بهترین برنامه های نقاشی دیجیتال برای گوشی اندروید و آیفون

یک‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
آیکون طراحی دیجیتال در مقابل اسکرین شات هایی از طراحی در اپلیکیشن های مختلف دیجیتال آرت
اپلیکیشن‌های مخلتفی برای خلق آثار هنری در گوشی و تبلت توسعه یافته‌اند که می‌توانند به دیجیتال آرتیست‌ها برای به تصویر کشیدن طراحی‌ای جدید کمک کنند.
تبلیغات

نقاشی و طراحی از زیبا‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین هنرها هستند. یک فرد از تمام تخیل، نوآوری و خلاقیت خود برای ترسیم شاهکاری استفاده می‌کند که در نهایت منعکس‌کننده مجموعه افکار او خواهد بود. تجسم موضوعی خاص و سپس به تصویر کشیدن آن روی بوم به خودی خود هنر بزرگی است.

در گذشته هنرمندان تنها روی کاغذ، بوم، دیوار، گلدان و به طور کلی اجسام فیزیکی که قابل لمس بودند، طراحی می‌کردند. اما حالا که در فناوری غرق شده‌ایم چرا هنر نیز دستخوش تغییر نشود؟ اکنون افرادی وجود دارند که با کامپیوتر، گوشی هوشمند و تبلت خود طراحی‌های چشم‌نوازی می‌کنند.

البته نباید فراموش کرد طراحی در دنیای دیجیتال نیز به مهارت زیادی نیاز دارد و صرفا چون به جای کاغذ از تبلت و به جای مداد از قلم هوشمند استفاده می‌شود، قرار نیست از سختی کار کاسته شود. تبدیل شدن به یک دیجیتال آرتیست حرفه‌ای سال‌ها کار سخت می‌طلبد. دستیابی به این هدف بدون صرف هزاران ساعت تمرین و صیقل دادن مهارت‌های خود غیرممکن است.

در این میان، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن تصمیم گرفته‌اند با خلق اپ‌های جدیدی که استفاده از آن‌ها سرگرم‌کننده است و به هنرمندان این امکان را می‌دهد هر زمان که خواستند، مهارت‌های طراحی و نقاشی خود را تقویت کنند، به یاری دیجیتال آرتیست‌ها بیایند.

فرقی نمی‌کند از گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی استفاده می‌کنید یا آیفون و آیپد، زیرا اکنون برای تمام این دستگاه‌ها برنامه‌های طراحی دیجیتال توسعه یافته و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها راه زیادی را پیموده‌اند تا بتوانند ویژگی‌های پیشرفته‌ای را ارائه دهند و برای همه کاربران، صرف نظر از میزان مهارتشان، کارایی داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم چند مورد از بهترین برنامه های نقاشی دیجیتالی را به شما معرفی می‌‌کنیم. می‌‎توانید پس از خواندن بررسی هرکدام از اپ‌های معرفی شده، آن‌ها را دانلود و استفاده کنید. تا انتهای این مقاله همراه زومیت باشید.

۱. Adobe Illustrator Draw

اسکرین شات های محیط کاربری Adobe illustrate که طراحی های مختلف در آن دیده می شود
  • سیستم‌عامل: اندروید، iOS

فرقی نمی‌کند از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید یا آیپد، اگر به دنبال اپلیکیشن خوبی برای طراحی دیجیتال هستید، Adobe Illustrator Draw یکی از بهترین گزینه‌های موجود پیش‌روی شما است.

Adobe Illustrator Draw یک برنامه طراحی گرافیک رایگان همه‌کاره است که می‌تواند از بزرگ‌نمایی ۶۴ برابری نیز پشتیبانی کند. درنتیجه تمام جزئیات قابل دیدن خواهند بود. همچنین پنج قلم قابل تنظیم وجود دارند که می‌توانند به دیجیتال آرتیست برای خلق اثری جدید کمک کنند. درضمن، امکان ایجاد حداکثر ۱۰ لایه دست شما را برای اعمال تغییرات باز می‌گذارد.

کاربران می‌توانند فایل‌ها را از Color CC و Shape CC وارد این اپ کرده و طراحی‌های خود را مستقیماً به Illustrator CC و Photoshop CC اضافه کنند. این ویژگی می‌تواند زمانی کارایی داشته باشد که قصد دارید طراحی خود را در اپ دیگر یا حتی دسکتاپ ادامه دهید.

Adobe Illustrator Draw با رویکردی ساده، دوستانه و زیبا طراحی شده است. البته نباید این مسئله را فراموش کرد که یادگیری کار با آن خصوصا برای افرادی که با نرم‌افزارهای طراحی آشنایی ندارند،‌ کمی دشوار خواهد بود. البته ادوبی به فکر این مسئله نیز بوده و پلتفرم آموزشی قدرتمندی را برای آن در نظر گرفته است.

شاید بتوان Adobe Illustrator Draw را بهترین برنامه طراحی دیجیتال گوشی دانست.

۲. Clip Studio Paint

اسکرین شات های معرفی محیط کاربری اپ Clip Studio با نشان دادن قابلیت های آن
  • سیستم‌عامل: اندروید، iPadOS

اگر می‌خواهید انیمه، مانگا یا کمیک‌بوک خلق کنید، Clip Studio Paint برنامه مناسبی برای شما خواهد بود. اپ مذکور قابلیت‌هایی در خود جای داده که کشیدن داستان مصور را آسان‌ می‌کند. همچنین این اپلیکیشن توانایی پشتیبانی از فرمت‌های برداری، شطرنجی و سه‌بعدی را دارد.

شاید باور نکنید اما بیش از ۴۰ هزار براش (رایگان و پولی) در دسترس کاربران Clip Studio Paint قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان به صورت نامحدود لایه ایجاد و روی آن‌ها طراحی کرد. درضمن، ابزارهای انیمیشن و وکتورهای گرافیکی نیز ارائه می‌شوند. علاوه‌بر همه موارد یادشده مدل‌های سه‌بعدی و انیمیشن‌ها، مانگا و کمیک نیز پشتیبانی خواهند شد.

از معدود مشکلات این اپلیکیشن می‌توان به رابط کاربری نه‌چندان دوستانه آن اشاره کرد. و اینکه شاید در ابتدا آماتورهای کمی هنگام کار با Clip Studio Paint دچار چالش شوند، اما پس از مدتی این مشکل رفع خواهد شد.

۳. Ibis Paint X

اسکرین شات های معرفی اپ Ibis paint X و ویژگی های آن
  • سیستم‌عامل: اندروید، iOS

اگر به دنبال اپلیکیشنی هستید که استفاده از آن برای کودکان و بزرگسالان آسان و لذت بخش باشد، Ibis Paint بهترین گزینه محسوب می‌شود. این یکی از بهترین برنامه‌های طراحی برای اندروید و iOS است.

Ibis Paint دارای برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد مانند ضبط مراحل طراحی به‌عنوان ویدیو و SNS است که به کمک آن می‌توانید ویدیوهایی را که سایر کاربران ساخته‌اند، ببینید و یاد بگیرید.

سایر ویژگی‌ها مانند ۳۳۵ براش قابل سفارشی‌سازی، ۴۶ رنگ صفحه مختلف و بیش از ۱۰۰۰ فونت زیبا، Ibis Paint را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی که به دنبال برنامه طراحی اندروید یا iOS با امتیازهای مثبت زیادی هستند، تبدیل می‌کند.

یکی از نکات کاربردی آن نیز توانایی پشتیبانی از لایه‌های مختلف است که هنگام طراحی دیجیتال بسیار کارآمد خواهد بود. درضمن، ابزارهایی برای خلق مانگا نیز در Ibis Paint وجود دارند که برای داستان‌های مصور عالی هستند.

۴. Medibang Paint

اسکرین شات های محیط کاربری اپلیکیشن Medibang paint که صفحه های مختلف آن را به نمایش می‌گذارد
  • سیستم‌عامل: اندروید، iOS

MediBang Paint یک برنامه نقاشی دیجیتال رایگان است که از ویندوز، مک، اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند. نسخه های موبایل و دسکتاپ کمی متفاوت هستند، بنابراین هر دو را امتحان کنید.

اپلیکیشن MediBang Paint دارای اکثر قابلیت‌هایی است که از یک اپ طراحی دیجیتال انتظار دارید؛ ویژگی‌هایی از قبیل لایه‌ها، خط‌کش، انبوهی از براش‌ها و راهنمای طراحی. برنامه مذکور همچنین از لمس سه‌بعدی در دستگاه‌های iOS جدیدتر پشتیبانی می‌کند.

MediBang خلق نقاشی‌ها و کتاب‌های کمیک را آسان می‌کند و دارای ویژگی‌هایی مانند براش‌های مخصوص، فونت‌های خاص، پس‌زمینه‌های از پیش ساخته‌شده، پانل های کمیک و سایر منابع است که می‌توانید به کمکشان داستان‌های مصور خود را سریع‌تر به تصویر بکشید..

باید به این موضوع اشاره کرد که به دلیل پیچیدگی MediBang Paint شاید اپ مذکور برای تازه‌واردان بهترین گزینه نباشد.

۵. Infinite Painter

اسکرین شات سه طراحی مختلف در اپلیکیشن Infinite painter
  • سیستم‌عامل: اندروید، iOS

دیجیتال آرتیست‌هایی که قصد دارند با گوشی هوشمند خود نقاشی کنند، نباید این گزینه را از دست بدهند. می‌توان از بهترین نرم افزار های نقاشی دیجیتال Infinite Painter را نام برد.

این برنامه دارای دوره‌ی آزمایشی ۷ روزه رایگان است و پس از آن ویژگی‌های پریمیوم به‌عنوان خریدهای درون‌برنامه‌ای در دسترس قرار می‌گیرند. در ابتدا، Infinite Painter تنها برای کاربران اندروید بود، اما حالا قدم به دنیای iOS و iPadOS نیز گذاشته است.

Infinite Painter دارای بیش از ۸۰ براش طبیعی و توانایی ایجاد براش‌های سفارشی، پشتیبانی از لایه‌های بی‌نهایت، بافت‌های کاغذی، انواع ابزارهای مربوط به پرسپکتیو، ترکیب رنگ و موارد دیگر است. همچنین می‌توان آثار خلق‌ شده را به صورت فایل‌های PSD ،PNG یا JPG خروجی گرفت.

رابط کاربری Infinite Painter به گونه‌ای طراحی شده که بتوان سریع و راحت اندازه براش و رنگ را تغییر داد. همچنین می‌توانید رنگ‌ها را از هر جای نقاشی خود نمونه‌برداری کنید.

Infinite Painter برای طراحی و نقاشی روی گوشی و تبلت شما طراحی شده است. براش‌های داخلی آن بسیار متنوع هستند و مانند رنگ واقعی روی صفحه دیجیتال کار کرده و می‌توانند حس نقاشی روی کاغذ و بوم را منتقل کنند.

۶. Autodesk SketchBook

اسکرین شات سه طراحی مختلف در اپلیکیشن sketchbook
  • سیستم‌عامل: اندروید، iOS

SketchBook by Autodesk یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین برنامه‌های طراحی برای اندروید و iOS است. علاوه بر این، اپ مذکور کاملا رایگان در اختیار طراحان قرار می‌گیرد. به غیر از سیستم‌عامل‌های یادشده، این برنامه روی مک و رایانه شخصی نیز دردسترس است.

SketchBook به دلیل داشتن رابط کاربری دوستانه، ارائه‌ی تجربه‌ی طراحی طبیعی و کتابخانه رنگ خاص، از دیگر رقبای خود متمایز می‌شود. اپ مذکور با انواع ابزارهای طراحی و براش‌ها همراه است که می‌توانید همه آن‌ها را در لحظه شخصی‌سازی کنید.

یکی از قابلیت‌های جذاب SketchBook این است که افراد دیگر نیز می‌توانند آثار هنری شما را مشاهده کرده و درباره‌ی آن‌ها نظر دهند. حتی اگر می‌خواهید فلیپ‌بوک یا انیمیشن بسازید نیز اپلیکیشن مذکور این اجازه را به شما می‌دهد.

۷. ArtRage

اسکرین شات محیط کاربری اپلیکیشن Artrage که مراحل طراحی یک پرتره را نشان می دهد
  • سیستم‌عامل: اندروید، iOS

هدف اصلی ArtRage ارائه‌ی تجربه‌ی طراحی تا حد امکان طبیعی در دستگاه‌های هوشمند است. حتی می‌توانید رنگ‌های مختلف را با هم ترکیب کرده و روی بوم مانند دنیای واقعی طراحی کنید.

درواقع، ابزارهای طراحی و نقاشی گنجانده شده در ArtRage ریشه در طراحی غیردیجیتال دارند و هنگام کار با آن گویی روی کاغذ یا بوم نقاشی می‌کشید. ابزارهای این اپلیکیشن که شامل مواردی مانند رنگ روغن، آبرنگ، چاقوی پالت و غلطک رنگ می‌شوند، سعی در شبیه‌سازی طراحی در دنیای واقعی دارند.

روی بافت بوم‌های موجود در ArtRage نیز کار شده تا شبیه نمونه‌های واقعی خود به نظر برسند. حتی می‌توانید کاغذ خود را سفارشی کنید تا بافت و کیفیت خط دقیق مورد نظرتان را بدست آورید.

ArtRage اپلیکیشنی فوق‌العاده برای هنرمندان سنتی است که می‌خواهند به سبک خود کار کنند، اما از مزایای هنر دیجیتال، ازجمله قابلیت برگشت به مرحله قبل و لایه‌های مختلف، نیز بهره‌مند شوند.

۸. Dotpict

کاور معرفی اپلیکیشن Dotpic
  • سیستم‌عامل: اندروید، iOS

آیا دوست دارید اثر هنری متفاوتی خلق کنید؟ آيا به دنیای هنر پیکسلی علاقه دارید؟ Dotpict یکی از بهترین اپلیکیشن‌های اندروید iOS است که می‌تواند برداشتی متفاوت از طراحی ارائه دهد. می‌توانید برای خالق آثار پیکسلی همین حالا آن را از اپ استور یا گوگل پلی به صورت رایگان دانلود کنید.

در این اپلیکیشن بوم مربعی‌شکل قابل تنظیمی در اختیار طراح قرار می‌گیرد. ابزارهای موجود در Dotpict شامل قلم مو، پاک‌کن، انتخابگر رنگ، سطل و پالت رنگ کامل می‌شود. البته کار با آن با دیگر برنامه‌های معرفی شده فرق دارد و خروجی آن نیز خاص است.

با قلم هوشمند یا انگشت خود روی مکانی که دوست دارید فشار دهید تا مربعی ۸ بیتی با رنگ مورد نظرتان ایجاد شود. بدین شکل باید باقی طراحی خود را انجام دهید تا در نهایت نقاشی خود را در سبک پیکسل آرت خلق کنید.

Dotpict گالری عالی‌ای دارد تا بتوانید خلاقیت هنرمندان مشابه را بررسی کنید، ایده بگیرید و اثر بعدی خود را خلق کنید. در نهایت نیز قادر خواهید بود مستقیماً پروژه را در برنامه Photos ذخیره کنید یا آن را در برنامه یا در رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

۹. ArtFlow

سه طراحی مختلف در اسکرین شاتهای گرفته شده از محیط کاربری اپلیکیشن Artflow
  • سیستم‌عامل: اندروید

اگر از اپلیکیشن‌های دیگری که در فهرست معرفی شدند خوشتان نیامد و خواستید برنامه‌ی دیگری را امتحان کنید، گزینه‌‌ای برایتان داریم. Artflow برنامه طراحی زیبایی برای اندروید است که رابط کاربری دوستانه و بسیاری از ویژگی‌های حرفه‌ای مانند لایه‌ها و براش‌های سفارشی را دارد.

استودیوی هنر دیجیتال ArtFlow مملو از ویژگی‌ها و ابزارهای مختلف، چه رایگان و چه پولی، است که می‌تواند توجه هر طراح را به خود جلب کند. نسخه رایگان ArtFlow در حال حاضر قابلیت‌هایی مانند ۹ براش قابل تنظیم، ابزار تقارن، انتخابگر رنگ، بازگشت شش مرحله‌ای و پشتیبانی از دو لایه را ارائه می‌دهد.

نسخه پریمیوم Artflow ابزارهای بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از آن‌ها می‌توان به بیش از ۸۰ براش، پشتیبانی از بازگشت به مراحل بسیار قبل، توانایی ایجاد حداکثر ۱۶ لایه و پالت‌های سفارشی اشاره کرد. این نسخه پریمیوم ویژگی‌های بسیاری دارد که برای کاربران حرفه‌ای جذاب و کاربردی خواهد بود.

درنهایت باید گفت می‌توانید فایل نهایی خلق شده در Artflow را به صورت JPEG ،PNG یا حتی PSD خروجی بگیرید تا بتوانید بعدا آن را در فتوشاپ دستکاری کنید.

۱۰. Procreate

اسکرین شات طراحی در حال تکمیل در اپلیکیشن Procreate
  • سیستم‌عامل: iPadOS

احتمالا تاکنون نام Procreate به گوشتان خورده، اپلیکیشنی که با عملکرد قدرتمند، رابط کاربری جذاب و توانایی‌های نقاشی سه‌بعدی، در دنیای هنر دیجیتال انقلاب کرده است.

یکی از بهترین ویژگی‌های Procreate رابط کاربری انعطاف‌پذیر و قابل تنظیم آن است. از انتخابگر رنگ گرفته تا اندازه قلم مو، گزینه‌‎های زیادی برای کمک به بهبود فرایند خلق اثر هنری شما وجود دارد. همچنین کتابخانه رنگی اپ مذکور با توانایی ایجاد پالت‌ و گزینه‌های جذاب و چشم‌نواز امکانات زیادی را در اختیار طراح قرار می‌دهد.

نقاشی سه‌بعدی نیز یکی دیگر از ‌قابلیت‌های جذاب Procreate است. درواقع، اکنون می‌توانید هر چیزی را با اپ مذکور به تصویر بکشید.

متاسفانه Procreate تنها برای آیپد در دسترس است تا بتوان از تمام قدرت ترکیب محبوب آیپد پرو و اپل پنسل استفاده کرد. البته اپ دیگری با ویژگی‌های کمتر به نام Procreate Pocket نیز وجود دارد که می‌توان آن را روی آیفون نصب کرد.

کلام آخر

سعی کردیم در این مقاله بهترین اپ‌های طراحی دیجیتال موجود در دنیای فناوری را به شما معرفی کنیم. بیشتر برنامه‌های فهرست‌شده در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS (بعضی موارد iPadOS) در دسترس هستند. امیدواریم از استفاده از آن‌ها لذت ببرید.

اگر اپلیکیشن دیگری نیز وجود دارد که شما به عنوان دیجیتال آرتیست استفاده از آن‌ها را پیشنهاد می‌کنید، لطفا نام و ویژگی‌های مثبتش را در بخش نظرات با دیگر اعضای زومیت به اشتراگ بذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات