ژاپن به‌طور تلویحی خواستار اضافه شدن فروشگاه‌های متفرقه به iOS شد

پنج‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بریدگی نمایشگر یا ناچ آیفون ۱۳
کمیسیون تجارت منصفانه‌ی ژاپن با انتقاد از جایگاه اپل و گوگل در بازار اپلیکیشن، به‌طور تلویحی خواستار اضافه شدن فروشگاه‌های متفرقه به iOS شده است.
تبلیغات

کمیسیون تجارت منصفانه‌ی ژاپن (JFTC) در گزارشی علیه سیاست‌های گوگل و اپل در بازار اپلیکیشن موضع گرفته است. این کمیسیون خواستار ورود فروشگاه‌های متفرقه به iOS نشده اما بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک چنین درخواستی مطرح کند.

کمیسیون JFTC ژاپن از سال ۲۰۲۱ تحقیقات عمیق روی فعالیت‌های اپل و گوگل را با تمرکز ویژه بر جایگاه این دو شرکت در بازار اپلیکیشن شروع کرد. JFTC در نتایج تحقیقاتش می‌گوید اپل و گوگل از جایگاهی که در بازار دارند، سوءاستفاده می‌کنند.

به گفته‌ی کمیسیون تجارت منصفانه‌ی ژاپن، سیاست‌های اپل و گوگل با در نظر گرفتن قانون ضدانحصار این کشور، «مشکل‌ساز» هستند. نهادهای رگولاتوری ژاپن در سال ۲۰۱۸ با استناد به همین قانون اعلام کردند که اپل قراردادهایی «ضد مشتری» با اپراتورهای مخابراتی امضا کرده است.

JFTC در گزارش تحقیقاتی‌اش توصیه کرده است که اپل و گوگل بخش‌هایی از سیاست رفتاری خود را تغییر دهند. این کمیسیون صراحتاً به ورود فروشگاه‌های متفرقه به اکوسیستم اپل اشاره نمی‌کند، با این‌حال سازگاری اپل با خواسته‌های JFTC ممکن است به معنی اضافه شدن فروشگاه‌هایی غیر از اپ استور به iOS باشد.

کمیسیون تجارت منصفانه‌ی ژاپن می‌گوید که شرکت‌ها باید از سیاست عادلانه در حوزه‌ی مدیریت فروشگاه‌های اپلیکیشن اطمینان حاصل کنند: «این خواسته نیازمند این است که انتخاب یا استفاده از سیستمی غیر از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای گوگل و اپل امکان‌پذیر شود. همچنین باید کمیسیون استفاده از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای و کمیسیون استفاده از فروشگاه اپلیکیشن، به‌طور جداگانه تنظیم شود.»

کمیسیون JFTC می‌گوید که «اقدام پسندیده برای گوگل و اپل این است که بدون جلوگیری از خلق محصولات یا سرویس‌های جدید، نوآوری به پلتفرم خود بیاورند.» بر اساس گزارش جدید، اپل و گوگل نباید از قابلیت‌هایی که در دسترس سایر توسعه‌دهندگان نیست، بهره بگیرند.

نهاد رگولاتوری ژاپن اعتراف می‌کند که چنین کاری در تمامی مواقع انجام‌شدنی نیست و شاید بتوان با تأکید روی امنیت و حفاظت از حریم خصوصی کاربران، دلایلی توجیه‌پذیر برای نبود فروشگاه‌های متفرقه مطرح کرد.

گزارش JFTC حکمی اجرایی نیست و قبل از ورود به مرحله‌ی عملیاتی، باید توسط دولت ژاپن بررسی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات