جی بی واتساپ چیست و چه فرقی با واتس اپ معمولی دارد؟

یک‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
GBWhatsApp
GBWhatsApp شبیه‌سازی از واتساپ است که قابلیت‌های بیشتری درمقایسه‌با نسخه‌ی اصلی ارائه می‌دهد؛ اما درباره‌ی امنیت استفاده از آن دغدغه‌هایی وجود دارد.
تبلیغات

امروزه، سرویس‌های زیادی مانند تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر برای ارسال پیام در بازار وجود دارند. در میان تمامی این پلتفرم‌ها، واتساپ یکی از پیام‌رسان‌های پرکاربرد محسوب می‌شود که به‌دلیل قابلیت‌هایش از محبوبیت فراوانی نیز برخوردار است. البته این اپلیکیشن‌ هم مانند هر اپلیکیشن دیگری، ضعف‌های خود را دارد. برای پوشش این ضعف‌ها، نسخه‌ی مود‌شده یا تغییر‌شکل‌یافته‌ای از آن به‌عنوان واتساپ جی‌بی توسعه داده شده است تا امکانات بیشتر و پیشرفته‌تری برای کاربر فراهم کند.

فهرست مطالب

GBWhatsApp چیست؟

GBWhatsApp شبیه‌سازی از اپلیکیشن پیام‌رسان واتساپ است که فردی به نام Atnfas Hoak آن را توسعه داده است. این برنامه نسخه‌ی جایگزین و تغییر‌یافته و غیررسمی از اپلیکیشن WhatsApp است که براساس اپلیکیشن واتساپ پلاس طراحی شده است و برای نصب آن به حذف برنامه‌ی اصلی نیازی ندارید. بااین‌حال، فایل نصبی تأیید‌شده‌ای هم از جی‌بی‌واتساپ در گوگل‌پلی یا اپ‌استور پیدا نخواهید کرد و باید آن را از وب‌سایت‌های شخص ثالثی دریافت کنید که این برنامه را برای دانلود قرار داده‌اند.

از کجا بفهمیم در واتس اپ بلاک شدیم؟ راه های تشخیص بلاک شدن در واتساپ
از کجا بفهمیم در واتس اپ بلاک شدیم؟ راه های تشخیص بلاک شدن در واتساپ
مطالعه '6

اپلیکیشن GBWhatsApp بسیاری از محدودیت‌های واتساپ را ندارد و تمرکز اصلی آن روی ارائه‌ی قابلیت‌های بیشتر، مانند پاسخ‌دهی خودکار، پنهان‌کردن پیام‌های خوانده‌شده، دانلود استوری‌ها، ایجاد استاتوس‌هایی با ۲۵۵ کاراکتر و درمجموع شخصی‌سازی‌های بسیار متنوع‌تری است. با گذشت زمان، این نسخه با قابلیت‌های جدیدتر‌ و بیشتری به‌روز‌رسانی می‌شود؛ به‌‌همین‌دلیل، نیز امکانات بی‌پایانی با گزینه‌های سفارشی‌سازی بسیاری وجود دارد.

تفاوت‌های جی‌ بی‌ واتساپ و واتساپ

اپلیکیشن جی بی واتساپ تفاوت‌های زیادی با اپلیکیشن اصلی واتساپ دارد. در جدول زیر، برخی از این تفاوت‌ها را فهرست کرده‌ایم:

قابلیت‌ها

GBWhatsApp

WhatsApp

دانلود استاسوس‌ها

دارد

ندارد

اضافه‌کردن فونت‌ها و استیکر‌های شخصی

دارد

ندارد

به‌اشتراک‌گذاری محتوا

تا ۲۰۰ مگابایت

تا ۱۵ مگابایت

تعداد کاراکترهای استاتوس

تا ۲۵۵ کاراکتر

تا ۱۳۹ کاراکتر

پشتیبانی از تم‌های مختلف

دارد

ندارد

پشتیبانی از حالت Do Not Disturb

دارد

ندارد

امکان ثابت نگه‌داشتن آخرین زمان بازدید

دارد

ندارد

حذف تگ فوروارد از پیام‌ها

دارد

ندارد

غیرفعال‌کردن یا سفارشی‌سازی تماس‌ها

دارد

ندارد

امکان مشاهده‌ی پیام‌های حذف‌شده

دارد

ندارد

پاسخ‌دهی خودکار

دارد

ندارد

محدودیت فوروارد پیام‌ها

حداکثر ۲۵۰

حداکثر ۱۰

محدودیت به‌اشتراک‌گذاری تصاویر

تا ۱۰۰ تصویر

تا ۳۰ تصویر

خلاصه‌ای از قابلیت‌های GBWhatsApp

جدیدترین نسخه از برنامه واتساپ جی‌بی قابلیت‌های سفارشی‌سازی بسیار متنوع و زیادی در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ قابلیت‌ها و امکاناتی که ممکن است شما را مجاب کنند تا با وجود هشدار‌های واتساپ، این برنامه را روی گوشی‌‌تان نصب و از آن استفاده کنید.

پاسخ‌دهی خودکار

یکی از قابلیت‌های مهم‌ جی بی واتساپ، امکان پاسخ‌دهی خودکار و تنظیم زمانی مشخص برای ارسال پیام به مخاطب است.

حالت DND

فعال یا غیرفعال کردن حالت DND (مخفف Do Not Disturb) یکی دیگر از امکاناتی است که با نصب اپلیکیشن جی بی واتساپ از آن بهره‌مند خواهید شد. اگر هنگام استفاده از برنامه‌ی دیگری نمی‌خواهید پیام‌های واتساپ را دریافت کنید، با فعال‌کردن این گزینه، دسترسی اپلیکیشن به اینترنت را موقتاً قطع خواهید کرد و دیگر نوتیفیکیشن‌های این اپلیکیشن مزاحمتی برایتان ایجاد نخواهند کرد.

نصب مجدد واتساپ بدون پاک‌ شدن اطلاعات و گروه‌ها
نصب مجدد واتساپ بدون پاک‌ شدن اطلاعات و گروه‌ها
مطالعه '11

فیلترکردن پیام‌ها

اپلیکیشن GBWhatsapp قابلیت فیلترکردن پیام‌ها را ارائه می‌دهد که به‌کمک آن می‌توانید پیام‌های رد‌و‌بدل‌شده در چت‌های خود را فیلتر کنید.

مشاهده پیام‌های حذف‌شده

یکی از امکانات وسوسه‌انگیزی که اپلیکیشن جی بی واتساپ ارائه می‌دهد، امکان مشاهده‌ی پیام‌هایی است که مخاطبتان آن‌ها را حذف کرده است.

جلوه‌ها و افکت‌ها در ارسال پیام‌ها

کاربران جی بی واتساپ می‌توانند ایموجی‌ها را همراه با جلوه‌های برجسته و منحصر‌به‌فردی ارسال کنند.

GBWhatsApp Features5
GBWhatsApp Features1
GBWhatsApp Features2

مشاهده‌ی افراد نزدیک

در اپلیکیشن جی بی واتساپ، امکان مشاهده‌‌ی افراد حاضر در فاصله‌ی نزدیکی از شما (People Nearby) و چت با آن‌ها وجود دارد.

ارسال تصاویر بیشتر

برخلاف محدودیت در نسخه‌ی اصلی واتساپ، شما می‌توانید بیش از ۹۰ عکس را در هر بار ارسال با مخاطب خود به‌اشتراک بگذارید. علاوه‌بر‌این، می‌توانید فایل ویدئویی حداکثر ۵۰ مگابایتی و فایل صوتی حداکثر ۱۰۰ مگابایتی را برای مخاطبتان ارسال کنید.

فونت‌ها و تم‌های نامحدود

در نسخه‌ی مود‌شده‌ی واتساپ یا جی بی واتساپ، انتخاب فونت‌ها و تم‌های مختلف امکان‌پذیر است. فونت‌ها و تم‌ها و ایموجی‌های متنوعی برای این نسخه وجود دارند که شخصی‌سازی زیادی را برای شما به‌ارمغان می‌‌آورند.

GBWhatsApp Features4
GBWhatsApp Features3

دانلود استاتوس‌ها

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب GBWhatsApp امکان دانلود یا به‌اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئو‌هایی است که مخاطبان شما در استاتوس خود قرار می‌دهند.

ارسال عکس‌های با‌کیفیت

با استفاده از اپلیکیشن GBWhatsapp می‌توانید تصاویر را با وضوح و کیفیت درخورتوجه ارسال کنید.

غیرفعال‌کردن پاپ‌‌‌آپ نوتیفیکیشن‌ها

در جی بی واتساپ، می‌توانید نمایش پاپ‌‌آپ نوتیفیکیشن‌ها را روی صفحه‌ی اصلی گوشی غیرفعال کنید. همچنین، این برنامه به شما امکان می‌دهد تا هر زمان که هر فردی از فهرست مخاطبانتان تصویر پروفایل خود را تغییر داد، نوتیفیکیشن دریافت کنید.

پشتیبانی از زبان‌های مختلف

برخلاف نسخه‌‌ی اصلی، اپلیکیشن جی بی واتساپ علاوه‌بر زبان انگلیسی از چندین زبان دیگر مانند زبان چینی و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند.

دانلود و نصب واتساپ جی‌بی برای اندروید

همان‌طور‌که گفتیم، نسخه‌ی مود‌شده‌ی GBWhatsApp برای دریافت در گوگل‌پلی وجود ندارد؛ اما می‌توانید جدیدترین نسخه‌ی آن برای سیستم‌عامل اندروید را از‌طریق آدرس زیر دریافت و نصب کنید.

در سیستم‌عامل اندروید، برای نصب فایل‌های APK که از وب‌سایت‌های شخص ثالث (Third Party) دریافت می‌کنید، ممکن است لازم باشد «Unknown sources» را از مسیر تنظیمات > امنیت > منابع ناشناس فعال کنید.

دانلود و نصب برنامه GBWhatsApp برای iOS

متأسفانه دقیقاً همان نسخه‌‌ای از اپلیکیشن جی بی واتساپ که برای سیستم‌عامل اندورید توسعه‌داده‌شده برای کاربران آیفون وجود ندارد. این دسته از کاربران می‌توانند نسخه‌ای بسیار مشابه با آن را از اپ‌استور دریافت کنند. کاربران آیفون می‌توانند برای دانلود نسخه‌ی کلون‌شده‌ی اپلیکیشن GBWhatsApp از‌طریق لینک زیر اقدام کنند.

  • ابتدا برای دانلود اپلکیشن GBWhatsApp، باید برخی دسترسی‌ها را فعال کنید.
  • پس از دانلود، اپلیکیشن را نصب و بعد از اجرای برنامه شماره‌تلفن خود را وارد کنید.
  • رمز‌عبوری انتخاب و شماره خود را تأیید کنید.

خطرهای استفاده از جی‌ بی واتساپ

اپلیکیشن واتساپ جی‌بی نسخه‌ی غیررسمی و مشابه با نسخه‌ی اصلی واتساپ است که در نگاه اول، ممکن است با قابلیت‌های متنوع و جذابش کاربران را وسوسه کند تا به‌جای نسخه‌ی اصلی از این نسخه استفاده کنند؛ اما دقت کنید که این قابلیت‌ها ماهیت اصلی نسخه‌ی رسمی واتساپ، یعنی رمز‌نگاری سرتاسری اپلیکیشن‌ را خدشه‌دار می‌کنند. امنیت داده‌های شما و حریم خصوصی‌تان بسیار مهم‌تر از این قابلیت‌ها هستند و هیچ تضمینی برای امنیت داده‌ها هنگام استفاده از GBWhatsApp وجود ندارد.

چگونه از هک شدن واتساپ جلوگیری کنیم؟
چگونه از هک شدن واتساپ جلوگیری کنیم؟
مطالعه '18

علاوه‌براین، از‌آن‌جا‌که فایل نصبی این اپلیکیشن در استور‌های رسمی وجود ندارد و برای دانلود آن‌ها باید به وب‌سایت‌های مختلف مراجعه کنید، استفاده از این اپلیکیشن را توصیه نمی‌کنیم.

سوالات متداول زومیت

  • جی بی واتساپ (GBWhatsApp)‌ چیست؟

    جی بی واتساپ نسخه‌ای تغییر‌شکل‌یافته از اپلیکیشن واتساپ است که با هدف ارائه‌ی امکانات بیشتر به کاربر توسعه داده شده است.

  • تفاوت بین واتساپ و جی بی واتساپ چیست؟

    هدف از توسعه جی بی واتساپ ارائه‌ی همان تجربه‌ی کاربری واتساپ به‌علاوه‌‌ی قابلیت‌های بیشتر و شخصی‌سازی متنوع‌تر برای کاربران است؛ قابلیت‌هایی مانند استفاده از دو حساب کاربری روی یک دستگاه و امکان پاسخ‌دهی خودکار و پنهان‌کردن پیام‌های خوانده‌شده.

  • آیا جی بی واتساپ امن است؟

    واتساپ تا‌به‌حال بارها درباره‌ی استفاده از نسخه‌ی مودشده‌ی واتساپ (GBWhatsApp) هشدار داده است؛ تا جایی که حتی در سال ۲۰۱۹ ممنوعیت موقت حساب‌هایی را شروع کرد که از این نسخه استفاده می‌کردند. واتساپ مدعی است که از برنامه‌های غیررسمی مانند جی بی واتساپ پشتیبانی نمی‌کند؛ چرا‌که نمی‌تواند «روش‌های امنیتی آن‌ها» را تأیید کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات