نفس اپل حبس شد؛ هوش مصنوعی پیشرفته Gemini گوگل به گوشی‌های اندرویدی می‌آید

چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اندروید ۱۴ روی پیکسل ۸ پرو
هوش مصنوعی جمنای گوگل که فعلا در گوشی پیکسل ۸ پرو ارائه می‌شود، در نهایت وارد کل سیستم‌عامل اندروید خواهد شد.
تبلیغات

جمنای (Gemini) بزرگ‌ترین و قدرتمندترین مدل زبانی بزرگی است که گوگل تا به امروز توسعه داده و بیشتر به درد دیتاسنترها می‌خورد، با این‌حال گوگل نسخه‌ی ویژه‌ای از آن را با نام Gemini Nano معرفی کرده است که تفاوت‌های نسبتا زیادی با مدل‌های Pro و Ultra دارد.

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی گوگل، مدل زبانی جمنای نانو نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی جمنای است که به‌صورت محلی و آفلاین روی گوشی و سایر دستگاه‌های اندرویدی اجرا می‌شود.

در حال حاضر پیکسل ۸ پرو تنها دستگاه سازگار با جمنای نانو است، اما این مدل هوش مصنوعی در نهایت به یکی از بخش‌های اصلی سیستم‌عامل اندروید تبدیل خواهد شد.

اگر از گوشی گوگل پیکسل ۸ پرو استفاده می‌کنید، از امروز دو چیز در گوشی شما بر پایه‌ی جمنای نانو اجرا خواهد شد: قابلیت خلاصه‌سازی خودکار در اپلیکیشن Recorder و قابلیت Smart Reply در کیبورد Gboard.

هر دو قابلیت ازطریق به‌روزرسانی ویژه‌ی این ماه (که گوگل آن را فیچر دراپ خطاب می‌کند) از راه خواهند رسید. از آن‌جایی که جمنای نانو روی خود دستگاه اجرا می‌شود، هر دو قابلیت موردبحث بدون نیاز به اینترنت کار خواهند کرد. پردازش محلی باعث می‌شود که قابلیت خلاصه‌سازی خودکار در ریکوردر و قابلیت Smart Reply در جی‌بورد عملکرد بسیار سریعی داشته باشند.

گوگل پروژه‌ی پر اهمیت جمنای نانو را فعلا در ابعاد بسیار کوچکی شروع کرده است و حتی قابلیت Smart Reply صرفا در پیام‌رسان واتساپ از جمنای استفاده می‌کند. البته گوگل می‌گوید که این قابلیت در سال ۲۰۲۴ وارد اپلیکیشن‌های دیگر نیز می‌شود.

مدل زبانی بزرگ جمنای فعلا فقط در زبان انگلیسی ارائه می‌شود، بدین ترتیب بسیاری از کاربران در حال حاضر امکان استفاده از آن را ندارند.

پیکسل ۸ پرو قرار نیست به‌لطف جمنای به‌یک‌باره دستگاهی کاملا متفاوت و ارتقایافته باشد، اما قطعا در طول زمان کاربران این گوشی تغییرات را حس خواهند کرد. گوگل گفته است که سال آینده باردِ مبتنی‌بر جمنای را وارد دستیار گوگل اسیستنت در گوشی‌های پیکسل می‌کند.

نانو کوچک‌ترین نسخه از هوش مصنوعی جمنای است، اما همچنان قابلیت‌های زیادی دارد. یکی از مدیران ارشد گوگل می‌گوید جمنای نانو به‌گونه‌ای توسعه داده شده است که با محدودیت‌های دستگاهی مثل گوشی سازگار شود. گوگل می‌گوید با در نظر گرفتن محدودیت‌های حافظه و سرعت پردازشی گوشی، جمنای نانو عملکردی شگفت‌انگیز دارد.

گوگل می‌گوید هدف از توسعه‌ی جمنای نانو ساخت مدلی هوش مصنوعی بوده است که بدون اشغال فضای ذخیره‌سازی گوشی یا افزایش دمای دستگاه، قابلیت‌هایی هیجان‌انگیز بر پایه‌ی هوش مصنوعی ارائه دهد.

در حال حاضر Tensor 3 تنها پردازنده‌ای است که می‌تواند مدل زبانی جمنای نانو را اجرا کند؛ با وجود این، گوگل در تلاش است جمنای نانو را وارد کل سیستم‌عامل اندروید کند. این شرکت سرویس جدیدی به نام AICore معرفی کرده است که اضافه‌کردن هوش مصنوعی را به انواع اپلیکیشن‌ها امکان‌پذیر می‌کند.

گوشی‌های هوشمند برای اجرای جمنای نانو به پردازنده‌ی پرقدرت نیاز دارند. گوگل گفته است که کوالکام، سامسونگ و مدیاتک در حال ساخت پردازنده‌های سازگار با جمنای نانو هستند. مشخص نیست که جمنای نانو روی قیمت گوشی اثر می‌گذارد یا نه.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات