تفاوت تردز و تویتر؛ مزایا و معایب تردز نسبت به توییتر

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
تفاوت تردز و تویتر
اگر کنجکاوید بیشتر در مورد تفاوت توییتر و رقیب جدیدش بدانید، در اینجا به تفاوت تردز و تویتر و مقایسه مزایا و معایب تردز نسبت به توییتر پرداخته‌‌ایم.
تبلیغات

تردز این روزها به‌قدری غوغا به‌پا کرده که کمتر کسی ممکن است اسم آن را نشنیده باشد. درحالی‌که بازار Threads، اپلیکیشن وابسته به اینستاگرام، گرم و روبه‌رشد است، همچنان برخی در عجب‌اند که تفاوت تردز و توییتر در چیست؟

تردز اپلیکیشن متن‌محور متا، قَدرترین رقیب برای توییتر محسوب می‌شود. در چند وقت اخیر تصمیمات متحیرکننده و نادرست ایلان ماسک پس از خریداری توییتر، باعث به وجود آمدن پلتفرم‌های میکروبلاگینگ متعددی ازجمله بلواسکای، ماستودون و غیره شد. بااین‌حال هیچ یک از این رقبا نتوانستند به‌قدرت تردز رقابت را آغاز کنند. اینستاگرام تردز فقط در ۵ روز با جذب بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر، توانست رکورد پررشدترین پلتفرم تاآن‌زمان، یعنی ChatGPT را بزند. جذب این مقدار کاربر برای ChatGPT دو ماه زمان برد.

در مقاله جامع تردز چیست، به هرآنچه نیاز است در مورد اپلیکیشن جدید متا بدانید، اشاره کرده‌ایم. در این مقاله در مورد تفاوت تردز و تویتر و مزایا و معایب تردز در مقایسه با توییتر بحث می‌کنیم.

تفاوت تردز و تویتر

اگر از کاربران توییتر هستید، پس از نصب تردز متوجه شباهت‌های آشکار بین آن با توییتر خواهید شد. هر دو اپ دارای فید خبری تقریباً مشابه هستند و آیکون‌هایی به شکل قلب برای لایک کردن محتوا و قابلیت ری‌پست و کوت دارند. با‌این‌حال نام برخی از عبارت‌ها تغییر کرده است تا از شدت توییتری بودن تردز کم کند. برای مثال عبارت «توییت» به «تردز» و عبارت «ری‌توییت» به «ری‌پست» (reposts) تغییر کرده است. بنابراین وقتی شما سر بحث را باز می‌کنید، یک تردز را شروع کرده‌اید و اگر پست شخصی را (به کمک دکمه ری‌پست) در پروفایلتان به اشتراک بگذارید، یک ری‌پست انجام داده‌اید.

مقایسه توییتر با تردز

تردز برای رقابت با توییتر به قابلیت‌های بیشتری نیاز دارد. یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های تردز، نبود بخش دایرکت است. بدین ترتیب در نسخه‌ی فعلی همه‌چیز به‌صورت عمومی قابل‌مشاهده خواهد بود.

درحالی‌که اکثر کاربران، اینستاگرام تردز را قدرترین رقیب و جایگزین توییتر می‌بینند، رئیس اینستاگرام اظهار کرده است که هدف تردز چنین نیست. هدف این است که کاربران اینستاگرامی که هرگز به سراغ توییتر نرفته‌اند یا کاربران توییتر و سایر پلتفرم‌هایی که به محیطی با خشم کمتر برای تعامل علاقه دارند، به مکانی مناسب برای تعامل دست یابند.

باوجود تمام این توضیحات، شاید زمان باید ثابت کند که آیا تردز فقط نسخه‌ای غیرخلاقانه از توییتر است یا یک رقیب باارزش. بنابراین بیایید فعلاً عجولانه قضاوت نکنیم. در ادامه با مقایسه تردز با توییتر نگاه ریزبینانه‌تری به ساختار اپلیکیشن جنجالی متا خواهیم انداخت.

۱. مدیریت حساب

Threads به‌شدت به اینستاگرام وابسته است، به‌طوری‌که شما بدون داشتن حساب اینستاگرام نمی‌توانید وارد برنامه تردز شوید. به‌نظر نمی‌آید این مورد در آینده نزدیک قابل تغییر باشد؛ زیرا به این روش تردز به سیر صعودی تعداد کاربران اینستاگرام نیز کمک خواهد کرد. اولین باری که وارد سیستم می‌شوید، از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید جزئیات پروفایل اینستاگرام خود را وارد کنید و همان کاربرانی را که در اینستاگرام دنبال می‌کنید، فالو کنید.

چنانچه تاکنون برنامه را نصب نکرده‌اید، روش عضویت در آن را در مقاله آموزش ثبت نام در تردز بخوانید.

برای حذف اکانت تردز باید اکانت اینستاگرام خود را حذف کنید. بنابراین اگر از فعالیت در تردز منصرف شوید و بخواهید حسابتان را حذف کنید؛ چاره‌ای جز حذف اکانت اینستاگرامتان همراه با تردز نخواهید داشت. تنها چاره‌ی بدون پیامد حذف اینستا این است که حساب تردزتان را غیرفعال کنید. بااین‌کار تا زمانی‌که تصمیم به فعال‌سازی مجدد بگیرید، پروفایل و پست‌های شما از دید پنهان می‌شود. برای غیرفعال کردن حساب Instagram Threads مقاله آموزش دی اکتیو تردز را ببینید. تقریباً به‌نظر می‌رسد که تردز برای کم نشدن تعداد کاربرانش، حساب اینستاگرام آن‌ها را گروگان نگه داشته است. هرچند امیدواریم در آینده این موضوع که مورد کوچکی هم نیست، تغییر کند.

درمقابل، توییتر به پلتفرم رسانه اجتماعی دیگری وابسته نیست، بنابراین شما می‌توانید به‌طور مستقل با استفاده از اطلاعات مورد‌نظر خود ثبت‌نام کنید. به دلیل استقلال توییتر، می‌توانید هرزمان که بخواهید حساب توییترتان را حذف کنید، بدون اینکه برای سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی‌تان، پیامدی به‌دنبال داشته باشد.

۲. هزینه

دانلود و استفاده از تردز کاملاً رایگان است، بنابراین دسترسی به هیچکدام از ویژگی‌‌های آن وابسته به پرداخت هزینه نیست. فعلاً هیچ تبلیغاتی در تردز وجود ندارد که احتمالاً باتوجه به آنچه اینستاگرام پشت‌سرگذاشته است، این‌ موضوع به مرور برای این اپلیکیشن متا هم دست‌خوش تغییر خواهد شد.

توییتر هم تبلیغات دارد؛ اما تعدادی از ویژگی‌های آن برای مشترکین «تویتر بلو» در نظر گرفته شده است. در زمان نگارش مقاله، Twitter Blue در ماه ۸ دلار یا سالانه ۸۴ دلار هزینه دارد.

ویژگی‌های موجود برای مشترکین توییتر بلو مرتباً در حال تغییر است. برای مثال هم‌اکنون مشترکین می‌توانند توییت‌ها را پس از ارسال ویرایش کنند، ظاهر آیکون برنامه توییتر را سفارشی کنند و تعداد توییت‌ بیشتری در روز بخوانند.

توییتر بلو

۳. تأیید حساب و تیک آبی

اگر در فید Threads پیمایش کنید، علامت‌های آبی رنگی را در کنار برخی از حساب‌ها مشاهده خواهید کرد. این علامت‌ها به این معنی هستند که کاربر تأیید شده است. وجود این علامت آبی و تأیید تردز براساس تأیید در اینستاگرام انجام می‌شود. بنابراین اگر حسابتان در اینستاگرام تأیید شده باشد، در تردز نیز تأیید خواهید شد.

سیستم تأیید توییتر کمی پیچیده‌‌تر است. قبل از اینکه ایلان ماسک این پلتفرم را تصاحب کند، توییتر بر اساس جایگاه عمومی شما دستورالعمل‌های تأیید مشابهی با اینستاگرام داشت. این روزها می‌توانید از طریق اشتراک توییتر بلو یک نشان تأیید بخرید. تنها استثناها حساب‌های دولتی با تیک خاکستری و برخی سازمان‌ها و رسانه‌های خبری با تیک طلایی هستند.

۴. محدودیت پیام‌های متنی

هدف اصلی استفاده از توییتر و تردز یکسان است: اشتراک‌گذاری پیام‌های کوتاهی که سایر کاربران می‌توانند مشاهده کنند و با آن‌ها تعامل داشته باشند. این پیام‌ها می‌توانند به شکل جوک، مسائل روزمره زندگی، شکایت، متن آهنگ و هر چیزی که ممکن است در ذهنتان بگذرد یا مربوط به افرادی باشد که شما را دنبال می‌کنند، باشد.

تفاوت اصلی بین تردز و توییتر در تعداد کاراکترهایی است که می‌توانید وارد کنید. این محدودیت برای تردز ۵۰۰ کاراکتر و برای توییتر فقط ۲۸۰ کاراکتر است که یعنی می‌توانید تردهای طولانی‌تری نسبت به توییت‌ها به اشتراک بگذارید. اگرچه این محدودیت توییتر به‌نوعی تسلط و مهارت کسانی‌ را که هنر ایجاد پیام‌های کوتاه دارند را نمایش می‌دهد.

۵. پست‌های چندرسانه‌ای

تفاوت زیادی بین محتوای چندرسانه‌ای که می‌توانید در تردز و توییتر ارسال کنید وجود دارد. لینک‌ وب‌سایت‌ها، فیلم‌ها و تصاویر را می‌توان در هر دو پلتفرم پست کرد. در تردز می‌توان تصاویر و ویدیوهای بیشتری را به‌طور همزمان ارسال کرد. توییتر با محدودیت چهار مورد در هر توییت مواجه است، اما تردز مانند پست‌های اسلایدی اینستاگرام به کاربر اجازه می‌دهد تا ۱۰ ویدیو یا عکس یا ترکیبی از هردو را در یک پست به اشتراک بگذارد.

صفحات داخلی اینستاگرام تردز / Instagram Threads

تردهای حاوی تصاویر مانند پست‌های کروسل اینستاگرام که ما آن‌ها را به نام پست‌های اسلایدی می‌شناسیم، عکس‌ها و ویدیوها را به گونه‌ای منتشر می‌کند که بتوانید برای مشاهده مجموعه، انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشید. این ویژگی تاکنون در توییتر پیاده‌سازی نشده است.

۶. نحوه تعامل با برنامه

توییتر و اینستاگرام تردز از نظر تعاملی نیز بسیار شبیه هستند. هر دو دارای دکمه لایک، کامنت، عملکرد اشتراک‌گذاری مجدد پست (ری‌پست ) و نقل قول (کوت) و گزینه‌های اشتراک‌گذاری هستند.

وقتی روی یک توییت یا موضوع کلیک می‌کنید، صفحه توییت برای نمایش نظرات گسترش می‌یابد. بسته به اینکه چگونه می‌خواهید وارد مکالمه شوید، می‌توانید به پیام اصلی یا به کامنت دیگری پاسخ دهید.

ویژگی های اپلیکیشن اینستاگرام تردز / Instagram Threads

تب Activity برنامه Threads به شما امکان می‌دهد ببینید چه کسی شما را فالو یا پست‌ها، ریپلای‌ها و تگ‌های شما را لایک کرده است. می‌توانید ریپلای‌های خود را مستقیماً در صفحه پروفایلتان مشاهده کنید، اما هنوز نمی‌توانید فهرستی از پست‌هایی را که لایک کرده‌اید، مشاهده کنید.

توییتر نیز تب اعلانات مشابهی دارد، به‌علاوه می‌توانید تمام لایک‌های گذشته خود را از طریق تب لایک اختصاصی در صفحه پروفایل خود مشاهده کنید. این مورد برای ذخیره توییتی که می‌خواهید بعداً بخوانید، مفید است.

۷. نحوه نمایش محتوا و جستجو

نحوه مشاهده و دسترسی به محتوا در توییتر و تردز اینستاگرام کاملاً متفاوت است. در توییتر می‌توانید فید پست خود را تنظیم کنید و به محتوای نشان داده‌شده کنترل داشته باشید. می‌توانید فید «For you» را مشاهده کنید که پست‌های پیشنهادی را با پست‌هایی از حساب‌هایی که دنبال می‌کنید، ترکیب می‌کند یا به فید «Following» که فقط شامل پست‌های حساب‌هایی است که دنبال می‌کنید، بروید.

متا به حق انتخاب ندادن به کاربرانش معروف است. در تردز فقط یک فید وجود دارد که به‌نظر می‌رسد ترکیبی از محتوای حساب‌هایی که دنبال می‌کنید را به اضافه پست‌های الگوریتم‌محور نمایش می‌دهد. این فید ما را به یاد فید اصلی اینستاگرام می‌اندازد که با صفحه Discover ادغام شده است. تنها راه برای کنترل آنچه در تردز می‌بینید، مسدود کردن حساب‌ها و میوت کردن کلمات است. البته هر دوی این کنترل‌های محتوا در توییتر نیز در دسترس هستند.

بخش محدودسازی منشن در اینستاگرام تردز / Instagram Threads

در توییتر می‌توانید کلمات یا عبارات را جستجو کنید تا همه پست‌های جدید و مرتبط که به‌صورت پابلیک در دسترس هستند را ببینید. در تردز فقط می‌توانید حساب‌ها را جستجو کنید. این موضوع حداقل در حال حاضر باعث می‌شود که توییتر نسبت به تردز سکوی بهتری برای اطلاع از اخبار یا موضوعات سیاسی ترند باشد.

باید اضافه کنیم که به گفته ريیس اینستاگرام، متا در پی تبدیل تردز به «پلتفرمی پر‌جنب‌و‌جوش» است، بدون اینکه روی سیاست یا خبرهای مهم روز تمرکز کند. حتی اگر خبرهای سیاسی باعث شوند بازدید و درآمد تردز افزایش پیدا کند، متا قصد ندارد چنین رویکردی در پیش بگیرد.

۸. پیام‌ها

توییتر پیام‌رسانی درون‌برنامه‌ای دارد، در‌حالی‌که تردز روشی برای ارسال پیام‌های خصوصی ارائه نکرده است. پلتفرم پیام‌رسانی توییتر به شما امکان می‌دهد از چند طریق با هر کاربر (بسته به تنظیمات حریم خصوصی او) ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید متن، تصاویر و فایل‌های GIF و حتی پیام‌های صوتی ارسال کنید.

در حال حاضر هیچ گزینه درون‌برنامه‌ای برای پیام دادن به کاربران تردز وجود ندارد؛ مگر تگ کردن آن‌ها در بخش کامنت پست‌ها. اگر می‌خواهید با یک کاربر Threads ارتباط برقرار کنید، بهترین گزینه دایرکت اینستاگرام او است.

مزایا و معایب تردز نسبت به تویتر

باتوجه به آنچه در بخش قبل گفتیم، مزایا و معایب تردز نسبت به توییتر تقریباً واضح است. بیایید نگاهی به مزایا و معایب تردز نسبت به تویتر بیندازیم.

مزایای تردز در مقایسه با توییتر :

مزایای تردز نسبت به توییتر

تردز

توییتر

امکان ثبت‌نام فوری برای کاربران اینستاگرام

مراحل ثبت‌نام نسبتاً طولانی و پیچیده

رابط کاربری ساده

رابط کاربری آن نسبتاً پیچیده‌تر است و سردرآوردن از آن زمان می‌برد

رایگان و بدون تبلیغات

برخی امکانات در گرو تهیه اشتراکِ توییتر بلو است

نمایش تبلیغات

پس از ساخت حساب، تیک آبی تأیید اینستاگرامتان به تردز منتقل می‌شود

تیک آبی را باید بخرید

محدودیت ۵۰۰ کاراکتری در هر پست

محدودیت ۲۸۰ کاراکتری در هر پست

امکان افزودن تا ۱۰ مورد فیلم و کلیپ در هر پست

امکان افزودن ۴ مورد فایل تصویری

نمایش بصری جذاب‌ و مرتب پست‌هایی که حاوی تعدادی مدیا هستند (به شکل اسلایدی)

نمایش پست‌های حاوی مدیا به‌شکل گالری تصاویر گوشی

عدم امکان مشاهده لایک‌های پروفایل‌های مختلف

امکان مشاهده لایک‌های پروفایل‌های مختلف در تب‌ Likes هر پروفایل

معایب تردز در مقایسه با توییتر :

معایب تردز نسبت به توییتر

تردز

توییتر

وابسته به اینستاگرام

مستقل

عدم امکان ثبت‌نام بدون حساب اینستاگرام

هر شخصی می‌تواند اکانت بسازد

حذف حساب تنها با حذف حساب اینستاگرام ممکن است

به‌راحتی می‌توانید حسابتان را بدون پیامد برای سایر حساب‌های سوشالتان حذف کنید

فید الگوریتم‌محور و نبود فید فالویینگ

امکان انتخاب بین فید شخصی و پیشنهادی

عدم امکان لاگین در وب‌سایت

(فقط می‌توان پست‌ها را خواند)

دسترسی به تمام امکانات در وب‌سایت

عدم امکان ارسال پیام شخصی به کاربران

شامل پیام‌رسان درون‌برنامه‌ای

عدم امکان مشاهده فهرستی از پست‌هایی که لایک کرده‌اید

امکان مشاهده لایک‌های گذشته از طریق تب لایک اختصاصی در صفحه پروفایل

عدم امکان جستجوی محتوا

می‌توانید هرچیزی را جستجو کنید

عدم وجود هشتگ‌ها

هشتگ‌ها یکی از عناصر هویتی توییتر هستند

نبود بخش ترندینگ

وجود بخش ترندینگ برای اطلاع از پرطرفدارترین اخبار روز

عدم امکان درفت کردن پست‌ها

امکان درفت کردن پست‌ها

وجود دو تب Threads و Replies در هر پروفایل

دسترسی به چندین تب مختلف ازجمله Tweets، Replies، Medias و Likes در هر پروفایل

عدم وجود فضایی برای مکالمه لایو صوتی

امکان گفتگوی زنده صوتی با توییتر اسپیس

سوالات متداول زومیت

  • مزایای تردز نسبت به توییتر چیست؟

    برخی از مزایای تردز نسبت به توییتر عبارت‌اند از: امکان ثبت‌نام فوری برای کاربران اینستاگرام، رابط کاربری ساده و قابل درک، رایگان و بدون تبلیغات، امکان انتقال تیک آبی تأیید اینستاگرامتان، محدودیت ۵۰۰ کاراکتری در هر پست و ...

  • معایب تردز نسبت به توییتر چیست؟

    برخی از معایب تردز در مقایسه با توییتر عبارت‌اند از: وابستگی به اینستاگرام، عدم امکان ثبت‌نام بدون حساب اینستاگرام، حذف حساب تنها با حذف حساب اینستاگرام ممکن است، فید الگوریتم‌محور و نبود تب فالویینگ، عدم امکان لاگین در وب‌سایت، عدم امکان ارسال پیام شخصی به کاربران و ...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات