رقیبی جدید برای اپل و اسپاتیفای؛ یوتیوب بخش ویژه‌ای برای پادکست‌ها راه‌اندازی کرد

سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
یوتیوب با ایجاد بخش جدیدی برای نمایش پادکست‌ها، می‌تواند تهدیدی برای خدمات پادکست اپل و اسپاتیفای باشد.
تبلیغات

یوتیوب، با راه‌اندازی صفحه‌ی اختصاصی پادکست‌ها، سعی دارد جایگاه خود را به‌عنوان پراستفاده‌ترین پلتفرم پادکست به‌رخ رقبا بکشد. ازآنجاکه مرزهای میان محتوای پادکست‌ها و سایر محتوای این پلتفرم ویدئویی درحال محو شدن است، هر گامی که این شرکت در جهت تثبیت موقعیت خود به‌عنوان ابزاری برای گوش دادن به این نوع محتوا بردارد، چالش‌هایی برای رقبای آن ازجمله اسپاتیفای و سرویس پادکست‌های اپل ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ورج، صفحه‌ی پادکست‌ها در یوتیوب از اواخر جولای فعال شد و همچنان در مراحل اولیه‌ی راه‌اندازی است. این ویژگی ازطریق آدرس Youtube.com/podcasts و فقط برای ایالات متحده دردسترس است. البته کاربران می‌توانند پادکست‌های این پلتفرم را در اپلیکیشن یا نسخه‌ی وب آن نیز مشاهده کنند، زیرا به‌عنوان یک گزینه‌ی جدید ارائه شده است. این بخش، برنامه‌ها و کانال‌های پرطرفداری را نشان می‌دهد که درحال‌حاضر میلیون‌ها مشترک دارند که ازجمله می‌توان به پادکست‌های H3 یا لوگان‌پل اشاره کرد.

بخش پادکست‌ها در یوتیوب

بخش پادکست‌های یوتیوب به‌اندازه‌ی نمونه‌های رقیب پیچیپده نیست و شاید این مورد اهمیت زیادی نداشته باشد. مطالعه‌ی Cumulus در ماه می نشان داد که این پلتفرم به‌لطف افزایش تعداد پادکست‌های ویدئویی و همچنین آسان بودن روش دسترسی، از بخش پادکست‌های اپل و اسپاتیفای پیشی گرفته است و بنابراین شاید بهتر باشد به قالبی که مخاطبان از قبل با آن آشنایی دارند، پایبند باقی بماند.

اپل، اولین شرکت بزرگ فناوری بود که فعالیت خود را در حوزه‌ی پادکست آغاز کرد و درواقع از سال ۲۰۰۵ در این بازار حضور دارد. اسپاتیفای نیز سال ۲۰۱۹ با خریدهای استودیویی و فناوری و معاملات پرفروش، با ستاره‌هایی مثل جو روگان و الکس کوپر، تمرکز ویژه‌ای روی بخش پادکست‌ها معطوف کرد. درهمین‌حال، پادکست‌ها در یوتیوب نیز درسترس قرار گرفته‌اند.

بخش پادکست‌ها برای یوتیوب فعلاً یک قابلیت کوچک و نوپا است. این پلتفرم استریم در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۸٫۸ میلیارد دلار برای شرکت مادرخود یعنی گوگل، درآمدزایی کرد. درهمین‌حال، طبق نتایج مطالعات اداره‌ی تبلیغات تعاملی، کل صنعت پادکست در سال گذشته درآمدی یک میلیار دلاری داشته و بدین‌ترتیب یوتیوب واقعاً نیازی به ارائه‌ی این بخش ندارد، اما این اقدام نشان می‌دهد که در آینده‌ی نزدیک، امکان اختصاص یافتن منابع بیشتر به آن وجود خواهد داشت. البته این پلتفرم ویدئویی فعلاً از هرگونه اظهارنظر و توضیح درمورد اضافه شدن بخش پادکست‌ها خودداری کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات