گوگل کروم ۱۰۷ با پشتیبانی از کدگشایی HEVC/H.265 منتشر شد

چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
مطالعه 3 دقیقه
گوگل با انتشار نسخه‌ی ۱۰۷ کروم، قابلیت رمزگشایی ویدیوهای فشرده‌شده با فرمت H.265/HEVC را به این مرورگر محبوب اضافه کرد.
تبلیغات

حدود یک ماه قبل شاهد انتشار کروم ۱۰۶ بودیم و امروز نسخه‌ی ۱۰۷ این مرورگر برای عموم کاربران دردسترس قرار گرفته است. این به‌روزرسانی، پشتیبانی از کدگذاری ویدئویی HEVC را به کروم اضافه می‌کند؛ این سیستم رمزگشایی که با نام H.265 نیز شناخته می‌شود، درواقع نوعی فرمت فشرده‌سازی ویدئویی است. درحال‌حاضر بسیاری از برنامه‌های مدرن از این سیستم کدگشایی پشتیبانی می‌کنند و حالا آپدیت رسمی کروم ۱۰۷ نیز به‌طور پیش‌فرض با این قابلیت منتشر شده است.

گوگل کروم ۱۰۷، پیشرفت‌های جالب اما کوچک دیگری نیز ارائه می‌دهد. این بهبودها به‌طور پیش‌فرض فعال هستند که ازجمله می‌توان به بهبود شناسایی الگوهای CSS اشاره کرد. این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا جلوه‌های تعاملی خاصی را در صفحات وب پیاده‌سازی کنند. علاوه‌براین، هنگام اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش دکمه‌هایی برای تغییر زبانه‌ها نمایش نشان داده می‌شود. پشتیبانی از مسدودسازی رندر و ویژگی rel در عناصر فرم‌ها نیز در این به‌روزرسانی بهبود یافته‌اند.

پشتیبانی از H.265 در کروم

به گزارش Gizchina، ویژگی‌های منسوخ‌شده‌‌ای مثل Expect-CT HTTP در اطلاعات هدرهای ارسالی کروم ۱۰۷ حذف شد‌ه‌اند. گوگل می‌گوید اکنون لازم‌ است این ویژگی به‌طور پیش‌فرض حذف شده باشد. البته هیچ‌یک از مرورگرهای دیگر این پیکربندی را پیاده‌سازی نمی‌کنند و درنتیجه این تغییر تأثیر زیادی هنگام استفاده از مرورگر ارائه نخواهد داد.

مرورگر فایرفاکس موزیلا نیز درحال‌حاضر برنامه‌ای برای پشتیبانی از HEVC ندارد و درواقع مخالفت خود را به‌طور آشکار ابراز کرده است. موزیلا در بحث‌هایی که به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد، به این مورد تأکید داشت که هیچ برنامه‌ای برای اضافه کردن پشتیبانی از HEVC به فایرفاکس ندارد و درعوض روی پشتیبانی از رمزگشایی AV1 تمرکز می‌کند.

قابلیت ذخیره حافظه کروم

گوگل به‌سختی درتلاش است تا عملکرد مرورگر کروم را بهبود دهد. این شرکت یک صفحه‌ عملکرد جدید به مرورگر خود اضافه خواهد کرد که به کاربران اجازه می‌دهد میزان مصرف حافظه و مصرف انرژی کروم را مدیریت کنند. یکی از کاربران ردیت نیز متوجه شد که قابلیت Memory Saver گوگل کروم می‌تواند میزان حافظه‌ی ذخیره‌شده پس از Hibernate شدن هربرگه را نمایش دهد.

به‌نظر می‌رسد پس‌از کلیک روی نماد Memory Saver کروم که در نزدیکی نوار آدرس قرار دارد، یک پنجره‌ی پاپ‌اپ نمایش داده خواهد شد که میزان صرفه‌جویی در مصرف حافظه را برای آن برگه نشان می‌دهد.

نسخه‌ی قناری گوگل کروم اکنون از عملکرد Memory Saver پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند فهرست مجاز برگه‌ها را سفارشی‌سازی کنند تا به کروم بگویند کدام وب‌سایت‌ها درحالت Hibernate قرار نگیرند. شایان‌ذکر است مایکرسافت اج نیز ویژگی مشابهی را ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات