلیکیشن‌های آیفون را از وب‌سایت‌ توسعه‌دهندگان امکان‌پذیر کرد.
تبلیغات

اپل ساعاتی پیش اولین نسخه‌ی بتای سیستم‌عامل iOS 17.5 را دردسترس توسعه‌دهندگان قرار داد و همان‌طور‌که انتظار می‌رفت، این به‌روزرسانی در اتحادیه‌ی اروپا دانلود مستقیم اپلیکیشن‌ها را برای کاربران گوشی آیفون امکان‌پذیر می‌کند.

اپل با انتشار iOS 17.4 به توسعه‌دهندگان اروپایی امکان داد تا اپلیکیشن‌های خود را ازطریق فروشگاه‌های رقیب اپ استور منتشر کنند. این تغییر نتیجه‌ی تبعیت اپل از قانون بازارهای دیجیتال یا DMA بود.

رویکرد اولیه‌ی اپل این بود که سایدلود (بارگیری جانبی) نرم‌افزارهای آیفون را صرفاً ازطریق فروشگاه‌های رقیب اپ استور ممکن کند؛ اما با سخت‌گیری اروپا، این شرکت تغییرات را گسترده‌تر کرد و گفت که دانلود مستقیم اپلیکیشن از وب‌سایت‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

تغییری که اپل در iOS اعمال کرده است، این سیستم‌عامل را شبیه اندروید می‌کند؛‌ اما محدودیت‌های iOS برای دانلود اپلیکیشن از وب‌سایت‌ها بیشتر از اندروید است. توسعه‌دهندگان اروپایی به‌منظور فراهم‌سازی دانلود مستقیم اپلیکیشن‌های خود باید پیش‌نیازهای مدنظر اپل را رعایت کنند.

آن‌ها باید به‌مدت حداقل دو سال به‌طور مداوم عضو برنامه‌ی توسعه‌دهنده‌ی اپل (Apple Developer Program) باشند و اپلیکیشنشان در یک سال اخیر صرفاً در اتحادیه‌ی اروپا بیش‌ از یک‌میلیون نصب جدید ثبت کرده باشد. دیگر پیش‌نیاز مهم، انتشار جزئیات شفاف درباره‌ی نحوه‌ی جمع‌آوری داده‌ها است.

اپل API ویژه‌ای را در‌اختیار توسعه‌دهندگانِ واجد‌شرایط قرار می‌دهد تا بتوانند اپلیکیشن‌های خود را مستقیماً وارد وب‌سایت‌شان کنند. اپلیکیشن‌هایی که به این روش دانلود می‌شوند، از قابلیت‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی و به‌روزرسانی پشتیبانی خواهند کرد.

این نخستین‌باری است که اپل دانلود مستقیم اپلیکیشن‌های آیفون را امکان‌پذیر می‌کند. پشتیبانی از این قابلیت احتمالاً باعث می‌شود تا اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی مثل اسپاتیفای و فورتنایت بدون سخت‌گیری‌های اپ استور دردسترس افراد بیشتری قرار بگیرند.

اپلیکیشن‌هایی که ازطریق وب‌سایت‌ها در‌دسترس قرار می‌گیرند، کارمزد خرید درون‌برنامه‌ای به اپل نمی‌دهند؛ اما به پرداخت کارمزد پرحاشیه‌ی Core Technology Fee موظف‌ خواهند بود. این کارمزد به تعداد نصب هر اپلیکیشن ارتباط دارد و انتقادهای زیادی را متوجه اپل کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات