نرم‌افزار NotebookLM گوگل معرفی شد؛ یادداشت‌برداری به کمک هوش مصنوعی

شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
صفحه نرم‌افزار NotebookLM و همین عبارت در زیر آن
نرم‌افزار تحت وب NotebookLM گوگل که دفتر یادداشت مبتنی بر مدل هوش مصنوعی جمنای پرو است، می‌تواند در یادداشت برداری، خلاصه‌نویسی و درک مطلب کمک کند.
تبلیغات

گوگل در رویداد I/O 2023 از دفترچه یادداشت هوشمند NotebookLM که در ابتدا به پروژه‌ی Tailwind شناخته می‌شد، رونمایی کرد. NotebookLM فعلاً در ایالات متحده منتشر شده است و مانند چت‌بات بارد، توسط Gemini Pro، مدل زبانی جدید گوگل، پشتیبانی می‌شود.

گوگل در بیانیه‌ی معرفی NotebookLM گفته است که با تولیدکنندگان محتوا، دانشجویان و مدرسان تعامل می‌کند تا بیشتر در مورد نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها از NotebookLM و آنچه که در مورد این ابزار آزمایشی می‌پسندند، بیاموزد.

صفحه‌ی نرم‌افزار NotebookLM
NotebookLM در خلاصه‌نویسی و درک مطلب کمک می‌کند

کاربران از خلاصه‌هایی که به‌صورت خودکار تولید می‌شوند و از پرسش‌های پیشنهادی که به گفته‌ی آن‌ها «روش مفیدی برای درک متن‌های دشوار و ترکیب ارتباطات بین چند متن فراهم می‌کنند»، لذت می‌برند. جمنای پرو به‌طور خاص برای درک و استدلال مطالب استفاده می‌شود.

NotebookLM در طول چند هفته‌ی آینده ویژگی‌های بیشتری پیدا می‌کند. تابلوی یادداشت یا Noteboard که بالای جعبه‌ی گفت‌و‌گو قرار دارد، با رابط کاربری شبکه‌ای به کاربر امکان می‌دهد تا پاسخ‌های NotebookLM، منابع مورد استفاده‌ی کاربر و یادداشت‌هایی را که نوشته‌ است، ذخیره کند.

نرم‌افزار NotebookLM گوگل با پس‌ زمینه مشکی و ستون کناری دارای نوشته
ویژگی ارجاع به منابع در NotebookLM

می‌توانید چند یادداشت را انتخاب کنید و NotebookLM را به‌منظور خلاصه‌سازی، ترکیب در یک یادداشت، ایجاد راهنمای مطالعه، تبدیل یادداشت‌ به خبرنامه‌ی ایمیل، نوشتن سناریوی مختصر یا پیش‌نویس نقشه‌ی بازاریابی به‌کار بگیرید.

در همین حال، NotebookLM به‌طور همزمان پیشنهادهایی را براساس کاری که در حال انجام آن هستید ارائه می‌دهد.

به‌عنوان مثال، وقتی در حال خواندن یک منبع هستید و یک پاراگراف را انتخاب می‌کنید، NotebookLM به‌طور خودکار پیشنهاد می‌دهد که متن را در یادداشت تازه‌ای خلاصه کند یا به شما در درک مطلب کمک کند.

به‌علاوه در حالی که یادداشتی را می‌نویسید، NotebookLM ایده‌هایی از منابع مرتبط با آنچه که به‌تازگی نوشته‌اید برای تکمیل و بهبود متن پیشنهاد خواهد داد.

نرم‌افزار تحت وب NotebookLM گوگل با ویژگی‌های جدید در طول چند هفته آینده پس از راه‌اندازی Gemini Pro منتشر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات